PENGARUH METODE PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR PKN SISWA KELAS V SD NEGERI PANUNGGANGAN 02 KOTA TANGERANG

Authors

  • Nadiva Saoma Salma Mahira Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Najib Hasan Universitas Muhammaidyah Tangerang
  • Ina Magdalena Universitas Muhammaidyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9755

Keywords:

CTL, Learning Outcomes, Pretest Posttest

Abstract

This researched aims to determine the effect of Contextual Teaching and Learning Methods on Student Internship Learning Outcomes. This researched is a quantitative study using CTL learning media with pretest and posttest research designs. The population subjects in this study were fifth grade students at SD NEGERI PANUNGGANGAN 02 TANGERANG CITY by taking a sample of two classes with a total of 50 students, where the VA class was the experimental class with 22 students and 28 VB class students were the control class. Data collection techniques using multiple choice questions (PG). The results of the posttest t-test hypothesis testing obtained tcount (67.950) > ttable (1.67) so it can be concluded that Ho is accepted H1 is accepted meaning that there is an influence of Contextual Teaching and Learning Methods on Students' PKN Learning Outcomes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afiq, faeruzi. 2016. Peran guru penjasorkes dalam membentuk karakter disiplin mentaati peraturan sekolah siswa sdn kepek i saptosari kabupaten gunungkidul

Arikunto, s. (2019). Prosedur penelitian. Jakarta: rineka cipta Abdul Wahaba, A. S. (2021). Penyajian Data Dalam Tabel Distribusi Frekuensi Dan Aplikasinya Pada Ilmu Pendidikan. Education and Learning Journal, 40-48.

Aqib, Z. (2013). Model-model, Media, dan Setrategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka cipta.

Dimyati. (2009). Belajar dan Pembelajaran, Cet IV. Jakarta: Rineka Cipta.

Dwiyanto, A. (2023, January 28). Distribusi Frekuensi dan Grafik. researchgate.

Hadis. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) TERHADAP HASIL BELAJAR PKN SISWA MTs MUHAMMADIYAH KALOSI KAB.ENREKANG. Jurnal Kependidikan Media, 39-48.

Isjoni. (2012). Cooperative Learning: Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Julaeha, S. (2022). Model Pembelajaran dan Implementasi Pendidikan HAM Dalam Perspektif Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal , 133-144.

Mardi Maulana, B. I. (2020). Minat Siswi Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Senam Lantai Sman 1 Cikampek. Jurnal Literasi Olahraga,, 66-76.

Muhammad Syauqi Abdul Fath, R. A. (2022). Tinjauan Perancangan Produksi dan Kualitas Pada Produk Rak Dies di CV Sarana Sejahtera Tehnik. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 159-168.

Mulyasa. (2011). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Pendidikan Guru Sekolah Dasar Binus University. (2022, November 7). CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL). Retrieved from https://pgsd.binus.ac.id/2021/12/08/contextual-teaching-and-learning-ctl/

Prakoso, A. F. (2013). Penerapan Contextual Teaching And Learning (CTL) dengan Metode Problem Solving dalam Meningkatkan Hasil belajar PKN Kajian Kebutuhan Manusia. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Vol. 6, No. 1, Juni 2023, 29.

Prof. Chomidi, & Salamah. (2018). Pendidikan Dan Pengajaran, Strategi Pembelajaran Sekolah. Jakarta: PT. Grasindo.

Rusman. (2013). Model-model Pembelajan Mengembangkan Profesionalisme Guru, Ed 2. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Samaduri, A. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Siswa Yang Diukur Menggunakan Tes Pilihan Ganda Beralasan Pada Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Glasser, 109-120.

Sani, R. A. (2014). Inovasi Belajar Cet. 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan, Cet 5. Jakarta: Bumi Aksara.

Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem, Cet 12. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Suprijono, A. (2014). Cooperative Learning Teori & Aplikasi Paikem, Cet 13. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Berita Terkini (2022, Agustus 3 ). Pengertian Mean, Median, Modus Data Kelompok dalam Ilmu Matematika. Retrieved from Berita Terkini: https://kumparan.com/berita-terkini/pengertian-mean-median-modus-data-kelompok-dalam-ilmu-matematika-1yaUqROIXzv#:~:text=Adapun%20mengutip%20dari%20Buku%20Ajar,muncul%20dalam%20suatu%20kelompok%20data.

Wulandari, P. (2018). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR PKN PESERTA DIDIK MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK KELAS V DI MIN 8 BANDAR LAMPUNG TAHUN AJARAN 2017/2018. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Downloads

Published

2023-09-28