EKSPLORASI KREATIVITAS SISWA DALAM SENI ECOPRINT: ANTUSIASME DAN PEMAHAMAN ECOPRINT TEKNIK POUNDING DI KELAS IV SD NEGERI 2 MANYARGADING
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23065Keywords:
creativity, ecoprint, pounding technique, fine arts, art learning, elementary schoolAbstract
This study explores the creativity of fourth grade students of SD Negeri 02 Manyargading in ecoprint art with pounding technique. Ecoprint, as a method of dyeing fabric using natural materials, encourages students' exploration and creative expression. Through a qualitative approach, this study observed the learning process, student interviews, and documentation of the work. The results showed that although initially unfamiliar, students were enthusiastic about experimenting and creating unique motifs. Constraints in technique and material selection did not hinder their creativity. Ecoprint has proven to be an effective method to foster creativity and introduce environmentally friendly art in elementary schools.Downloads
References
Afdhal, M. (2015). Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Antusiasme Belajar melalui Pendekatan Reciprocal Teaching. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 193–200
Amiroh, A., & Pamungkas, J. (2023). Proses Kreativitas Bentuk Huruf dan Angka Dalam Pembelajaran Seni Lukis. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5687–5697. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5242
Apriliani, E. K., Wardani, S., Lestari, W., & Subali, B. (2024). Analisis Media Pembelajaran Ipa Ecoprint Pada Materi Bentuk Tulang Daun Tumbuhan Bagi Peserta Didik Jenjang SD Berbasis Etnosains. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 5133-5142.
Asmara, D. A. (2020). Penerapan teknik ecoprint pada dedaunan menjadi produk bernilai jual. J Jurnal Pengabdian Seni 1(2), 16-26.
Cahya, P. A., Anggani, A. D., & Marzuqoh, S. A. (2022). Meningkatkan Kreasi Kain Flanel Terhadap Perkembangan Kreativitas Siswa SDN Cikuntul 1 Kecamatan Tempuran Kabupaten Karawang Putri. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1), 1349–1358. https://doi.org/doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.10950
Fadhillah, A. N., & Ibrahim, A. (2021). Peningkatkan Kompetensi Berkarya Relief Melalui Penggunaan Media Tanah Liat. Ranah Seni: Jurnal Pendidikan Seni, Seni dan Desain, 15(1), 756-762. https://doi.org/10.24036/ranahseni.v15i1.68
Fadila, D., Suryana, Y., & Giyartini, R. (2019). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Gerak Tari Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Seni Tari. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 9.
Fajrie, N., Pratiwi, B. S., Kironoratri, L., & Purbasari, I. (2024). Pengaruh Berkarya Seni Tiga Dimensi Terhadap Kemampuan Estetis Siswa Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5, 247–253.
Fatmala, Y., & Hartati, S. (2020). Pengaruh Membatik Ecoprint terhadap Perkembangan Kreativitas Seni Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusari, 4(2), 1143–1155.
Hariyani, T. I., Fajrie, N., & Roysa, M. (2021). Kreativitas Seni Melalui Metode Collective Painting. Jurnal Prasasti Ilmu, 1(2). https://doi.org/10.24176/jpi.v1i2.6237
Harsari, R. N., Wahidiyat, M. P., Permanasari, D. E., Negoro, A. T., Sutarwiyasa, I. K., Mustikadara, I. S., ... & Judijanto, L. (2024). Dasar-dasar Desain Grafis: Teori dan Panduan Dasar bagi Pemula. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Illahi, A. J., & Irwan, I. (2025). Aktivitas Petani Sayur di Nagari Padang Laweh Dalam Seni Grafis. Abstrak: Jurnal Kajian Ilmu seni, Media dan Desain, 2(1), 176-192.
Indra, F., Angga, S., Permana, P., Nursajjiddah, H., & Intan, R. (2025). Ecoprint Sebagai Inovasi Pembelajaran Seni Berbasis Lingkungan di SDN Sukamanah Desa Mangunjaya. Aurelia: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(1), 664–668.
Intaniasari, Y., Utami, R. D., Purnomo, E., & Aswadi, A. (2022). Menumbuhkan Antusiasme Belajar melalui Media Audio Visual pada Siswa Sekolah Dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 4(1). https://doi.org/10.23917/bppp.v4i1.19424
Isnanto, B. A. (2023, Mei 16). 4 Contoh Seni Grafis: Kenali Pengertian, Jenis, dan Kelebihannya. Retrieved from detikedu.com: https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-6723993/4-contoh-seni-grafis-kenali-pengertian-jenis-dan-kelebihannya
Isyuniandri, D., Sulianti, A., Bella, S., & Alam, M. (2023). Peningkatan Minat Belajar Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Seni Budaya Menggunakan Aplikasi Digital (Whatsapp, Youtube, Tiktok, Instagram) di SMKS Sunan Bonang. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 2654-2666.
Kashy, D. A., Sherman, G. D., & Silvia, P. J. (2018). Curiosity And Creativity: A Review And Framework. Perspectives on Psychological Science, 13(6), 723-741.
Kurniawan, R. E., Satria, K. A., Na’imah, Putri, S. K., Rialdi, Wilanda, A., Ahmad, F. S., Johni, P. Q., & Rahma, N. (2024). Seminar Nasional Menggali Potensi Diri Membentuk Karakter Anak Yang Kreatif Melalui Proses Pendidikan di Sekolah Dasar Swasta Muhammadiyah Kecamatan Lirik Kabupaten Indragiri Hulu. Kalandra: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 03(September), 205–214.
