PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS PUISI PADA SISWA KELAS XI MAN 2 INDRAMAYU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34065Keywords:
discovery learning, learning, poetry.Abstract
This study aims to examine the effectiveness of the discovery learning model inteaching poetry writing to eleventh-grade students of MAN 2 Indramayu in the2024/2025 academic year. The research employed an experimental method with anonequivalent control group design, involving class XI F5 as the experimental group(25 students) and XI F3 as the control group (35 students), selected throughpurposive sampling. Data were collected using written tests and observation sheets.The results showed an increase in the average score of the experimental class from59.5 to 83.39 after the treatment. An independent samples t-test revealed that tcount= 2.376 > ttable = 2.032, indicating that H1 was accepted. These findingsdemonstrate that applying the discovery learning model is effective in improvingstudents’ poetry writing skills while also enhancing their learning engagement.Downloads
References
Abidin, Y. (2015). Pembelajaran
bahasa berbasis pendidikan
karakter. Bandung: Refika
Aditama.
Ahyar. (2019). Apa itu sastra, jenis-
jenis karya sastra,
bagaimanakah cara menulis
dan mengapresiasi sastra.
Yogyakarta: CV Budi Utama.
Amalia, A. K., & Fadhilasari, I. (2022).
Sastra Indonesia untuk
pelajar dan umum.
Yogyakarta: Perkumpulan
Rumah Cemerlang Indonesia.
Aminuddin. (2015). Pengantar
apresiasi karya sastra.Bandung: Sinar Baru
Algesindo.
Asmara, D. (2013). Pengembangan
keterampilan sosial bagi calon
guru. Naskah Publikasi.
Universitas Pendidikan
Indonesia.
Djamaluddin, A., Ahdar, & Wardana.
(2019). Belajar dan
pembelajaran. Makassar: CV
Kaaffah Learning Center.
Gani, E. (2014). Kiat pembacaan
puisi: Teori dan terapan.
Bandung: Reka Cipta.
Helaluddin, & Awalludin. (2020).
Keterampilan menulis
akademik: Panduan bagi
mahasiswa di perguruan
tinggi. Serang: Media Madani.
Hikmat, A., dkk. (2017). Kajian puisi.
Jakarta: Universitas
Muhammadiyah Prof. Dr.
Hamka.
Khasanah, N., dkk. (2018). Model
pembelajaran DBUS
(Discovery Based Unity of
Sciences). Semarang: UIN
Walisongo.
Kosasih, E. (2012). Dasar-dasar
keterampilan bersastra.
Bandung: Yrama Widya.
Kosasih, E. (2014). Jenis-jenis teks.
Bandung: Yrama Widya.
Mulyasa, E. (2005). Menjadi guru
profesional. Bandung: PT
Remaja Rosdakarya.
Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian
dalam pengajaran bahasa
dan sastra. Yogyakarta:
BPFE.
Rochmawati, F., & Ahnaf, H. F.
(2021). Upaya meningkatkan
kemampuan menulis puisi
siswa kelas VII dengan model
discovery learning di SMP
Negeri 1 Winongan. Ainara
Journal: Jurnal Penelitian dan
PKM Bidang Ilmu Pendidikan,
2(2), 66–71.
https://doi.org/xxxx
Sadiman, A. S., Rahardjo, R.,
Haryono, A., & Harjito. (1986).
Media pendidikan:
Pengertian, pengembangan,
dan pemanfaatannya.
Jakarta: Rajawali.
Semi, A. M. (1993). Metode penelitian
sastra. Bandung: Angkasa.
Septhiani, I. F., & Zuharyani. (2022).
Penerapan model
pembelajaran discovery
learning dalam pembelajaran
menulis puisi. Prosiding
Seminar Akademik
Pendidikan Bahasa dan
Sastra Indonesia, 1(2).
Universitas Terbuka.
Siddik, M. (2016). Dasar-dasar
menulis dengan
penerapannya. Malang:
Tunggal Mandiri Publishing.
Tarigan, H. G. (2008). Membaca
sebagai suatu keterampilan
berbahasa. Bandung:
Angkasa.Tarigan, H. G. (2013). Menulis
sebagai suatu keterampilan
berbahasa. Bandung:
Angkasa.
Wardoyo, S. (2013). Teknik menulis
puisi. Jakarta: Graha Ilmu.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.