PERAN POJOK BACA DALAM MENUMBUHKAN MINAT BACA MASYARAKAT DESA ALAM JAYA

Authors

  • Encep Andriana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Siti Rokmanah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Rizki Wulan Ningsih Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10334

Keywords:

Alam Jaya Village Community, Interest in Reading, Community Reading Corner

Abstract

The aim of this research is to find out and describe the role of the reading corner in growing and increasing the reading interest of the people of Alam Jaya Village. Interest in reading is a desire to read based on encouragement from within oneself. Reading interest is not the same as reading activities, however, in simple terms reading interest can be said to be the potential for voluntary reading. This research uses qualitative methods with the research object being the reading corner located in the Al-Qobul Mosque, Alam Jaya Village and the research subjects are children of productive age in Alam Jaya Village. The data collection techniques used in this research are observation, interviews and documentation. The data obtained qualitatively shows that the reading corner at the Al-Qobul Mosque is especially for children aged 6-17 years. The results of the research show that the Alam Jaya Village reading corner provides several roles as follows: 1. Increase people's interest in reading, 2. Increase children's enthusiasm for learning, 3. Increase insight and knowledge for readers, 4. Fill the free time of people who visit the Mosque Al-Qobul, and 5. As a facility for reading books for the community. Keywords: Alam Jaya Village Community, Interest in Reading, Community Reading Corner

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku :

Antoro B. 2017. Gerakan Literasi Sekolah dari Pucuk Hingga Akar (Sebuah Refleksi). Banjarmasin: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Antasari, I. W. (2017). Gerakan Literasi Sekolah Tahap Pembiasaan di MI Muhammadiyah Gandatapa Sumbang.

Nurdiyanti, E., & Suryanto, E. (2010). Pembelajaran Literasi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Paedagogia, 13(2),115-128

Artikel in Press :

Lubis, Nena, 2015. Buku Digital, https://nenalubis.files.wordpress.com/2015/04buku-digital-20-10-13. pdf, diunduh 1 Agustus 2023.

Jurnal :

Ali Afriati, Ujang Jamaludin, Istinganatul Ngulwiyah. (2021). “Optimalisasi Minat Baca Melalui Program Pojok Baca di Kelas V MAN 1 Kota Cilegon”. Jurnal of Elementary Education, 5 (1) : 82.

Agustino, H. (2019). “Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Gerakan Literasi di Taman Baca Masyarakat Pondok Sinau Lentera Anak Nusantara”. Jurnal Sosial Politik, 5(1) : 142.

Aulia, Mila. (2018). Optimalisasi Taman Bacaan Masyarakat dalam Menumbuhkan Minat Baca di Kalangan Remaja. Jurnal Comn-Edu Vol.5, No.1.

Dwiyantoro, (2019). Peran Taman Bacaan Masyarakat Mata Aksara dalam Masyarakat Menumbuhkan Minat Baca pada Masyarakat. Jurnal Kajian Informasi dan Perpustakaan Vol. 7, No. 1.

Holik, Abdul. (2019). Peran Bacaan Masyarakat (TBM) Sudut Baca Soendang dalam Meningkatkan Baca Masyarakat di Kabupaten Bandung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.

Kurniawan. Agung Rimba, dkk. (2019). Peranan Pojok Baca dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar P-ISSN 2622-5069, E-ISSN. 2579.3403 Vol.3, No.2.

Pradana, Fransiska Ayuka. (2020). Pengaruh Budaya Literasi Sekolah melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol.2, No. 1.

Ramadhanti, Nadya Nanda. (2019). Pemanfaatan Sudut Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Samarinda. Jurnal Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (JTIK) Borneo Vol. 1.

Saepudin, Encang. (2017). Peran Taman Bacaan Masyarakat (TBM) bagi Anak-Anak Usia Dini. Jurnal Kajian Informasi dan Perpustakaan Vol. 5, No. 1.

Suragangga, I. M. N. 2017. Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 154-163.

Rian Sri Rahayu. (2018). Studi Literatur : Peranan Bahasa Inggris Untuk Tujuan Bisnis dan Pemasaran. Jurnal Pemasaran Kompetitif Vol. 1, No.4.

Setiawati. (2020). Studi Analisis Program Pojok Baca dalam Menstimulasi Minat Baca Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Darul Da’wah Wal Irsyad Tani Aman Tahun Ajaran 2019-2020. Jurnal Tarbiyah dan Keguruan (TJIK) Borneo Vol. 2.

Suhandi, A, & Kurniasri, D. (2019). Meningkatkan Kemandirian Siswa Melalui Model Pembelajaran Kontekstual di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 118-130.

Wandasari, Y. 2017. Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. JMPKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 12-22.

Yantoro, Y. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa Pendidilkan Guru Sekolah Dasar Pada Mata Kuliah Konsep Dasar Matematika di Universitas Jambi. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 76-99.

Downloads

Published

2023-09-30

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>