PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SAVI (SOMATIC, AUDITORI, VISUAL, DAN INTELLECTUAL) BERBANTUKAN VIDEO ANIMASI TERHADAP KETERAMPILAN BERFIKIR KRITIS IPS KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Rafita Eka Primadani Universitas PGRI Madiun
  • Candra Dewi Universitas PGRI Madiun
  • Maya Kartika Sari Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9611

Keywords:

Critical Thinking Skills, Social Studies, Animated Video, SAVI

Abstract

The low critical thinking skills of students in understanding social studies subjects. Less innovative learning models and media used by teachers, so that students find it difficult to understand the material. This study aims to determine critical thinking skills at the elementary school level using the SAVI learning model assisted by video animation for class IV MIN 2 Madiun City. The research method used is Quasi Experimental with the research design used in the form of Nonequivalent Control Group Design. The sample in the study was class IV D as the experimental class which consisted of 30 students and class IV E as the student control class. The data analysis technique used is the t-test. Based on the results of the t test where the yield Sig.(2. taileld) < 0.005 (0.002 < 0.005). Thus it can meet the criteria for testing tcount <ttable at a significant level of 5%. In conclusion, there is an influence of the SAVI learning model assisted by video animation on the critical thinking skills of social studies class IV MIN 2 Madiun City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, N. (2022). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas Tinggi. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 84–90. http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD

Astuti, D. W. (2020). Penerapan Model Inkuiri Sosial terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 12(1), 35–42. https://doi.org/10.37640/jip.v12i1.271

Chalimah, S. N. (2020). Jurnal Tata Boga Kajian Tentang Pemanfaatan Model Pembelajaran Savi Dalam Mencapai Hasil Belajar Siswa Disabilitas Intelektual Ringan. Jtb, 9(2), 807–813. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-boga/

Dewi, C. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Thinkpair-Share Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Masalah Sosial Ips Pada Siswa Sekolah Dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 5(02), 155–167. https://doi.org/10.25273/pe.v5i02.280

Haryadi, R., Prihatin, I., Oktaviana, D., & Herminovita, H. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Menggunakan Software Powtoon Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 11(1), 11. https://doi.org/10.30821/axiom.v11i1.10339

Izzuddin, A. (2022). M a s l i q. 2(September 2022), 658–667.

Khoerunnisa, S. (2018). Keefektifan Media Spotlight Book Dengan Model Savi. Jipp, 2(3), 248–257. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/viewFile/16221/10138

Lestari, N. F. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Savi (Somatic, Auditory, Visual, Intellectualy) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Dan Mengembangkan Keterampilan 4C Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 86–91. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.601

Lestari, N. M. D. D., Wiyasa, I. K. N., & Manuaba, I. B. S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Somatic, Auditory, Visualization, Intellectualy Berbantuan Multimedia Berpengaruh Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Media Dan Teknologi Pendidikan, 1(1), 11–21. https://doi.org/10.23887/jmt.v1i1.35484

Linggarsari, E. (2021). Meta Analisis Pembelajaran Berbasis Media Video Pembelajaran terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 2(1), 122–128.

Mashuri, D. K., & Budiyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. Jpgsd, 8(5), 893–903.

Ningsih, S. W. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatic Auditory Visual Intellectually) Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas IV SD Negeri 14 …. … Pendidikan …, 4, 1935–1939. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/5643

Pamungkas, W. A. D., & Koeswanti, H. D. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 346–354. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i3.41223

Ponza, P. J. R. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(1), 9–19.

Rosidah, L. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI Berbantuan Media KAPINDO Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Pada Tema 6 Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 50–64. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14412

Safitri, A. O., Handayani, P. A., & Rustini, T. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Video untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS di SD. Journal on Education, 5(1), 919–932. https://doi.org/10.31004/joe.v5i1.672

Saputra, I. M. M., & Manuaba, I. B. S. (2021). Media Video Animasi Berbasis Project dalam Muatan Materi Kenampakan Alam Mata Pelajaran IPS. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 10–16. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/32843/18323

Susanti, D. E. (2018). KONSEP DASAR IPS.

Umam, K. (2020). Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti. E-Journal Ups, 4(januari 2020), 1–11.

Veriansyah, I. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Savi Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Kelas X Sman 6 Pontianak Pendahuluan Pendidikan merupakan salah satu faktor yang menentukan kemajuan suatu. 7, 71–80.

Wahyuni, D., & Sari, M. (2020). Efektifitas e-Modul Berbasis Problem SolvingTerhadap Keterampilan Berfikir Kritis Perserta Didik *) Corresponding Author. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(2), 2477–6181. http://www.seminar.uad.ac.id/index.php/quantum/article/view/226

Wulandari, Y. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 269–279. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16835

Yuanta, F. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 91. https://doi.org/10.30742/tpd.v1i02.816

Yudianto, A. (2017). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan 2017, 234–237.

Yusuf, S. F., & Zuliani, R. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi terhdap Hasil Beljar IPA Kelas III SD Negeri Larangan 09. Fondatia, 6(1), 148–161. https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i1.1714

Downloads

Published

2023-08-23