PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS V PADA PELAJARAN MATEMATIKA DI SDN 29 AMPENAN

Authors

  • Intan Komala sari Universitas Mataram
  • Muhammad Tahir PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Asri Fauzi PGSD FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9945

Keywords:

The role of the teacher, motivation to learn mathematics

Abstract

The purpose of this study was to determine the teacher's role in increasing the learning motivation of fifth grade students in mathematics at SDN 29 Ampenan and to determine the teacher's obstacles in increasing student learning motivation. This research is a descriptive qualitative research where the data were taken through in-depth interviews with the informants, besides that data collection techniques were also used through observation of teaching and learning processes and documentation. The validity test of the data used is source triangulation and technical triangulation. Data analysis techniques were carried out by collecting data, reducing data, presenting data and drawing conclusions. The results of this study are the teacher's role in increasing the learning motivation of fifth grade students in mathematics at SDN 29 Ampenan, namely with conducive classroom conditioning, using various learning methods, involving students in learning, creating a fun learning atmosphere, using learning media or tools visual aids, giving rewards and punishments to students and providing learning evaluations. The obstacles that occur in the teacher's role increase student learning motivation, namely differences in student abilities and limitations of learning media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfatihah, Ainayya, Husniati Husniati, and Lalu Hamdian Affandi. "Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa di Kelas V SDN 15 Mataram Tahun Ajaran 2021/2022." Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 7.3b (2022): 1657-1664.

Arafat, G. Y. 2019. Motivasi Belajar Mengajar. Jurnal Edukatif, 5(1), 55.

Cholifah, N. 2021. Peran Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Kelas 5 Di SD N 1 Condong Kecamatan Kertanegara Kabupaten Purbalingga. Skripsi tidak diterbitkan. Purwokerto: Institut Agama Islam Negeri.

Cleife, (2000), Membantu Anak Agar Berhasil Disekolah. Bina Putra Aksara

Elida, T dan W, Nugroho. 2003. “Pengembangan Komputer Asisted Intruction (CAI) pada praktikum Mata Kuliah Jaringan Komputer”, Jurnal Teknologi Pendidikan. Vol.5, No.2.

Kurniawan, Budi dan Nuriyah. 2020. “Pengembangan Media Ice Breaking Berbasis 4C Pada Pembelajaran Tematik Integratif”. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vol.4, No.3.

Kusumastuti, Dias. (2010). Eksperimentasi Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Tipe The Power Of Two dan Two Stay – Two Stray (Ts-Ts) Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa SMAN 1 Polanharjo Tahun Ajaran 2009 / 2010. Skripsi. Program Studi Matematika FKIP. Universitas Muhammadiyah Surakarta

Hamalik, Oemar. (2005). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.

Hamidah, N. & Barus, M. I. 2021. Analisis Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri 093 Mandailing Natal. Jurnal Literasiologi, 7(3), 58.

Hendra. 2017. Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi Kelas XI Di SMA Laboratorium Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Ngalim Purwanto, (1980). Peranan Guru Bimbingan Dan Penyuluhan. PT Remaja Rosdakarya.

Manuallang, Martua. 2014. “Managemen Pembelajaran Matematika”. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran. Vol.21 No.2.

Raehang, 2014. “Pembelajaran Aktif Sebagai Induk Pembelajaran Kooperatif”.Jurnal Al-Ta’dib.Vol.7,No.1.

Rosidah, Rosidah, Lalu Hamdian Affandi, and Awal Nur Kholifatur Rosyidah. "Analisis kesulitan belajar matematika siswa kelas III SDN 3 terong tawah tahun ajaran 2020/2021." Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal 3.1 (2022): 28-38.

Safitri, A. L. dkk. 2017. Pengaruh Konsep Diri dan Peranan Guru Terhadap Kedisiplinan Siswa XI SMA Perintis 2 Bandar Lampung. Jurnal Kultur Demokrasi, 5(8): 8-9.

Sarah, Christ, I. Nyoman Karma, and Awal Nur Kholifatur Rosyidah. "Identifikasi Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas V Gugus Iii Cakranegara." Progres Pendidikan 2.1 (2021): 13-19.

Sardiman. 2012. Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta. PT. Rajawali

Sholeh, B. & Sa'diah, H. 2018. Pengaruh Motivasi Belajar dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa SMP Nurul Iman Parung Bogor Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 3(2): 16.

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2007). Bimbingan Konseling dalam Praktek. Bandung : Bumi Aksara.

Suprihatin, S. 2015. Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1): 75-81.

Sutama, dkk. 2012. “Pengelolaan Pembelajaran Matematika Pasca bencana Erupsi Merapi”.Jurnal kependidikan. Vol.42,no.1.

Syaparuddin. E. 2019. Peningkatan Motivasi Belajar Siswa melalui Video Pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Paket C. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1): 190.

Tonga, Orgenes. "Pembelajaran Matematika Sekolah." (2013).

Prasetyo, Atik Heru. 2019. “Analisis Dampak Pemberian Reward Dan Punishment Dalam Proses Pembelajaran Matematika”. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran. Vol.2, No.3.

Widodo, A., Dwina, A. P., Syazali, M., & Umar, U. (2022). Analisis Kesulitan Guru Dalam Mengukur Aktivitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 1278-1282.

Zulfa, Lina Nida, Ida Ermiana, and Lalu Hamdian Affandi. "Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV B SDN 1 Rumak Kecamatan Kediri Tahun Pelajaran 2018/2019." Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education 1.2 (2020): 44-50.

Downloads

Published

2023-08-22

Most read articles by the same author(s)