IMPLEMENTASI EKSTRAKULIKULER PENCAK SILAT DALAM MENANAMKAN KARAKTER DISIPLIN PADA SISWA KELAS IV DI SDN KARAWACI BARU 1 KOTA TANGERANG

Authors

  • Elisa Cahyati PGSD FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Encep Andriana PGSD FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • A. Syachruroji PGSD FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8921

Keywords:

Pencak Silat Extraculicular, Discipline Character

Abstract

This research is based on the importance of the character of discipline in students. This study aims to provide an overview of the implementation of pencak silat extracurriculars in instilling the character of discipline in fourth grade students. This study uses a descriptive qualitative approach. The data that researchers got in the field used data collection techniques, namely interviews, observation and documentation. The subjects of this study were pencak silat extracurricular teachers, fourth grade homeroom teachers and fourth grade students at SDN Karawaci Baru 1 Tangerang City. The results of this study indicate that the implementation of pencak silat extracurricular activities in instilling the character of student discipline can improve the discipline of students when school activities take place, including  1) discipline in dress, 2) discipline in terms of time, 3) discipline in worship, 4) discipline in study thing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsa, A. (2007). Pendekatan Kuantitatif & Kualitatif Serta Kombinasinya Dalam. Penelitian Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arikunto, S. (2012). Pengelolaan Kelas dan Siswa. Jakarta: CV. Rajawali.

Djamarah, S.B. (2012). Rahasia Sukses belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Imam, S. (2005). Konsep Tuhan, Manusia, Mistik dalam Berbagai Kebatinan Jawa. Jakarta: P.T Raja Grafindo Persada.

Imron, A. (2011). Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Koesoema, D. (2010). Pendidikan Karakter; Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grafindo.

Lickona, T. (2008). Pendidikan Karakter Panduan Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Nusa Media.

Mulyana, R. (2014). Mengartikulasi Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta.

Moleong, L.J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Naharsari, N.D. 2008. Olahraga Pencak Silat, Jakarta: Ganeca Exact.

Naim, N. (2012). Character Building. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Novan, A.W. (2013). Membumikan Pendidikan Karakter di SD; Konsep, Praktik, dan Strategi. Jakarta: Ar-Ruzz Media.

Oetojo, P. (2000). Pencak Silat. Semarang: eprints.walisongo.ac.id.

Priyadi, B.P. (2009). Metode Evaluasi. Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rozi, F. (2012). Model Pendidikan Karakter dan Moralitas Siswa di Sekolah Islam Modern; Studi pada SMP Pondok Pesantren Selamat Kendal. Semarang: journal.walisongo.ac.id

Sucipto. (2009). Materi Pokok Pencak Silat. Jakarta: repo.iain-tulungagung.ac.id.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Sulistyorini. (2006). Manajemen Pendidikan Islam. Surabaya: repo.iain-tulungagung.ac.id.

Surat Keputusan Menteri Pendidikan Nasional RI No. 125/U/2002 tentang Kalender Pendidikan dan Jumlah Jam Belajar Efektif

Sutisna, O. (2017). Administrasi Pendidikan; Dasar Teoritis Untuk Praktek Profesional. Bandung: Angkasa.

Syarbini, A. (2012). Buku Pintar Pendidikan Karakter; Panduan Lengkap Mendidik karakter Anak di Sekolah, Madrasah, dan Rumah. Jakarta: Prima Pustaka.

Tafsir, A. (2007). Ilmu Pendidikan dalam Perspekif Islam. Bandung : Remaja. Rosdakarya

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Usman, Moh., dkk. (2013). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Pasal 1 Ayat (1).

Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Pasal 3 Ayat (1).

Undang-Undang RI Nomor 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Wiyani, N.A. (2010). Manajemen Kela. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter; Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2023-07-01