ANALISIS MISKONSEPSI PADA MATERI NILAI TEMPAT BILANGAN DI KELAS 3 SEKOLAH DASAR

Authors

  • Siti Malihah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Yuyu Yuhana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11388

Keywords:

misconceptions, mathematics, place value of numbers

Abstract

Misconceptions are errors in understanding concepts, where the conception is not in accordance with scientific concepts. This research is a qualitative descriptive study which aims to describe the results of the analysis of misconceptions that occur among students in class 3 regarding the place value of numbers. Misconceptions can be grouped into three types, namely, Careless errors, Concept errors, and Careless Errors and Concept Errors. The subjects of this research were 30 students at SDN Baros 3. The research instruments used were tests, interviews and documentation. The results of the research show that students carry out misconceptions of the Charles errors (Ca) type with a percentage of 43%, and carry out Concept errors (Co) type misconceptions with a percentage of 30%. Other causes of students' misconceptions include students' lack of interest in learning mathematics subjects, teachers' lack of emphasis on material concepts during the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, N. A., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal ON MIPA Matematika. Jurnal Pendidikan matematika Raflesia, 54-64.

Dewi, M. S. (2022). Analisis Miskonsepsi Anak Sekolah Dasar Dalam Memahami Konsep Nilai Tempat Bilangan Dua Angka Pada Pembelajaran Mahtematika. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2477-2482.

Disnawati, H., & Putri, R. (2012). Miskonsepsi Guru Sekolah Dasar dalam Aktivitas Pembelajaran Materi Segi Empat pada Workshop PMRI Palembang. Porsiding Seminar Nasional . ALPTKSI-UPGRI, Palembang, 401-410.

Harianti, Y., Affandi, L. H., & Fauzi, A. (2022). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Materi Nilai Tempat Bilangan dalam Pembelajaran Numerasi Dasar. Journal of Classroom Action Research.

Herutomo, R. A., & Saputro, T. E. (2014). Analisis Kesalahan dan Miskonsepsi Siswa Kelas VIII pada Materi Aljabar. Edusentris, 134-145.

Matitaputty, C. (2016). Miskonsepsi Siswa Dalam Memahami Konsep Nilai Tempat Bilangan Dua Angka. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 113-119.

Maulana, A. S. (2013). Penerapan Strategi React Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP. Repository.upi.edu.

Mentari, K. (2019). Analisis Kesalahan dan Pemahaman Konsep Mengenai nilai tempat suatu bilangan pada mahasiswa dari Kabupaten Mappi Papua Program Matrikulasi Kelas C (Skrispi). . Universitas Sanata Dharma-Yogyakarta.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. . Jurnal Pendidikan Matematika, 8-16.

Ramadany, L. D. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas V dalam menyelesaikan masalah bangun ruang berdasarkan gender di SD IT Mutiara Insan Sorong. Jurnal Papeda, 17-26.

Rosyidah, A. N., Maulyda, M. A., & Oktaviyanti, I. (2020). Miskonsepsi Matematika Mahasiswa PGSD pada Penyelesaian Operasi Hitung Bilangan Bulat. Jurnal Ilmiah Kontekstual, 15-21.

Rusmi, N. A. (2019). Miskonsepsi Siswa pada Operasi Hitung di kelas IV MIN 8 Aceh Besar tahun pelajaran 2018/2019. (Skripsi) . Universitas Islam Negri Ar-Raniry.

Sukmadinata, N. S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Rosdakarya.

Downloads

Published

2024-03-04

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>