ANALISIS KEEFEKTIFAN METODE PEMBELAJARAN KARYA WISATA UNTUK PEMBELAJARAN KELAS TINGGI DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Fani Nurlita Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ahmad Syahruroji Universitas Sultang Ageng Tirtayasa
  • Siti Rokmanah Universitas Sultan Ageng Tirtayaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10581

Keywords:

Field trip method, Enthusiastic, Effective

Abstract

This research is motivated to find out how effective the field trip learning method is in high school classes. The purpose of this study is to streamline the field trip learning method in high school elementary classes. The method used in this research is qualitative descriptive method, which is based on the results of analyzing the facts in the field. This data is collected through the analysis of researchers from various facts that exist and then collected and analyzed more deeply. The result of this research is that this field trip learning method can be said to be quite effective to use because it makes students become more enthusiastic and enthusiastic because they learn outside the classroom by seeing the learning object directly. Then from some of the existing weaknesses, it can be overcome with existing solutions. Keywords: Field trip method, Enthusiastic, Effective

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariyanto, B. (2014). Peningkatan Prilaku Anak Usia Dini Melalui Metode KaryaWisata. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 219-230.

Damayanti, M. D. (2013). penerapan metode karyawisata untuk meningkatkan keterampilan menulis deskripsi pada siswa sekolah dasar. JPGSD, 0-216.

Gusti Ayu Nedya Sanistyasari, M. P. (2019). pengaruh metode karyawisata fantasi di lingkungan sekolah berbantuan media majalah dinding terhadap kommpetensi pengetahuan PPKn. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 21-31.

Hamdi, M. (2023). Penerapan Metode Karyawisata Dalam Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas III SD NEGERI 14 Cakranegara. JRbk, 1897-1906.

Ida Zulaeha, T. S. (2013). Menulis Narasi Dengan Metode Karyawisata Dan Pengamatan Objek Langsung Serta Gaya Belajarnya. JPE, 180-185.

Intan Nur Fitriyani, H. S. (2013). Peningkatan Keterrampilan Menulis Laporan Pengamatan Melalui Metode Karyawisata Siswa Sekolah Dasar. JPGSD, 1-10.

Jumiati. (2017). penerapan metode karyawisata pada kondep dasar IPA MI/SD materi perkembangbiakan untuk meningkatkan motivasi belajar mahasiswa PGMI. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 19-27.

Mustapa, E. (2021). Meningkatkan kemampuan bercerita dan menulis melalui metode karyawisata kelas IV SDN No.81 Kota Tengah Gorontalo. Jurnal Ilmu Pendidikan Non Formal, 1387-1393.

Qonita Lutfiah, D. S. (2021). metode pembelajaran karyawisata candi muaro jambi: pengaruh hasil belajar peserta didik pada muatan pembelajaran IPS di sekolah dasar. journal of basic education research, 70-74.

Rahmawati, D. L. (2013). Penerapan metode karyawisata dalam pembelajaran karya sastra (CERPEN). Anterior Jurnal, 43-51.

Rusli, R. d. (Tanpa Tahun). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/ Deskriptif dan Studi Kasus. jurnal STAI DDI Makasar, 1-12.

Yuda Hendra Saputra, G. G. (2014). Penerapan metode karyawisata untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar pada siswa sekolah dasar. JPGSD, 1-10.

Downloads

Published

2023-11-04