ANALISIS KEBUTUHAN MEDIA POTONG LIDI PADA PEMBELAJARAN OPERASI HITUNG SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Datik Purwaningsih Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Ana Fitrotun Nisa Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Berliana Henu Cahyani Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Banun Havifah Cahyo Khosiyono Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11653

Keywords:

arithmetic operations, elementary school, needs analysis, stick cutting media

Abstract

The learning carried out by teachers is still monotonous and there is no media used. The aim of the research is to explore concepts in learning addition and subtraction arithmetic operations for the application of cutting stick media, as well as exploring initial information about the media used in learning mathematical arithmetic operations. This research is qualitative research. This research is only limited to needs analysis. The subjects in the research were grade I elementary school students and teachers in several schools in Pringsurat District. The data collection technique was carried out using field studies by distributing needs questionnaires to several teachers and class I students in Pringsurat District. The results of this research are: 1) In grade I elementary school mathematics lessons, the subtraction and addition arithmetic operations material still looks abstract; 2) The teacher has not used any media for learning and the teacher only uses the lecture method. The material provided is still difficult to understand because the material is still abstract, so you need help to understand a concept using learning media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik.Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, Pp. 586-595).,2(1), 586–595.

Fadli Ahmad. 2020.Penggunaan Media Lidi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Pokok Bahasan Penjumlahan Bilangan Bulat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Vol.06 No. 03.

Puskur. 2002. Kurikulum dan Hasil Belajar. Kompetensi Dasar Mata Pelejaran Matematika Sekolah Dasar dan Madrasah Ibtidaiyah. Balitbang, Depdiknas.

Ginanjar, A. Y. (2019). Pentingnya Penguasaan Konsep Matematika Dalam Pemecahan Masalah Matematika di SD.Jurnal Pendidikan UNIGA,13(1), 121–129. www.jurnal.uniga.ac.id.

Hamdayana, J. 2014.Model dan metode pembelajaran kreatif dan berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Khaeroni. 2013. Pembelajaran Matematika SD yang Aktif, Menyenangkan, dan Bermakna : Suatu Teori dari Zoltan P. Dienes.Jurnal Primary Vol. 05 No. 02.

Miles, M. & Huberman, A.M. 2007.Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia (UI-Press).

Moleong, L.J. 2013.Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi.Bandung: Remaja Rosdakarya

Mulyasa, E. 2005.Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan.Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III.Pensa: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial,3(2), 243–255

Pratiwi, I. T.M., & Meilani, R. I. (2018). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran,3(2),33 https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762

Putri, D. K., Handayani, M., & Akbar, Z. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran dan Motivasi Diri terhadap Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,4(2)

Renani, S . (2015). Pelaksanaan Pembelajaran. Jakarta : Direktorat Pembinaan PKLK Dirjen DIKDASMEN

Ruhimat, T. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada

Sulthon, S. (2020). Membangun Pemahaman Konsep Dasar Matematika Pada Anak Berkesulitan Belajar Matematika Di Mi. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar,12(1),27.https://doi.org/10.32678/primary.v12i01.2457

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Pelajar Siswa Sd. Jurnal Pendidikan Dasar,II(1), 44.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan,2(2),103.https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113.

Trianto.2009.Mendesain model pembelajarann inovatif progresif.Jakarta: Kencana.

Trisnani, N., & Puji Utami, W. T. (2020). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Media Visual Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri Widoro.Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An,4(1), 422–428.https://doi.org/10.30738/tc.v4i1.6398

Utami, R. P. (2017). Pentingnya Pengembangan Media Pembelajaran.Jurnal Dharma Pendidikan Stkip Pgri Nganjuk,12(2), 62–81

Downloads

Published

2024-03-06

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5