IMPLEMENTASI METODE JARIMATIKA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI PERKALIAN PECAHAN PADA SISWA KELAS V DI SDN 4 SAMBIK BANGKOL

Authors

  • Fina Arianti PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Malang
  • Beti Istanti Suwandayani PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Malang
  • Innany Mukhlishina PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10146

Keywords:

Jarimatika Method, Learning Mathematics, Multiplication of Fractions

Abstract

This study aims to describe the application, problems, and efforts to apply the jarimatics method in learning mathematics on multiplication fractions for fifth grade students at SDN 4 Sambik Bangkol. The subjects of this study were 15 fifth grade students at SDN 4 Sambik Bangkol in Gangga District, North Lombok Regency, West Nusa Tenggara Province (NTB). This study uses a descriptive qualitative approach. Data collection techniques used in this study included observation, interviews, and documentation. The results of this study showed that the numeracy skills of fifth grade students at SDN 4 Sambik Bangkol increased after the application of the jarimatics method to learning mathematics, this can be seen from the results of the comparison of pretest and posttest numbering scores. . At the time of the pretest, the Numeration Level 2 Class 5 Pretest score had a presentation of 40%, while the Posttest Numeration Level 2 Class 5 scoring results had a presentation of 46%, including the medium value interval category. Therefore, the numeracy skills of fifth grade students who learn using the jarimatics method are better than those using the usual method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afif, C., & Mardiana, D. (2023).

Meningkatkan Hasil Belajar Operasi Hitung Perkalian Menggunakan Teknik Jarimatika Pada Siswa Kelas IV Di SDN-4 Menteng Palangka Raya. EduMedia-Jurnal Pendidikan Dasar & Menengah, 1(1), 30-46.

Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., &

Munthe, L. S. (2021). Systematic Literature Review: Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189-197.

Al-Husna, C., & Mujib, A. (2020). Menemukan Pola Perkalian Dengan Angka 9. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 2(1), 55-70.

Amrah, A., Usman, H., & Chaerunnisa, C. (2022). Penerapan Metode Jarimatika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Nubin Smart Journal, 2(3), 257-264.

Bagou, D. Y., & Suking, A. (2020). Analisis kompetensi profesional guru. Jambura Journal of Educational Management, 122-130.

Buchari, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(2), 106-124.

Cahyadi, F., & Wakhyudin, H. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Kelas II Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika Materi Perkalian dan Pembagian. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(2), 183-190.

Chabibah, LN, Siswanah, E., & Tsani, DF (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa dalam menyelesaikan soal rangkaian cerita ditinjau dari adversity quotient. Pythagoras , 14 (2).

Effendi, A., Fatimah, A. T., & Amam,

A. (2021). Analisis keefektifan pembelajaran matematika online di masa pandemi covid-19. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 6(2).

Firdaus, HPE (2016). Analisis Proses Penyelesaian Masalah Matematika Berdasarkan Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Materi Operasi Perkalian dan Pembagian Pecahan. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 1(1).

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis minat belajar pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6-11.

Halisa, N., & Hajron, K. H. (2022). Analisis kemampuan numerasi pada hasil asessment kompetensi minimum (AKM) di SD Negeri 1 Purwosari. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 1144-1152.

Himmah, K., Asmani, J. M., & Nuraini, L. (2021). Efektivitas metode jarimatika dalam meningkatkan kemampuan berhitung perkalian siswa. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 57-68.

Ilyas, I. (2016). Pendidikan Karakter Pendidikan Karakter Melalui Homeschooling. Journal of Nonformal Education, 2(1).

Ilyas, M., & Syahid, A. (2018). Pentingnya metodologi pembelajaran bagi guru. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(1), 58-85.

Jamin, H. (2018). Upaya ). Upaya meningkatkan kompetensi profesional guru. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 19-36.

Khasanah, A. U. (2018). Penggunaan

Penggunaan Metode Jarimatika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Kelas 2 Sdn Sukorejo. PTK 2018 B2 PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Linarwati, M., Fathoni, A., & Minarsih, M. M. (2016). Studi deskriptif pelatihan dan pengembangan sumberdaya manusia serta penggunaan metode behavioral event interview dalam merekrut karyawan baru di bank mega cabang kudus. Journal of management, 2(2).

Mukrimatin, N. A., Murtono, M., & Wanabuliandari, S. (2018). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Rau Kedung Jepara Pada Materi Perkalian Pecahan. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 67-71.

Nurwidianing, S., Syachruroji, A., & Rokmanah, S. (2022). ANALISIS KURANGNYA PEMAHAMAN SISWA KELAS V SDN LONTAR BARU PADA PERGELANGAN PECAHAN DENGAN MENGGUNAKAN MODEL TAKE AND GIVE. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 926-935.

Rofiah, NH (2016). Penerapan kecerdasan majemuk dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah DINAMIS Pendidikan Dasar, 8(1).

Safitri, A., Makki, M., Hidayati, V.R., & Fauzi, A. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA STIK ES KRIM RINGKASAN DAN PENGURANGAN KEMAMPUAN PADA KELAS II SDN 2 LEMBUAK KABUPATEN LOMBOK BARAT. Penas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5836-5848.

Saputri, M. E. (2020). Wawancara. Telkom University: Bandung.

Sareong, IP, & Supartini, T. (2020). Hubungan komunikasi interpersonal guru dan siswa terhadap keaktifan belajar siswa di sma Kristen pelita kasih Makassar. Jurnal ilmu teologi dan pendidikan agama Kristen , 1 (1), 29-42.

Siagian, MD (2016). Kemampuan koneksi matematis dalam pembelajaran matematika. MES: Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 2(1).

Subakti, H., & Handayani, E. S. (2021). Pengaruh bimbingan belajar terhadap hasil belajar Bahasa Indonesia siswa kelas tinggi di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 247-255.

Sujiwo, D. A. C. (2017). Bimbingan Belajar Matematika Pada Siswa SD Desa Kalidilem Lumajang. Jurnal Terapan Abdimas, 2, 41-47.

Wanabuliandari, S. (2018). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Rau Kedung Jepara Pada Materi Perkalian Pecahan. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 67-71.

Wiliandani, A.M., Wiyono, B.B., & Sobri, A.Y. (2016). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(3), 132-142.

Yestiani, DK, & Zahwa, N. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 41-47.

Downloads

Published

2023-09-29

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>