PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE AUDITORY INTELLECTUALLY REPETITION TERHADAP PEMAHAMAN SIMBOL-SIMBOL PANCASILA

Authors

  • Annisa Putri Utami STKIP PGRI Bangkalan
  • Yunita Hariyani
  • Rendra Sakbana Kusuma

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.9168

Abstract

In this study the aim was to determine the effect of the Auditory Intellectually Repetition Cooperative Learning Model on the Understanding of Pancasila Symbols in PKN Class II Subject UPTD SD Negeri Pejagan 5 Bangkalan. This type of research uses quantitative research methods. With the research design used, namely one group test. After doing it in the field and applying it to the school, the results obtained are as follows: There is an influence of the Auditory Intellectually Repetition Cooperative Learning Model on the Understanding of Pancasila Symbols in PKN Class II Subject UPTD SD Negeri Pejagan 5 Bangkalan as seen based on pretest and posttest data. It is known that based on the output that has been tested, it is obtained from the description of the data that there is an average mean at pre 68.50 and post data 96.75 There is an influence of the Cooperative Learning Model Auditory Intellectually Repetition Type on the Understanding of Pancasila Symbols PKN Class II Subject UPTD SD Negeri Pejagan 5 Bangkalan. It is known that the significant value data on equal variances assumed is 0.000 <0.05 on the paired sample t-test for understanding Pancasila symbols.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, suharsimi. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.Jakarta: PT Rineka cipta.

Arikunto, suharsimi. 2013. Dasar dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: BumiAksara.

Bonatua, D. S., Mulyono, D., & Febriandi, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran AIR (Auditory, Intellectually, Repetition) menggunakan Media Gambar pada Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3850-3857.

Fathurrohman. 2018. Mengenal Lebih Dekat Pendekatan dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Kalimedia.

Huda, Miftahul. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Kirom, Askhabul. 2017. Peran Guru dan Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Jurnal Pendidikan Agama Islam. Vol 3. No. 1.

Lilawati, Emi, and Hidayatur Rohmah. “Strategi Pembelajaran Murder untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SMA.” DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman 4.2 (2019): 19-36.

Oktiani, I. (2017). “Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik”. Jurnal Kependidikan, volume 5, Nomor 2, (hlm. 216-232).

Putria, H., Maulana, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis proses pembelajaran dalam jaringan (daring) masa pandemi covid 19 pada guru sekolah dasar. Jurnal basicedu, 4(4), 861-870.

Rokhimawan, Mohammad Agung, Jami Ahmad Badawi, and Siti Aisyah. “Model-Model Pembelajaran Kurikulum 2013 pada Tingkat SD/MI.” Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4.2 (2022): 2077-2086.

Sarah, S., Si, S. P., Fuadi, T. M., Soka Hadiati, M. P., Aswita, D., & Saputra, S. 2021. Menjadi Pendidik Profesional Di Era Revolusi Industri 4.0. Penerbit K-Media.

Shoimin, Aris. 2017. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Sudaryono. (2017). Pengantar Manajemen: Teori dan Kasus. Yogyakarta: CAPS (Center for Academic Publishing Service).

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : ALFABETA.

Tanjung, Henra Saputra. Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Dan Komunikasi Matematis Siswa Sma Negeri 6 Padang sidimpuan Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair Share (TPS) Berbantuan Autograph. Diss. UNIMED, 2016.

Wahidmurni. 2017. “Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi Dan Implementasi Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2023-07-18

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>