ANALISIS METODE ROLE PLAYING DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19858Keywords:
role playing method, speaking skills, elementary schoolAbstract
Speaking is one of the most important language skills and is often used in a variety of everyday situations. However, students' speaking skills are still relatively low due to a lack of confidence and limited access to support resources in the learning process. To overcome this problem, the role-playing method can be applied as an effective active learning approach to improve speaking skills. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of the role-playing method in improving students' speaking skills at the elementary school level. This research was conducted by a literature review method to analyze relevant publications on Google Scholar. Based on the results of the review, the role-playing method proved to be an interesting, innovative, and highly effective learning strategy in developing speaking skills in elementary school students.Downloads
References
Astuti, N. P., Suntari, Y., & EW, E. D. (2024). STUDI LITERATUR: PENGARUH KOMIK DIGITAL BERBASIS PJBL TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 436-449.
Budianti, Y., & Permata, T. (2017). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dan Percaya Diri Siswa Melalui Metode Bermain Peran (Role Playing) Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sdn Buni Bakti 03 Babelan Bekasi. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 44-56.
Chadijah, S. (2023). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Penerapan Metode Role Playing Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(2), 161-174.
Chadijah, S. (2023). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Penerapan Metode Role Playing Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(2), 161-174.
Gaho, J., Telaumbanua, K., & Laia, B. (2021). Efektivitas layanan konseling kelompok dengan teknik role playing dalam meningkatkan interaksi sosial siswa kelas x SMA Negeri 1 Lahusa tahun pembelajaran 2020/2021. Counseling For All: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2), 13-22.
Izzati, F. N., Kurnianti, E. M., & Hasanah, U. (2024). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar Melalui Metode Role Playing. Kompetensi, 17(1), 134-142.
Mabruri, Z. K., & Aristya, F. (2017). Peningkatan Keterampilan Berbicara Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Melalui Penerapan Strategi Role Playing Sd N Ploso 1 Pacitan: Peningkatan Keterampilan Berbicara Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Melalui Penerapan Strategi Role Playing Sd N Ploso 1 Pacitan. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 112-117.
Meishaparina, R., & Heryanto, D. (2023). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas II SDN 013 Pasir Kaliki. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1740-1748.
Muna, L. N., Izza, N. H. K., & Attalina, S. N. C. (2024). IMPLEMENTASI TEKNIK ROLE PLAYING DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA SISWA DI SDN 3 SEKURO. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(9), 141-152.
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Harfa Creative.
Prawiyogi, A. G., Anggraeni, S. W., Amalia, D., & Rosalina, A. (2022). Peningkatan Kemampuan Berbicara dengan Menerapkan Metode Role Playing pada Siswa Kelas IV. Jurnal Sekolah Dasar, 7(2), 197-208.
Priatna, A., & Setyarini, G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SD Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 147-159.
Putra, A. W. (2016). Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V SDN Wonosari 4. BASIC EDUCATION, 5(9), 874-883.
Rohmanurmeta, F. M. R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Melalui Metode Role Playing Pada Siswa Sekolah Dasar. Bahastra, 37(1), 24-31.
Sari, R. K. (2020). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Ketrampilan Berbicara Pada Bahasa Indonesia Tingkat Sd. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 61-67.
Sari, S., Syamsuri, A. S., & Karumpa, A. (2023). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V SD Inpres Langkowa Kabupaten Gowa. JKP: Jurnal Khasanah Pendidikan, 1(3), 288-306.
Sitepu, T. &. (2017). bahasa indonesia sebagai media primer komunikasi Pembelajaran. . Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 67-73.
Susanti, S., Hartati, T., & Nuryani, P. (2021). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 1-12.
Sutianah, C. (2022). LANDASAN PENDIDIKAN. Jawa Timur: CV. Penerbit Qiara Media.
Ulfah, S. M., & Budiman, M. A. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Kemampuan Berbicara. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(1), 83-91.
Zuniar Kamaluddin Mabruri, F. A. (2017). PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBICARAPEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELASIV MELALUIPENERAPAN STRATEGIROLE PLAYINGSD NEGERIPLOSO 1 PACITAN. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitan Pendidikan dan Pembelajaran, 112-117.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.