ANALISIS MISKONSEPSI MATEMATIKA PADA MATERI SATUAN PANJANG DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Mega Krisdiana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Yuyu Yuhana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11384

Keywords:

misconceptions, mathematics, units of length

Abstract

This research aims to determine misconceptions about mathematics learning in units of length among fourth grade students at UPT SDN Sentul 1. This type of research is qualitative research with qualitative descriptive. The data collection technique used in this research was through observation, written tests and simple interviews. The subjects of this research were four students with different misconceptions. The results of this research are that each student has different misconceptions, some have translation misconceptions, concept misconceptions, strategy misconceptions, systematic misconceptions, and counting misconceptions. Therefore, a teacher must have the right strategy for delivering units of length and observing students' processes when carrying out learning activities so that the teacher can anticipate the occurrence of misconceptions in students when learning mathematics in units of length.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A Kholiyanti. (2018). Pembelajaran matematika dari konkrit ke abstrak dalam membangun konsep dasar Geometri bagi siswa sekolah dasar. Pi: Mathematics Education Journal, 40-46.

Aygor, N., & Ozdag, H. (2012). Misconceptions in Linear Algebra: the Case of Undergraduate Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2989–2994.

Ayu, P. T., & Hakim, D. L. (2020). Motivasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran Matematika. Prosiding Sesiomadika.

Brinus, K. S., Makur, A. P., & Nendi, F. (2019). Pengaruh model pembelajaran kontekstual terhadap pemahaman konsep matematika siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika.

Fadilah, N. S., & Hakim, D. L. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Fungsi. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 64-73.

Farida, I., & Hakim, D. L. (2021). Kemampuan Berpikir Aljabar Siswa Smp Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1123-1136.

Hakim, D. L. (2017). Penerapan Permainan Saldermath Algebra Dalam Pelajaran Matematika Siswa Kelas VII SMP Di Karawang. JIPMat.

Hanafiah, H., & Abadi, A. P. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Teori Grup. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 235-244.

Hasanah, M., & Hakim, D. L. (2022). Kemampuan Literasi Matematis Pada Soal Matematika PISA Konten Quantity dan Konten Change and Relationship. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 157-166.

Ikram, R. L., Setiawani, S., Pambudi, D. S., & Murtikusuma, R. P. (2018). Analisis Miskonsepsi Siswa dalam Menyelesaikan Permasalahan Persamaan Kuadrat Satu Variabel Ditinjau dari Perbedaan Gender. Kadikma.

Lumbantoruan, J. H., & Male, H. (2020). Analisis Miskonsepsi Pada Soal Cerita Teori Peluang Di Program Studi Pendidikan Matematika. EduMatSains, 153-168 .

Malikha, Z., & Amir, M. F. (2018). nalisis miskonsepsi siswa kelas V-B MIN Buduran Sidoarjo pada materi pecahan ditinjau dari kemampuan matematika. Pi: Mathematics Education Journal, 75–81.

Moosapoor, M. (2023). New Teachers’ Awareness of Mathematical Misconceptions in Elementary Students and Their Solution Provision Capabilities. Education Research International.

Mubarokah, A. R., & Hakim, D. L. (2022). Miskonsepsi Matematis Dalam Pemahaman Konsep Pada Materi Aritmatika Sosial. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika), 469-478.

Mutiah, Juwita, R., Syahdatunnisa, A. A., Makmuri, & Aziz, T. A. (2023). Pendekatan Konstruktivisme dan Miskonsepsi: Keterkaitannya dalam Pembelajaran Matematika. JRPMS (Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah) , 56-64.

Purwaningrum, J. P., & Purwoko, R. Y. (2023). Miskonsepsi Matematis Materi Geometri Pada Mahasiswa Calon Guru Matematika. Euclid, 663-679.

Purwoko, R. Y. (2017). Urgensi Pedagogical Content Knowledge dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 42–55.

Purwoko, R. Y., Nugraheni, P., & Instanti, D. (2019). Implementation Of Pedagogical Content Knowledge Model In Mathematics Learning For High School. Journal of Physics: Conference Series.

Setiawan, M. I. (2015). Analisis Miskonsepsi Siswa dan Faktor Penyebabnya Pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Sidoarjo. Surabaya: Doctoral dissertation UIN Sunan Ampel Surabaya.

Downloads

Published

2024-03-04

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>