URGENSI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN KURIKULUM DAN PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ela Irnanda Universitas Negeri Padang
  • Riska Nanda Putri Universitas Negeri Padang
  • Irwan Suhendra Universitas Negeri Padang
  • Gustituati Nurhizrah Universitas Negeri Padang
  • Hadiyanto Hadiyanto Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14942

Keywords:

School-based management, curriculum, learning, primary school.

Abstract

This study examines the urgency of implementing school-based management (SBM) as a strategy to improve curriculum and learning in primary schools through a literature review methodology. SBM is an approach that gives schools greater autonomy in decision-making, aiming to improve the quality of education through the active participation of principals, teachers, students and communities. The literature analyzed in this research includes various empirical and theoretical studies that examine the implementation of SBM and its impact on improving the quality of curriculum and learning. The results show that SBM contributes significantly to tailoring the curriculum to local needs, improving learning effectiveness, and creating a more responsive and innovative learning environment. The study also found that the success of SBM relies heavily on policy support, adequate training for educators and commitment from all stakeholders. Based on these findings, the study recommends increased support and resources for the implementation of SBM to achieve optimal results in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, R. (2017). Perkembangan Teknologi Pembelajaran Dan Pengaruhnya Terhadap Perkembangan Peserta Didik. Jurnal Manajemen Kependidikan Dan Keislaman, 6(1), 69–83.

Anggraini, M. C., & Kristin, F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Permainan Monopoli untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4207–4213. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.1015

Aspi, M. (2022). Profesional Guru dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Indonesian Journal of Education (INJOE), 3(2), 291–300. https://doi.org/10.54443/injoe.v3i2.35

Dewi, R. P., & Gunansyah, G. (2014). Penerapan metode pembelajaran role playing untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 1–10. https://doi.org/https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/12216

Hartati, D. (2023). Pemberdayaan Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan: Studi Kasus Implementasi Inisiatif Sekolah Mandiri. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(6), 9–18.

Huda, I. A. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Terhadap Kualitas Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 121–125. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.622

Junindra, A., Nasti, B., Rusdinal, R., & Gistituati, N. G. (2022). Manajemen Berbasis Sekolah (Mbs) Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar. Jurnal Cerdas Proklamator, 10(1), 88–94. https://doi.org/10.37301/cerdas.v10i1.124

MARLIANI, L. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 1(2), 125–133. https://doi.org/10.51878/paedagogy.v1i2.802

Maryamah, E. (2016). PENGEMBANGAN BUDAYA SEKOLAH. 2(02), 86–96.

Mubarok, H. (2023). Studi Literatur Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Konteks Pedagogi. Jurnal Ilmu Pendidikan Nasional (JIPNAS), 1(1), 01–07. https://doi.org/10.59435/jipnas.v1i1.45

Muhammad, S., & Rahman, M. (2017). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Sekolah Dasar Islam Insan Kamil Bacan Kabupaten Halmahera Selatan. Jurnal Edukasi, 15(1), 610–620. https://doi.org/10.33387/j.edu.v15i1.279

Nur Utami, K., & Mustadi, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Tematik Dalam Peningkatan Karakter, Motivasi, Dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 14–25. https://doi.org/10.21831/jpk.v7i1.15492

Nurillahwaty, E. (2021). Peran Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 123–133. https://doi.org/https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika

Pendidikan, J. W., Safitri, T. N., Hermawan, D., Husna, A. F., Sobri, A. Y., & Malang, U. N. (2022). https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/jwp STRATEGI PEMBERDAYAAN GURU DALAM MENINGKATKAN AKUNTABILITAS SEKOLAH (Studi Kasus SMK Utama Kepanjen). 9(2), 163–170.

Safitri, J., Aliyyah, R. R., & Gaffar, A. (2022). Implementasi Kurikulum dalam Manajemen Berbasis Sekolah sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. E-Journal Skripsi, 5(2), 141–154.

Sulaeman, M. (2022). Urgensi Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah Di Lembaga Pendidikan Islam. Realita : Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 16(1), 1–19. https://doi.org/10.30762/realita.v16i1.674

Suryadi, S. (2019). Peranan Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Kegiatan Pembelajaran Dan Perkembangan Dunia Pendidikan. Jurnal Informatika, 3(3), 9–19. https://doi.org/10.36987/informatika.v3i3.219

Wangge, Y. S., & Sariyyah, N. (2022). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Gambar Tarian Gawi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1906–1913. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2166

Widodo, W., Sriyono, H., Studi, P., & Konseling, B. (2020). STRATEGI PEMBERDAYAAN GURU DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. 7(1), 7–12.

Zulaikha, S. (2012). Urgensi Manajemen Berbasis Madrasah Responsif Gender. Jurnal Ilmuah Manahij, I(22), 40–52. https://doi.org/http://www.suaramerdeka.com

Downloads

Published

2024-08-22

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>