PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS PUISI PADA SISWA KELAS XI MAN 2 INDRAMAYU

Authors

  • Sugiono Universitas Darul Ma’arif
  • Muhammad Sholeh Universitas Darul Ma’arif
  • Fithry Muthmainnah Universitas Darul Ma’arif

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34065

Keywords:

discovery learning, learning, poetry.

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of the discovery learning model inteaching poetry writing to eleventh-grade students of MAN 2 Indramayu in the2024/2025 academic year. The research employed an experimental method with anonequivalent control group design, involving class XI F5 as the experimental group(25 students) and XI F3 as the control group (35 students), selected throughpurposive sampling. Data were collected using written tests and observation sheets.The results showed an increase in the average score of the experimental class from59.5 to 83.39 after the treatment. An independent samples t-test revealed that tcount= 2.376 > ttable = 2.032, indicating that H1 was accepted. These findingsdemonstrate that applying the discovery learning model is effective in improvingstudents’ poetry writing skills while also enhancing their learning engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2015). Pembelajaran

bahasa berbasis pendidikan

karakter. Bandung: Refika

Aditama.

Ahyar. (2019). Apa itu sastra, jenis-

jenis karya sastra,

bagaimanakah cara menulis

dan mengapresiasi sastra.

Yogyakarta: CV Budi Utama.

Amalia, A. K., & Fadhilasari, I. (2022).

Sastra Indonesia untuk

pelajar dan umum.

Yogyakarta: Perkumpulan

Rumah Cemerlang Indonesia.

Aminuddin. (2015). Pengantar

apresiasi karya sastra.Bandung: Sinar Baru

Algesindo.

Asmara, D. (2013). Pengembangan

keterampilan sosial bagi calon

guru. Naskah Publikasi.

Universitas Pendidikan

Indonesia.

Djamaluddin, A., Ahdar, & Wardana.

(2019). Belajar dan

pembelajaran. Makassar: CV

Kaaffah Learning Center.

Gani, E. (2014). Kiat pembacaan

puisi: Teori dan terapan.

Bandung: Reka Cipta.

Helaluddin, & Awalludin. (2020).

Keterampilan menulis

akademik: Panduan bagi

mahasiswa di perguruan

tinggi. Serang: Media Madani.

Hikmat, A., dkk. (2017). Kajian puisi.

Jakarta: Universitas

Muhammadiyah Prof. Dr.

Hamka.

Khasanah, N., dkk. (2018). Model

pembelajaran DBUS

(Discovery Based Unity of

Sciences). Semarang: UIN

Walisongo.

Kosasih, E. (2012). Dasar-dasar

keterampilan bersastra.

Bandung: Yrama Widya.

Kosasih, E. (2014). Jenis-jenis teks.

Bandung: Yrama Widya.

Mulyasa, E. (2005). Menjadi guru

profesional. Bandung: PT

Remaja Rosdakarya.

Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian

dalam pengajaran bahasa

dan sastra. Yogyakarta:

BPFE.

Rochmawati, F., & Ahnaf, H. F.

(2021). Upaya meningkatkan

kemampuan menulis puisi

siswa kelas VII dengan model

discovery learning di SMP

Negeri 1 Winongan. Ainara

Journal: Jurnal Penelitian dan

PKM Bidang Ilmu Pendidikan,

2(2), 66–71.

https://doi.org/xxxx

Sadiman, A. S., Rahardjo, R.,

Haryono, A., & Harjito. (1986).

Media pendidikan:

Pengertian, pengembangan,

dan pemanfaatannya.

Jakarta: Rajawali.

Semi, A. M. (1993). Metode penelitian

sastra. Bandung: Angkasa.

Septhiani, I. F., & Zuharyani. (2022).

Penerapan model

pembelajaran discovery

learning dalam pembelajaran

menulis puisi. Prosiding

Seminar Akademik

Pendidikan Bahasa dan

Sastra Indonesia, 1(2).

Universitas Terbuka.

Siddik, M. (2016). Dasar-dasar

menulis dengan

penerapannya. Malang:

Tunggal Mandiri Publishing.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca

sebagai suatu keterampilan

berbahasa. Bandung:

Angkasa.Tarigan, H. G. (2013). Menulis

sebagai suatu keterampilan

berbahasa. Bandung:

Angkasa.

Wardoyo, S. (2013). Teknik menulis

puisi. Jakarta: Graha Ilmu.

Downloads

Published

2025-10-02

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>