ANALISIS PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR IPAS PADA SISWA KELAS V SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10882Keywords:
NHT learning model, active learning, IPASAbstract
The aim of this research is to analyze the application of the Numbered Heads Together (NHT) learning model to increase active science learning in class V students at SD Negeri Tanjungrejo. This research is descriptive qualitative research. The research subjects were 13 class V students. Data collection was carried out by observation and interviews. Data were analyzed using the Miles and Huberman model. The results of this research indicate that the application of the Numbered Heads Together (NHT) learning model can increase student activity in the IPAS learning process.Downloads
References
Andini, M. N., dkk. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980. https://doi.org.10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Anjarini, T. (2017). Strategi, Model, Media dan Teknologi Pembelajaran di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2b), 139-143. https://doi.org/10.30651/else.v1i2b.1156
Arenita, F. C., dkk. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN 3 Dokoro Wirosari. JGK (Jurnal Guru Kita), 2(4), 76-82. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jgkp/article/view/13578/11449
Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) Fase A – Fase C Untuk SD/MI/Program Paket A. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/file/cp/dasmen/13.%20CP%20IPAS.pdf
Dewi, F. A., dkk. (2023). Penerapan Model Pembelajaran “Number Head Together” untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 5757-5768. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10103
Ghaniem, A. F., dkk. (2021). Buku Panduan Guru Ilmu Pengetahuan Alam Sosial untuk SD Kelas V. Jakarta: Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Komalasari, K. (2017). Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Jakarta: Refika Aditama.
Liasmi, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar IPA Materi Gaya Dan Gerak Melalui Flashcard Di Kelas 6 Semester II SDN 1 Panji Lor Kecamatan Panji Kabupaten Situbondo Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Pendidikan Visioner (JIPV), 3(1), 51-59. Retrieved from https://ejurnalkotamadiun.org/index.php/JIPV/article/view/1214
Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: an expanded sourcebook. London: Sage Publications.
Permatasari, I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran NHT (Numbered Heads Together) Terhadap Hasil Belajar IPA di SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 2587-2593. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9428
Rusman. (2018). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Simanungkalit, M. (2020). Penerapan Pembelajaran Aktif Kooperatif Melalui Model Numbered Head Together (NHT) Sebagai Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA – Biologi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan, 7(1), 89-102. https://doi.org/10.24114/jtikp.v7i1.22635
Sudjana, N. (2017). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Yustika, G., & Prihatnani, E. (2019). Peningkatan Hasil dan Keaktifan Belajar Siswa Melalui NHT. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 481-493. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.136
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.