PENGARUH BUKU CERITA BERGAMBAR TERHADAP KEMAMPUAN BERCERITA SISWA KELAS III UPTD SDN PEJAGAN 1 BANGKALAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.9019Keywords:
picture story books, storytelling skillsAbstract
This study aims to see the effect of picture story books on the storytelling abilities of third grade students at UPTD SDN Pejagan 1 Bangkalan. The approach used in this research is a quantitative approach with a descriptive approach. The data collection method used in this study is the observation sheet. By using the pretest posttest, use this observation sheet to determine students' storytelling skills. The data analysis method used in this study is the validity test, reliability test, data normality test and the paired sample T-test hypothesis. This study uses picture story books in order to find out whether students' storytelling abilities can improve or not after using the picture story books. remember telling stories. After being tested on third grade students, it can be concluded that the effect of picture story books on students' storytelling ability can affect students' storytelling abilities, this can be seen using the Paired Sample T Test Hypothesis Test with a result of 0.000 <0.05, then Ho is rejected Ha is accepted this can be concluded because the significance value (2-tailed) is smaller than 0.05.Downloads
References
Abd Rahman, A. F. (2022). PENGERTIAN PENDIDIKAN, ILMU PENDIDIKAN DAN UNSUR - UNSUR PENDIDIKAN. AL Urwatul Wustsqa : Kajian Pendidikan Islam, 01 - 08.
Agustina Novitasari Pour, B. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick terhadap Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu: e-Saintika, 36 - 40.
Ali, M. (2020). PEMBELAJARN BAHASA INDONESIA DAN SASTRA ( BASASTRA) DI SEKOLAH DASAR. PERNIK Jurnal PAUD, 35 - 44.
Cut Alfina Umri, E. F. (2021). Nilai-Nilai Budaya Dalam Cerita Rakyat Baturaden Pada Masyarakat Banyumas Sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra Di Sekolah Dasar. JURNAL PERSEDA, 93-100.
Dewi, U. T. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bercerita Melalui Media Gambar Seri Anak Usia 5-7 Tahun. Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 32-40.
Dewi, U. T. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bercerita Melalui Media Gambar Seri Pada Anak Usia 5-7 Tahun. Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 32-40.
Eka Mei Ratnasari, E. Z. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak . Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 267-275.
Elsinta Lisnawati, H. (2019). PENGARUH PEMBELAJARAN BERMEDIA KOMIK CERITA RAKYAT TERHADAP KETERAMPILAN MENDONGENG SISWA KELAS IV SDN MARGOREJO 1/403 SURABAYA. 2801-2810.
Emosda. (2017). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa . JURNAL GENTALA PENDIDIKAN DASAR , 256-274.
Emosda. (2017). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa . JURNAL GENTALA PENDIDIKAN DASAR , 256-274.
Emosda. (t.thn.). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa . JURNAL GENTALA PENDIDIKAN DASAR , 2017.
Gabriela, N. D. (2021). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO VISUAL TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Program Studi PGSD, FKIP, Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga, Indonesia, 104 - 113.
Halim, D. (2019). Dampak Pengembangan Buku Cerita Bergambar Untuk Anak Usia Dini. 203-2016.
Hasan, S. H. (2012). PENDIDIKAN SEJARAH UNTUK MEMPERKUAT PENDIDIKAN KARAKTER. Jurusan Pendidikan Sejarah, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung , 81 - 95.
Hasanah, N. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berbicara melalui Kegiatan Bercerita Berbantu Media Finger Puppet Pada Anak TK Kelompok B. Musamus Journal of Primary Education, 34.
Henra Saputra Tanjung, S. A. (2016). PENGARUH PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN BERMAIN TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA MATERI POKOK PECAHAN DIKELAS III SD NEGERI 200407 HUTAPADANG. Bina Gogik, 35-42.
Kahar, M. S. (2020). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 279-295.
Kurniawan, A. W. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: PANDIVA BUKU.
Matondang. (2009). VALIDITAS DAN REABILITAS SUATU INSTRUMEN PENELITIAN. JURNAL TABULARASA PPS UNIMED, 87-97.
Matondang. (2009). VALIDITAS DAN REALIBILITAS SUATU INSTRUMEN PENELITIAN . JURNAL TABULARASA PPS UNIMED, 87-97.
Matondang, Z. (2009). VALIDITAS DAN REABILITAS SUATU INSTRUMEN PENELITIAN. JURNAL TABULARASA PPS UNIMED, 87-97.
Muhammad Syahrul Kahar, D. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe jigsaw Terhadap Peningkatan Hasil Belajar . Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika , 279 - 295.
Ninggolan Merienta, d. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI Terhadap hasil belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. JURNA BASICEDU, 2617-2625.
Nur'aini, Umri, & Indriyani. (2008). BSE Bahasa Indonesia Untuk Sekolah Dasar Kelas V. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Prof.Dr.Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Ratnasari, E. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. 267-275.
Rudi Hariyadi, H. N. (2021). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN E- LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan, 68-73.
Siti Aisyah, T. E. (2020). BAHAN AJAR SEBAGAI BAGIAN DALAM KAJIAN PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA. Salaka, 62 - 65.
Sugiyono. (2015). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Surachman, D. (2020). MEDIA BUKU CERITA: EFEKTIFITASNYA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA SEKOLAH DASAR. 180-189.
Tiara. (2019). PENDIDIKAN GIZI MENGGUNAKAN CERITA BERGAMBAR TERHADAP PENGETAHUAN DAN FREKUENSI KONSUMSI SAYUH BUAH PADA SISWA. 166.
Umri, C. A. (2021). Nilai-Nilai Budaya Dalam Cerita Rakyat Baturaden Pada Masyarakat Banyumas Sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra DI Sekolah. JURNAL PERSEDA, 93-100.
Warsidi, Edi, & Farika. (2008). BSE Bahasa Indonesia Untuk Sekolah Dasar Kelas V. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional .
Zubaidah, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 267-275.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.