PENINGKATAN KETRAMPILAN BERPIKIR KREATIF DALAM MEMBUAT PANTUN MENGGUNAKAN MODEL PROJECT BASED LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8027Abstract
Creative thinking skills for elementary school students still cannot be realized optimally. Creative thinking skills must be mastered because they can be useful for students in solving problems in life. Thus, a learning model is needed that can explore the creative thinking potential of elementary school students. This research was conducted to know the level of effectiveness of the Project Based Learning (PjBL) model on poetry writing skills. This research was conducted in two cycles with 2 meetings in each cycle. The subjects of this study were students of Class VA at SDN 2 Junrejo, Batu City, which totaled 20 students. Data was collected through the teacher's observation sheet. The results of this study state that the application of the Project Based Learning (PjBL) model can significantly improve students' creative thinking skills and can encourage students to be more independent, especially in writing pantun literature.Downloads
References
Abidin, Y. (2014). Desain sistem pembelajaran
dalam konteks Kurikulum 2013. Bandung:
PT. Refika Aditama
Sugiarto, E. (2016). Pantun dan puisi lama Melayu. Grup Khitah Publishing.
Cemerlang, T. S. (2018). Sastra Indonesia Lengkap.Tanggerang Selatan: Cemerlang.
Desfitria, R., & Nugraheni, A. S. (2021). Pengembangan Materi Ajar Pantun pada Buku Tematik
Kelas V Tema 4. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 13–23.
Elisabet, E., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2019). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA
dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL). Journal of Education
Action Research, 3(3), 285-291
Dalman, (2014). Keterampilan menulis. Jakata: Rajawali Press.
Arwansyah, Y. B., & Urip Muhayat Wiji Wahyudi. (2019). Peningkatkan Kompetensi Literasi Antiradikalisme Melalui Penulisan Cerita Rakyat dengan
Aplikasi Baboo. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 4(2), 77–82
Dewi, H. R., Mayasari, T., & Jeffry, H.
(2017). Peningkatan ketrampilan
berfikir kreatif siswa melalui
penerapan inkuiri terbimbing
berbasis STEM. Seminar Nasional Pendidikan Fisika 3, 20,
–53. http://ejournal.unipma.ac.id/index.php/snpf
Kifta, D. A., Riyanda, A. R., Simatupang, W., Muskhir, M., & Irfan, D. (2021). Analysis of the Effect of Blended Learning Model on Employee Class Students Learning Motivation. Jurnal Pendidikan MIPA, 22(2), 226-234
Putra, I. N. T., Sutresna, I. B., & Darmayanti, I. A. M. (2019). Pemanfaatan Teknik Kata
Kunci Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas X
Mipa 5 Sma N 1 Payangan I. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra
Indonesia Undiksha, 8(2), 235–247.https://doi.org/10.23887/jjpbs.v8i2.20617
Saefudin. A. A. (2012). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). AlBidāyah, Vol 4 No. 1, Juni 2012: 37-48.
Suarsana. M.I dan G.A. Mahayukti. (2013). Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan
Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal
Pendidikan Indonesia. Vol. 2, No. 2, Oktober 2013: 264-275.
Nasution, R. A., & Pasaribu, L. H. (2023). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematik dan Self-Efficacy Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Basicedu, 7(1), 798–806. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4606
Kusumaningrum, S., & Djukri, D. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran model project based learning (PjBL) untuk meningkatkan keterampilan proses sains dan kreativitas. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 241-251.
Rachmadtullah. 2015. Pembelajaran bermakna akan mengembangkan nalar, kemampuan berpikir, dan konsep diri peserta didik
Janah, S. R., Suyitno, H., & Rosyida,
I. (2019). Pentingnya Literasi
Matematika dan Berpikir Kritis
Matematis dalam Menghadapi
Abad ke-21. PRISMA, Prosiding
Seminar Nasional Matematika, 2,
–910. https://journal.unnes.ac.id/sju/ind
ex.php/prisma/article/view/2930
Sani, R. A. (2014). Pembelajaran saintifik untuk implementasi kurikulum 2013.
Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontekstual. Jakarta:Prenadamedia Group.
Riyanda, A. R., Agnesa, T., Wira, A., Ambiyar, A., Umar, S., & Hakim, U. (2022). Hybrid Learning:
Alternatif Model Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(3), 4461-4469
Titu, M. A. (2015). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan kreativitas siswa pada materi konsep masalah ekonomi. In Prosiding Seminar Nasional (Vol. 9)
Anggraeni, D. (2016). Meningkatkan Kreativitas Siswa Dengan Menggunakan Model Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Ipa Materi Pernapasan Manusia (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas V SDN Cangkuang 5 Kabupaten Bandung) (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).
Komarudin, D. (2018). Hubungan antara kreativitas dengan prestasi belajar siswa. Psympathic: Jurnal
Ilmiah Psikologi, 4(1), 278-288.
Yunianto, I. K., Rupa, S. T. S., &
Indonesia, D. V. (2014).
JOGJAFORCE, Niteni, Nirokne,
Nambahi Sebagai Proses
Berpikir Kreatif. Kreatif: Jurnal
Desain …, 121–133.
https://www.academia.edu/downl
oad/63231876/JOGJAFORCE._
Niteni__Nirokne__Nambahi_Seb
agai_Proses_Berpikir_Kreatif202
-4681-45y97g.pdf
Yuniarti, Y. (2021). Project Based
Learning sebagai Model
Pembelajaran Teks Anekdot
Pada Siswa SMA. Jurnal
Pendidikan Bahasa Indonesia,
–81.
http://jurnal.unissula.ac.id/index.p
hp/jpbsi/article/view/17795%0Aht
tp://jurnal.unissula.ac.id/index.ph
p/jpbsi/article/viewFile/17795/634
Siwa, I. B., I. W.
Muderawan, & I. N. Tika.
(2013). Pengaruh pembelajaran berbasis proyek dalam pembelajaran kimia
terhadap keterampilan proses sains ditinjau dari gaya kognitif siswa. eJournal Program Pascasarjana
Universitas Pendidikan Ganesha, Volume
Indrawan, E., & Jalinus, N. (2019). Review project based learning. International Journal of Science and
Research (IJSR), 8(4), 1014-1018.
Batubara, H. S.,dkk . (2022). Implementasi Model
Pembelajaran Blended Learning di Masa Pandemi Covid-19: Meta-Analisis. Jurnal Basicedu, 6(3), 4629-4637.
Riyanda, A. R., Jalinus, N., Abdullah, R., Ranuharja, F., Islami, S., Adi, N. H., & Aminuddin, F. H. (2022).
The New Paradigm of Technical and Vocational Education and Training (TVET). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 364-371.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.