ANALISIS KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA SISWA KELAS 3 DI SDN PLAMONGANSARI 02 KOTA SEMARANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7363Keywords:
Solving Ability, Math Story Problems, Grade 3 StudentsAbstract
This study aims to determine the ability of grade 3 students at SD Negeri Plamongansari 02 Semarang City in solving math word problems. The type of research used is the Pree Experimental form of one group pretest-posttest design. The number of samples in this study were 28 students in class 3. The test used in this study was the T-test to measure the hypothetical mean pretest and posttest students' scores in order to determine differences in ability to solve math word problems in the pretest and posttest. Then, to find out the average pretest and posttest using N-Gain. There is an average posttest score of 78.21 which is higher than the pretest average value of 50.21. The result is that the level of ability to solve math word problems in grade 3 at SD Negeri Plamongansari 02 is in the medium category.Downloads
References
Wahyuddin, W. 2016. Analisis kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari kemampuan verbal. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 148-160.
Putri, A. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah rutin dan non-rutin pada materi aturan pencacahan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 890-896.
Kaprinaputri, A. P. (2013). Kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika. Jurnal Ilmiah Visi, 8(1), 10-15.
Suandito, B., Darmawijoyo, D., & Purwoko, P. 2009. Pengembangan soal matematika non rutin di SMA Xaverius 4 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2).
Fendiyanto, P., Faridhatijannah, E., & Untu, Z. 2022. Kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika pada siswa berkepribadian ekstrovert dan introvert. Aksioma: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 13(2), 325-330.
Nurdiana, E., Sarjana, K., Turmuzi, M., & Subarinah, S. 2021. Kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari gaya belajar siswa kelas VII. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(2), 202-211.
Ibda, F. 2015. Perkembangan kognitif: teori jean piaget. Intelektualita, 3(1).
Solikha, M., & Nurtamam, M. E. 2021. Perbaikan Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Menggunakan Strategi Number Head Together (NHT).
Jarmita, N. 2015. Kesulitan pemahaman konsep matematis siswa dalam pembelajaran matematika di kelas awal Sekolah Dasar. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 4(2).
Arum, C. N. 2022. Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Menurut Teori Bruner Di Sdn Ngrambe 3 Pada Masa Pandemi Covid-19 (Doctoral dissertation, IAIN PONOROGO).
Yudharina, P. 2015. Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V Sdn Mejing 2 Melalui Model Pembelajaran Creative Problem Solving. Basic Education, 4(8).
Sanidah, S., & Sumartini, T. S. 2022. Kesulitan siswa kelas viii dalam menyelesaikan soal cerita spldv dengan menggunakan langkah polya di desa cihikeu. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(1), 15-26.
Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. 2018. Kemampuan peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(3), 187-192.
Sugiyono 2015. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Priyatno, Duwi. 2012. Cara Kilat Belajar Analisis Data dengan SPSS 20.
Yogyakarta: CV. ANDI OFFSET (ANDI).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.