PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI PENGURANGAN PADA SISWA KELAS 1 MELALUI MEDIA VISUAL JARIMATIKA DI UPT SD NEGERI SUMURGUNG 1 TUBAN

Authors

  • Arisa Nurfaidah Universitas PGRI Ronggolawe Tuban
  • Wendri Wiratsiwi Universitas PGRI Ronggolawe Tuban

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.32989

Keywords:

learning outcomes, arithmetic, mathematics, visual media, subtraction

Abstract

This research was conducted because the use of learning media by teachers has not been varied enough in teaching and learning activities. This scientific study aims to optimise mathematics learning achievement on subtraction material for grade 1 students at UPT SD Negeri Sumurgung 1 Tuban through the use of visual jarimatika media. The scope of this study covers the improvement of understanding of the concept of subtraction and the effectiveness of jarimatika media in helping students solve subtraction problems more easily and quickly. The subjects studied were students of grade 1 UPT SD Negeri Sumurgung 1 Tuban with a total of 12 people.  The method applied in the research was classroom action research (PTK) using a cyclical model consisting of planning, implementation, observation, and reflection. Data was obtained through learning outcome tests. The research shows that the use of visual media jarimatika in subtraction material in grade 1 can significantly optimise student learning achievement. This can be observed based on the achievement of student completeness in the first cycle and the second cycle. The average student score in the first cycle was 65, then the average student score in the second cycle reached 77.5. Based on this, the use of jarimatika visual media in grade 1 subtraction material can be used as a solution to improve student learning performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aritonang, L. A., & Elshap, D. S. (2019). JURNAL CERIA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PADA ANAK USIA DINI DENGAN MENGGUNAKAN METODE JARIMATIKA. 2(6), 2714–4107.

Falahudin Muzaki, M., & Sholihah, D. U. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Pemanfaatan Media Jarimatika. Journal for Research in Mathematics Learning) p, 7(1), 61–068. https://doi.org/10.24014/juring.v7i1.23745

Fitra, D., & Kunci, K. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Pendidikan Modern. In Jurnal Inovasi Edukasi (Vol. 06, Issue 02).

Gelar Dwirahayu, N. (2016). Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Mengembangkan Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan. 5(2).

Hamidah, F., Nidaa’an Khofiyya, A., Putri, A. F., Guru, P., & Dasar, S. (2022). ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN JARIMATIKA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR.

Hartono, R., Suastra, W., & Lasmawan, W. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Melestarikan Budaya Nusantara. 4, 823–828. http://jurnaledukasia.org

Ibda, F. (2015). PERKEMBANGAN KOGNITIF: TEORI JEAN PIAGET (Vol. 3, Issue 1). Januari-Juni.

Kalsum Nasution, M. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. 11(1).

Kamarullah. (2017). PENDIDIKAN MATEMATIKA DI SEKOLAH KITA. 1(1).

Kusumadewi, N. L. W., Gunartha, I. W., & Ariawan, P. W. (2022). Pengembangan Media Komik Matematika Digital Untuk Pembelajaran Materi Pecahan Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 103–116. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.660

Lestari, F., Antonio, J. P., Efendi, D., & Yeni, E. (2024). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN JARIMATIKA DENGAN METODE DRILL SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA : MATERI PERKALIAN DASAR.

Nihayatul Fadlilah, U., Purbasari, I., Studi Pendidikan Sekolah Dasar, P., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., Muria Kudus, U., Lkr Utara, J., Kulon, K., Bae, K., Kudus, K., & Tengah, J. (2024). Implementasi Pembelajaran IPAS Berbasis Kurikulum Merdeka Belajar pada Siswa Kelas V. Journal on Education, 06(03), 16314–16321.

Nurrita, T. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA (Vol. 03).

Sapriyah. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PROSES BELAJAR MENGAJAR. 2(1), 470–477.

Susanti, Y. (2020). PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA BERHITUNG DI SEKOLAH DASAR DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA. In EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains (Vol. 2, Issue 3). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i4.821

Downloads

Published

2025-09-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>