ANALISIS METODE ROLE PLAYING DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA SISWA

Authors

  • Nasya Wiyudia Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Siti Rokmanah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Encep Andriana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19858

Keywords:

role playing method, speaking skills, elementary school

Abstract

Speaking is one of the most important language skills and is often used in a variety of everyday situations. However, students' speaking skills are still relatively low due to a lack of confidence and limited access to support resources in the learning process. To overcome this problem, the role-playing method can be applied as an effective active learning approach to improve speaking skills. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of the role-playing method in improving students' speaking skills at the elementary school level. This research was conducted by a literature review method to analyze relevant publications on Google Scholar. Based on the results of the review, the role-playing method proved to be an interesting, innovative, and highly effective learning strategy in developing speaking skills in elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, N. P., Suntari, Y., & EW, E. D. (2024). STUDI LITERATUR: PENGARUH KOMIK DIGITAL BERBASIS PJBL TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 436-449.

Budianti, Y., & Permata, T. (2017). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dan Percaya Diri Siswa Melalui Metode Bermain Peran (Role Playing) Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sdn Buni Bakti 03 Babelan Bekasi. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 44-56.

Chadijah, S. (2023). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Penerapan Metode Role Playing Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(2), 161-174.

Chadijah, S. (2023). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Penerapan Metode Role Playing Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(2), 161-174.

Gaho, J., Telaumbanua, K., & Laia, B. (2021). Efektivitas layanan konseling kelompok dengan teknik role playing dalam meningkatkan interaksi sosial siswa kelas x SMA Negeri 1 Lahusa tahun pembelajaran 2020/2021. Counseling For All: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2), 13-22.

Izzati, F. N., Kurnianti, E. M., & Hasanah, U. (2024). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar Melalui Metode Role Playing. Kompetensi, 17(1), 134-142.

Mabruri, Z. K., & Aristya, F. (2017). Peningkatan Keterampilan Berbicara Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Melalui Penerapan Strategi Role Playing Sd N Ploso 1 Pacitan: Peningkatan Keterampilan Berbicara Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Melalui Penerapan Strategi Role Playing Sd N Ploso 1 Pacitan. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 112-117.

Meishaparina, R., & Heryanto, D. (2023). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas II SDN 013 Pasir Kaliki. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1740-1748.

Muna, L. N., Izza, N. H. K., & Attalina, S. N. C. (2024). IMPLEMENTASI TEKNIK ROLE PLAYING DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA SISWA DI SDN 3 SEKURO. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(9), 141-152.

Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Harfa Creative.

Prawiyogi, A. G., Anggraeni, S. W., Amalia, D., & Rosalina, A. (2022). Peningkatan Kemampuan Berbicara dengan Menerapkan Metode Role Playing pada Siswa Kelas IV. Jurnal Sekolah Dasar, 7(2), 197-208.

Priatna, A., & Setyarini, G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SD Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 147-159.

Putra, A. W. (2016). Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V SDN Wonosari 4. BASIC EDUCATION, 5(9), 874-883.

Rohmanurmeta, F. M. R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Melalui Metode Role Playing Pada Siswa Sekolah Dasar. Bahastra, 37(1), 24-31.

Sari, R. K. (2020). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Ketrampilan Berbicara Pada Bahasa Indonesia Tingkat Sd. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 61-67.

Sari, S., Syamsuri, A. S., & Karumpa, A. (2023). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V SD Inpres Langkowa Kabupaten Gowa. JKP: Jurnal Khasanah Pendidikan, 1(3), 288-306.

Sitepu, T. &. (2017). bahasa indonesia sebagai media primer komunikasi Pembelajaran. . Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 67-73.

Susanti, S., Hartati, T., & Nuryani, P. (2021). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 1-12.

Sutianah, C. (2022). LANDASAN PENDIDIKAN. Jawa Timur: CV. Penerbit Qiara Media.

Ulfah, S. M., & Budiman, M. A. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Kemampuan Berbicara. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(1), 83-91.

Zuniar Kamaluddin Mabruri, F. A. (2017). PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBICARAPEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELASIV MELALUIPENERAPAN STRATEGIROLE PLAYINGSD NEGERIPLOSO 1 PACITAN. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitan Pendidikan dan Pembelajaran, 112-117.

Downloads

Published

2024-12-01

Most read articles by the same author(s)