PENERPAN MODEL GORDON DALAM PEMBELAJARAN MENGANALISIS STRUKTUR PUISI PADA SISWA KELAS X SMK NU AL-QUR`ANIYAH TAHUN AJARAN 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34027Keywords:
Gordon Model, Learning to Analyze, Poetry StructureAbstract
The author's concern about the low ability of SMK NU Al-Qur`aniyah students in the 2024/2025 academic year in learning to analyze poetry structures and the limitations of teachers in designing effective learning models to improve students' skills in analyzing poetry structures is the background for this research. One effort that can be done is by applying the Gordon model in learning to analyze poetry structures. This study aims to determine and describe learning activities to analyze poetry structures by applying the Gordon model to class X students of SMK NU Al- Qur`aniyah in the 2024/2025 academic year and to test the effectiveness of the Gordon model in learning to analyze poetry structures in class X students of SMK NU Al Qur`aniyah in the 2024/2025 academic year. This study uses an experimental method with a nonequivalent control group design. The population of this study was all class X students of SMK NU Al-Qu`aniyah in the 2024/2025 academic year. By using saturated sampling technique, X TKJ was designated as the experimental class with 24 students and class X TSM as the control class with 20 students. The research data were collected through observation and written tests. Based on the analysis of observational data, it is proven that the implementation of the Gordon model can increase student activeness in the learning process of analyzing poetry structure in grade X students of SMK NU Al-Qur'aniyah in the 2024/2025 academic year. Based on the results of statistical calculations using the two-independent t-test (independent samples test), the calculated t was 2.620 and the t table was 2.018. Therefore, t (2.620) > t (2.018), this indicates that H_(1) is accepted and H_(0) is rejected. Thus, it can be stated that the Gordon model is effective in learning to analyze poetry structure in grade X students of SMK NU Al-Qur'aniyah in the 2024/2025 academic year.Downloads
References
Pada uji independent sample t
test tes awal, diketahui nilai
probabilitas sig (2- tailed) 0,012,
dikarenakan 0,012 < nilai sig 0,05
(5%), yang artinya H0 ditolak dan H1
diterima.
Adapun pengambilan keputusan
berdasarkan perbandingan nilai t tabel
dan t hitung dalam uji independent
sample t-tes dapat berpedoman pada
dasar keputusan sebagai berikut: Jika
nilai t hitung > t tabel maka Ho
dterdapat perbedaan rata-rata hasil
belajar siswa antara kelas eksperimen
dan kelas kontrol; Jika nilai t hitung < t
tabel makan tidak terdapat perbedaan
rata-rata hasil belajar siswa anatara
kelas eksperimen dan kontrol.
Dengan demikian nilai thitung
sebesar 2,620 > ttabel 2,018 maka
berdasarkan pengambilan keputusan
melalui perbandigan nilai thitung dan
ttabel dapat disimpulkan bahwa H0
ditolak dan H1 diterima, yang artinya
penerapan pembelajaran model
gordon dalam menganalisis struktur
puisi pada siswa kelas X SMK NU
Alquraniyah efektif.
Berdasarkan hasil penghitungan
statistik dengan mneggunakan uji
independent t-tes diperoleh bahwa
terdapat perbedaan signifikan antara
kelas kontrol dan kelas eksperimen.
Maka dalam hal ini H0 yakni
penggunaan model gordon tidak
efektif diterapkan dalam pembelajaran
menganalisis struktur puisi pada siswa
kelas X SMK NU Al-qur`aniyah Tahun
Ajaran 2024/2025 ditolak, dengan
demikian dapat disimpulkan bahwa
H1 diterima, yakni penerapan model
gordon dalam pembelajaran
mengaganalisis struktur puisi pasa
siswa kelas X SMK NU Al-qur`aniyah
Tahun Ajaran 2024/2025 efektif.
Karena berdasarkan hasil tes dapat
dilihat perbedaan yang signifikan
antara kemampuan siswa kelas
eksperimen dan kelas kontrol.
Dalam hal ini nilai tes akhir di
atas, dapat diketahui bahwa nilai rata
rata kelas eksperimen lebih tinggi
dibandingkan dengan nilai rata-rata
kelas kontrol atau dengan kata lain
terdapat perbedaan nilai yang
signifikan anatara kedua kelas
tersebut. Dengan demikian hasil
penelitian ini menunjukkan bahwa
pembelajaran menganalisis struktur
puisi dengan menggunakan model
gordon dapat meningkatkan hasil
belajar siswa atau lebih efektif dari
pembelajaran menganalisis struktur
puisi dengan menggunakan metode
jigsaw. Kegiatan pembelajaran
dengan menggunakan model gordon
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.