PENGEMBANGAN MEDIA E-STORY BOOK BERBASIS KEARIFAN LOKAL DALAM PEMBELAJARAN DONGENG SASTRA ANAK KELAS III SEKOLAH DASAR

Authors

  • Vina Aryani Universitas Muria Kudus
  • Nur Fajrie
  • Lintang Kironoratri

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7827

Keywords:

Development, E-Story Book, Local Wisdom, Fairytale Literature.

Abstract

This research aims to develop digital media e-story book integrated with Grobogan local wisdom by analyzing the needs according to the characteristics of third grade students, testing the validity of the product and testing the effectiveness of using the media at SD N 1 Tuko in children's literature fairy tale material. The development research used the ADDIE model through five stages, namely: analyze, design, development, implementation and evaluation. The results of the development research showed that: (1) schools need digital media integrated with local wisdom to improve learning outcomes in the context of literacy in children's literary fairy tales; (2) validation by three material experts obtained an average score of 96.43% in the very valid category and validation by three media experts obtained an average score of 86.25% in the very valid category; (3) media implementation of limited scale product trials obtained an n-gain score of 0.72 in the high category to 5 students and an n-gain score of 0.73 in the high category of broad scale trials to 20 third grade students of SD N 1 Tuko so that e-story book products are effectively used as digital-based learning media to improve student literacy skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad, A., Wahyu, A., & Khotimah, K. (2018). Pengembangan Media Buku Cerita Elektronik Materi Hak Dan Kewajiban Mata Pelajaran Ppkn Siswa Kelas V Sdn 1 Sungonlegowo Gresik. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 9(2), 1–6.

Amir, H. (2019). Metode Penelitian & Pengembangan Research & Develeopment. Literasi Nusantara.

Ernawati, I., & Sukardiyono, T. (2017). Uji Kelayakan Media Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2, 204–210.

Fatmawati, H., Hendracipta, N., & Andriana, E. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Cerita Bergambar Tema Hidup Bersih dan Sehat Pada Kelas II Sekolah Dasar. Journal of Pharmacy and Pharmacology, 29(1), 355–357.

Gogahu, D. G. S., & Prasetyo, T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Bookstory untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1004–1015.

Indriani, N., & Lazulva, L. (2020). Desain dan Uji Coba LKPD Interaktif dengan Pendekatan Scaffolding pada Materi Hidrolisis Garam. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 87.

Iriani, E. (2019). Peningkatan hasil belajar siswa sekolah dasar menggunakan media kertas bergambar pada materi perkembangbiakan tumbuhan tema 1. Edubiotik : Jurnal Pendidikan, Biologi Dan Terapan, 4(02), 93–100.

Kamasiah, Muslim, & Yusnan, M. (2023). Identifikasi Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jec (Jurnal Edukasi Cendekia), 7(1), 1–6.

Khairunnisa, G. F., & Ilmi, Y. I. N. (2020). Media Pembelajaran Matematika Konkret Versus Digital: Systematic Literature Review di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Tadris Matematika, 3(2), 131–140.

Khoirunnisa, K., Kanzunnudin, M., & Fajrie, N. (2022). Dongeng Kancil dan Buaya Sebagai Stimulasi Keterampilan Berbicara Anak Usia 8-9 Tahun. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 410–414.

Kholifah, W. T., & Kristin, F. (2021). Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 5(5), 3829–3840.

Kironoratri, L. (2020). Buku Kumpulan Puisi Anak Berbasis Kearifan Lokal Daerah Sebagai Penunjang Pembelajaran Muatan Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(3), 55–60.

Kurniawan, M. S., Wijayanti, O., Hawanti, S., Purwokerto, U. M., & Indonesia, P. B. (2020). Problematika Dan Strategi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(1), 65–73.

Lutfiputri, N. F. (2022). Kajian Perkembangan Industri Buku Cerita Anak Bergambar di Indonesia pada Era Digital. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6271–6285.

Ningrum, Y. H., Apriyani, D. D., & Zikriah, Z. (2020). Perancangan Media Pembelajaran Mengenal Asmaul Husna Berbasis Android. Jurnal Riset Dan Aplikasi Mahasiswa Informatika (JRAMI), 1(04), 467–474. https://doi.org/10.30998/jrami.v1i04.466

Rahiem, M. D. H., & Husna, K. (2020). Buku Cerita Bergambar untuk Pembelajaran Mitigasi Bencana Gunung Meletus bagi Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 68–77.

Rizkiyah, P., & Ningrum, M. A. (2022). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Kecakapan Literasi Digital Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 4(1), 115. https://doi.org/10.35473/ijec.v4i1.1230

Sa’adah, & Wahyu. (2020). Metode Penelitian R & D (Research and Development). Literasi Nusantara.

Sapitri, A. N. A., Kironoratri, L., & Ahsin, M. N. (2022). Analisis Dampak Gawai terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V di SDN Kedungwinong 01 Pati. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 3897–3902.

Sari, L. D. K., & Wardani, K. W. (2021). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Digital untuk Meningkatkan Karakter Tanggung Jawab Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1968–1977.

Setiawati, E., Rahayu, H. M., & Setiadi, A. E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Modul Pada Materi Animalia Kelas X Sman 1 Pontianak. Jurnal Bioeducation, 4(1), 47–57.

Sulistiyowati, Fajrie, N., & Surachmi, S. (2023). Efektivitas Media Canva terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN Bakaran Wetan 03 Pati. Journal on Education, 05(02), 5883–5891.

Yusuf, N., Setyawan, H., Immawati, S., Santoso, G., & Usman, M. (2022). gembangan Media Flipbook Berbasis Fabel untuk Meningkatkan Pemahaman Pesan Moral pada Peserta Didik Kelas Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8314–8330.

Downloads

Published

2023-05-31