ANALISIS PENGGUNAAN YOUTUBE TERHADAP TINGKAT LITERASI DIGITAL SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ela Irnanda Universitas Negeri Padang
  • Sarda Nuria Universitas Negeri Padang
  • Haidir Haidir Universitas Negeri Padang
  • Darmansyah Darmansyah Universitas Negeri Padang
  • Yanti Fitria Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11616

Keywords:

Youtube, Digital Literacy, Learning

Abstract

One of the most widely used digital resources in the learning process in elementary schools is the use of the Youtube application. The use of Youtube as a learning resource or learning media provides opportunities for students to learn independently based on their abilities and interests through devices of gadgets that are not limited by space and time so that learning becomes more flexible. This inestigation adopts a quantitative research approach, speciafically using a quantitative descriptive model. The data collection method used was a questiannoire given to students. The questionnaire was disseminated to 24 students to assess the utilization of Youtube. The findings of this study show that students use Youtube to find information about learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A’yun, Q. (2021). Analisis Tingkat Literasi Digital Dan Keterampilan Kolaborasi Siswa Dalam Pembelajaran IPA Kelas VII Secara Daring. Jurnal Dadiktika Pendidikan Dasar, 5(1), 271–290. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.286

Abdulloh, A., Fahmi, M. Z., & Siswanto, I. (2019). Penggunaan Media Sosial (Youtube) Sebagai Media Inovatif Dalam Pembelajaran Di Madrasah Gresik. Jurnal ABDI, 5(1), 33. https://doi.org/10.26740/ja.v5n1.p33-37

Aflahah, & Mufidatul Hasanah Romadani. (2023). Upaya Pengenalan Literasi Digital Melalui Aplikasi Youtube Pada Siswa Kelas Iv Di Sdn Bicorong 2 Pakong Pamekasan. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 4(2), 136–149. https://doi.org/10.19105/mubtadi.v4i2.8181

Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 2(1), 18–25.

Baihaqi, A., Mufarroha, A., Imani, A. I. T., Wonosari, J., Pembelajaran, M., & Agama, P. (2020). Youtube Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif DI SMK Nurul Yaqin Sampang. Jurnal Manajemen Dan Pandidikan Islam, 7(1), 74–88.

Fatimah, S., Parwati, L., Jannah, M., & Mahmudah, U. (2021). Peran Keterlibatan Orang Tua dalam Pengembangan Literasi Digital pada Anak Sekolah Dasar. SEMAI: Seminar Nasional PGMI, 1(1), 586–595. https://doi.org/http://proceeding.iainpekalongan.ac.id/index.php/semai

Hidayati, N. I., Hidayat, M. T., Kasiyun, S., & Rahayu, D. W. (2021). Pengaruh Aplikasi Youtube sebagai Media Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Ekosistem di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4085–4092. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1474

Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Learning Management System (Lms) Berbasis Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 7(1), 13. https://doi.org/10.25157/ja.v7i1.3180

Krisnawati, D., & Kusuma, I. D. (2021). Perilaku Pencarian Informasi Menggunakan Search Engine Google Oleh Siswa Sman Sumatera Selatan Berdasarkan Teori Khultau. Jurnal Pengajaran Dan Riset, 01(02), 64.

Pratiwi, B., & Puspito Hapsari, K. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Melalui Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 282. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.24238

Purandina, I. P. Y., & Juliari, I. G. A. I. T. (2021). Pengenalan Literasi Digital Melalui Cerita Narasi Berbahasa Inggris pada Aplikasi Youtube Sebagai Penanaman Karakter Anak. WIDYA ACCARYA: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra, 12(1), 128–139. https://doi.org/http://ejournal.undwi.ac.id/index.php/widyaaccarya/index

Putra, E. A. (2015). Anak Berkesulitan Belajar di Sekolah Dasar Se-Kelurahan Kalumbuk Padang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(3), 71–76. https://doi.org/http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu

Rahman, D. (2021). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar dan Informasi. Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 1(1), 9–14.

Sahir, S. H. (2022). Metodologi Penelitian (T. Koryati (ed.)). KBM Indonesia.

Sugiyono, & Lestari, P. (2021). Metode Penelitian Komunikasi (Kuantitatif, Kualitatif, Analisis Teks, Cara Menulis Artikel Untuk Jurnal Nasionan dan Internasional) (Sunarto (ed.)). ALFABETA, CV.

Surani, D. (2019). Studi Literatur : Peran Teknologi Pendidikan dalam Pendidikan 4.0. Jurnal Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1), 456–469. https://doi.org/https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5797

Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. (2021). Pemanfaatan Media YouTube sebagai Media Pembelajaran pada Siswa Kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 15(1), 26–30. https://doi.org/10.26877/mpp.v15i1.7531

Tinambunan, T. M., & Siahaan, C. (2022). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Komunikasi Massa Dikalangan Pelajar. Jurnal Mutakallimin : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 14–21. https://doi.org/10.31602/jm.v5i1.6756

Waemusa, Z., & Jongwattanapaiboon, A. (2023). Divergence of Everyday Practices and School Policy on Mobile Use: Challenges to Developing EFL Learners’ Digital Literacies. International Journal of Technology in Education, 6(1), 37–48. https://doi.org/10.46328/ijte.294

Yusriani, Nasution, M., & Syahputra, E. (2022). Pemanfaatan Aplikasi You Tube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 215–218.

Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe Penelitian Deskripsi Dalam Ilmu Komunikasi. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83–90. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i2.20

Downloads

Published

2024-03-06

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>