Kusumaningtyas, I. A., & Wahyuningsih, U. (2021). Analisa Hasil Penelitian Tentang Teknik Ecoprint Menggunakan Mordan Tawas, Kapur, Dan Tunjung Pada Serat Alam. Jurnal Tata Busana, 10(3), 9–12. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-busana/article/view/42976
Muhaimin, M., Fajrie, N., & Setiawan, D. (2021). Respon Kognitif Anak Dalam Produk Permainan Remitan Desa Mayong Lor Jepara. 2(5), 149–150. https://ejournal.stpmataram.ac.id/JIP/article/view/803
Musa, L. A. D., & Hasis, P. K. (2021). Pembelajaran Seni Rupa Untuk Anak Usia Dini. Penerbit Adab.
Nahak, K. E. N., Selten, A., Deta, U., Anin, L. E., & Nomleni, A. T. (2024). Analisis Penggunaan Teknik Ecoprint untuk Menanamkan Kreativitas Siswa Kelas I pada Pelajaran SBdP di SDI Kuanino 3. 3(5), 4091–4097.
Nawangsari, D. A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Pembuatan Ecoprint Terhadap Hasil Belajar IPA Materi BAgian, Bentuk, dan Fungsi Daun Siswa Kelas 4 SDN 1 Ngetal. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 09(10), 3529–3541. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/44075
Octariza, S., & Mutmainah, S. (2021). Penerapan Ecoprint Menggunakan Teknik Pounding Pada Anak Sanggar Alang-Alang, Surabaya. Jurnal Seni Rupa, 9(2), 308–317. http:/e/journal.unesa.ac.id/index.php/va
Patinaya, F., Erniyanti, D., Farma, J., Fatima, S., & Sukriamala, S. (2024). Pemanfaatan Bahan Alami dalam Pembuatan Ecoprint pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Kadolomoko. Termasyhur: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 52-59.
Pramesti, Y., & Maharani, A. R. (2024). Pelaksanaan Ecoprint Guna Meningkatkan Kreatifitas Siswa SDN Sidoklumpuk. 3(1), 377–382.
Primawati, Y., (2023). Pengembangan Kreativitas Seni Rupa Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Studies, Vol. 1 No (2), 1–10. https://journal.nubaninstitute.org/index.php/jecs
Purhanudin. (2016). Pendidikan Seni dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Waspada, 2(3), 12–23. https://ejournal.undaris.ac.id/index.php/waspada/article/view/87
Purhita, E. J. (2022). Desain Seni Rupa Klasik. Penerbit Yayasan Prima Agus Teknik, 1-59.
Rahayu, M. A., Safika, S., Sa'diyah, S. H., Hariani, M., Mardikaningsih, R., Aliyah, N. D., ... & Safira, M. E. (2025). Pengembangan Kreativitas Anak Melalui Teknik Ecoprint Di Desa Balunganyar Kecamatan Lekok. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 163-172.
Rodhiyah, L., Degeng, I. N., & Adi, E. (2021). Peningkatan Antusiasme Siswa Kelas V Belajar Materi Panas dan Perpindahannya melalui Multimedia Linier. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(1), 80–89. https://doi.org/10.17977/um038v4i12021p080
Rohman, M. A. A., Hariyanto, H., & Prasetyo, A. R. (2023). Analisis Visual Desain Cover Album Dosa, Kota, dan Kenangan Band Silampukau. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 3(5), 667-679.
Salam, S., & Muhaemin, M. (2020). Pengetahuan Dasar Seni Rupa. Badan Penerbit UNM.
Sarasehan, Y. (2020). Pengembangan Seni Rupa Tiga Dimensi Untuk. Jurnal Nanaeke Indonesian Journal of Early Childhood Education, 3(March 2019), 28–36.
Sari, L. F., Khaiswarya, R. T., & Wijayanto, W. (2025). Karya Seni Rupa Menggambar Dan Mewarnai Sebagai Sarana Meningkatkan Kreativitas Siswa SD 3 Jepang Pakis. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 9(1), 54-62.
Setiawan, D., Lestari, S., & Hidayat, T. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Ecoprint Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 12(1), 1-10.
Sheyla. (2021). Penerapan Ecoprint Menggunakan Teknik Pounding Pada Anak Sanggar Alang-Alang Surabaya. Jurnal Seni Rupa, 9(2), 308-317.
Smith, P. (2020). The Importance of Student Engagement in Arts Education. Arts Education Policy Review, 121(2), 78-89.
Subiyati. (2021). Pelatihan Eco-Print Kain Kapas/Cotton Pada Siswa SMK Tekstil Pedan. Jurnal Abdi Masya, Vol.1, No.2, p 41-46
Sugiarto, E. (2019). Kreativitas, Seni & Pembelajarannya.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Ke-2). Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. I. (2020). Landasan Konseptual Perencanaan Dan Perancangan Arsitektur Pusat Oleh-Oleh, Kuliner, Dan Pertunjukan Di Kota Solo (Doctoral dissertation, Universitas Atma Jaya Yogyakarta).
Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif: Konsep, Prosedur, Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198–211. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i2.236
Wijayanti, A., Sari, R., & Rahayu, S. (2022). Efektivitas Penggunaan Teknik Pounding dalam Pembelajaran Ecoprint terhadap Kemampuan Kreatif Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(2), 56-65.
Wijayanti, L. (2020). Materi Kuliah Estetika Kriya. http://repository.ikj.ac.id/1363/1/MODUL%20Mtk%20Estetika%20Kriya.pdf
Winner, E., & Hetland, L. (2018). The Arts and Academic Achievement: What the Evidence Shows. Journal of Aesthetic Education, 52(1), 1-18.
Yasa, A. D., Kumala, F. N., & Utama, D. M. (2023). Mewujudkan Sekolah Ramah Lingkungan: Program Eco Printing untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 141–147. https://doi.org/10.56393/jpkm.v3i2.1887
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.