UJI VALIDITAS MEDIA ANIMAL LIFE CYCLE (ALC) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS III

Authors

  • Siti Zulaikah Universitas PGRI Ronggolawe Tuban
  • Wendri Wiratsiwi Universitas PGRI Ronggolawe Tuban

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28869

Keywords:

Animal Life Cycle (ALC), Critical Thinking Skills, Media Validity

Abstract

This study aims to test the validity of the Animal Life Cycle (ALC) learning media developed to improve critical thinking skills of grade III students. Animal Life Cycle (ALC) media is a 3-dimensional miniature learning media adopted from Diorama media which was created with the aim of depicting real scenery, so that learning materials are clearer and easier for students to understand so that they can encourage students' critical thinking skills. Validation was carried out by two experts, namely material experts and media experts using a Likert scale-based assessment instrument. This type of research is development research with a quantitative descriptive approach. Data collection techniques used observation sheets, interviews, questionnaires, test sheets, and validation sheets. The validation results by material experts obtained a score of 95% (very valid category) and media experts obtained a score of 85% (very valid category). The overall average validation score of the Animal Life Cycle (ALC) media was 90%, which indicates that this media is in the "very valid" category and is suitable for use in the learning process. Thus, the Animal Life Cycle (ALC) media is proven to meet the aspects of content, presentation, and technical feasibility, and has great potential to support the achievement of students' critical thinking skills. These findings are expected to be the basis for further development and implementation of interactive and innovative media in elementary school learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Admin. (2020). Mengenal Teknik Analisis Data Deskriptif Kuantitatif dalam Penelitian Jurnal. Ruang Jurnal.

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Metode 59351-ID-pengembangan-perangkat-pembelajaran-kons. EduSains, 4, 94–103.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Ihsan, H. (2016). Validitas Isi Alat Ukur Penelitian Konsep Dan Panduan Penilaiannya. PEDAGOGIA Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 266. https://doi.org/10.17509/pedagogia.v13i2.3557

Indraswati, D., Marhayani, D. A., Sutisna, D., Widodo, A., & Maulyda, M. A. (2020). Critical Thinking Dan Problem Solving Dalam Pembelajaran Ips Untuk Menjawab Tantangan Abad 21. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 7(1), 12–28. https://doi.org/10.31571/sosial.v7i1.1540

Kosim, A., Nurwidhia, R., Saputra, A. A. F., Anwari, C., Aini, F., Fitriana, R., & Ad-Afah, D. A. (2024). Media Pembelajaran Sebagai Alat Bantu Dalam Keberhasilan Proses Belajar Mengajar. Indonesia Bergerak : Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 48–54.

Kurniawan, R., & Utami, R. H. (2022). Validation of Online Fear of Missing Out (ON-FoMO) Scale in Indonesian Version. Jurnal Neo Konseling, 4(3), 1. https://doi.org/10.24036/00651kons2022

Kusuma, E., Handayani, A., & Rakhmawati, D. (2024). Pentingnya Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Tinjauan Literatur. Wawasan Pendidikan, 4(2), 369–379. https://doi.org/10.26877/jwp.v4i2.17971

Muliastrini, K. E. (2020). New literacy sebagai upaya peningkatan mutu pendidikan sekolah dasar di abad 21. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 115–125.

Ni Gusti Ayu Putu Widiastari, R. D. P. (2024). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL DALAM MENGEMBANGKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD INPRES 2 NAMBARU. Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu, 4(4).

Pagarra H & Syawaludin, D. (2022). Media Pembelajaran. In Badan Penerbit UNM.

Pribowo, S. F. P. (2018). Pengembangan Instrumen Validasi Media Berbasis Lingkungan Sekitar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 18(1), 1–12. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/didaktis/article/download/1355/1153

Puji Astuti, F. B. (2020). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLI KELAS V SDN KEDURUS III/430. Journal GEEJ, 7(2).

Rohani. (2020). Media Pembelajaran. Repository.Uinsu, 234.

Roudlo, M. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemandirian Belajar Melalui Model Pembelajaran Flipped Classroom dengan Pendekatan STEM. Seminar Nasional Pascasarjana 2020, 20, 292–297.

Saputra, H. (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis. Perpustakaan IAI Agus Salim Metro Lampung, 2(April), 1–7.

Susanto, A., Hiltrimartrin, C., Jayanti, L. S., & Sriwijaya, U. (2024). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 5 SD pada Mata Pelajaran IPAS. 5(1), 114–124.

Udhiyanny, R. S., Aulianissa, R., Fitria, N., Ndung, A., Puspita, D., Febriana, S. P., Nur, A., Pratama, H., Anggerasari, L. A., & Hidup, D. (2024). Pengembangan Media Berbasis Website Terhadap IPA Materi Daur Hidup Hewan Kelas 4 SD. 3(3), 586–589.

Vicka Muniati Arifin, H. L. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ULTRA (ULAR TANGGA INTERAKTIF IPAS) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Riset Ilmiah, 1(01), 15–18.

Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141

Widyaningrum, F. A., Maryani, I., & Vehachart, R. (2022). Literature Study on Science Learning Media in Elementary School. International Journal of Learning Reformation in Elementary Education, 1(01), 1–11. https://doi.org/10.56741/ijlree.v1i01.51

Downloads

Published

2025-07-19