Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita melalui Teams Games Tournament Modifikasi Realistic Mathematics Education Siswa Kelas V
Keywords:
Mathematical Word Problems, Teams Games Tournament, Realistic Mathematics Education.Abstract
This classroom action research aimed to improve fifth-grade students’ skills in solving mathematical word problems by implementing the cooperative learning method of Teams Games Tournament (TGT), modified with the Realistic Mathematics Education (RME) approach. The study was carried out in two cycles, each consisting of the stages of planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through observations, written tests, and documentation, and were analyzed descriptively. The results showed that students demonstrated improved understanding and greater accuracy in solving word problems. Their participation and enthusiasm in learning activities also increased significantly. These findings indicate that the modified TGT method combined with the RME approach is an effective and engaging strategy for enhancing students’ mathematical problem-solving abilities in the classroom.Downloads
References
Abdurahman, A., Nelly, N., Suharto, S., Retnoningsih, R., Septi Andrini, V., Ratry Arsiwie, S., Aimi, A., Aryanti, N., Wibowo, A. A. H., Meirani, W., Hidayati, U., Nurjanah, N., Hariyono, H., & Yunus, M. (2024). Buku ajar teori pembelajaran (E. Rianti, Ed.; 1st ed.). PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=UQMREQAAQBAJ
Agustin, N., & Maryani, E. (2021). Peran guru dalam membentuk karakter siswa. Dalam A. Mardati, H. H. Sukma, S. T. Martaningsih, & I. Maryani (Eds.), Antologi Esai Mahasiswa Pendidik. UAD Press.
Amin, D., & Sumendap, S. L. Y. (2022). 164 model pembelajaran kontemporer (Vol. 5, Issue 1). Pusat Penerbitan LPPM Universitas Islam 45 Bekasi.
Andzani, K. (2024). Meningkatkan hasil belajar matematika melalui model pembelajaran cooperative learning tipe TGT (Teams Games Tournament) kelas V SDN Tanjung Barat 07. Universitas Negeri Jakarta.
Anisna Desvita, N., & Turdjai. (2020). Penerapan model pembelajaran realistic mathematic education (RME) untuk meningkatkan kerjasama dan prestasi belajar siswa. DIADIK: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 101–110.
Armiznah, D. (2023). Geogebra matematika geometri menjadi mudah (S. Muhlis, Ed.; 1st ed.). Penerbit Adab CV. Adanu Abimata. https://books.google.co.id/books?id=GV7XEAAAQBAJ
Azlina, N., & Ahmad, S. (2019). Peningkatan hasil belajar penyelesaian soal cerita KPK dan FPB dengan model Polya di kelas V SDN 01 Pandam Basasak, Kapau. Jurnal, 7(c).
Dewi, L. P., Budiyono, & Riyadi. (2015). Eksperimentasi model pembelajaran kooperatif tipe team assisted individualization (TAI) dan teams games tournament (TGT) dengan pendekatan realistic mathematics education (RME) pada materi luas permukaan dan volume bangun ruang ditinjau dari adversity quotient. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(10), 1073–1084.
Ernawati, Wijaya, A., & Sugiman. (2016). Keefektifan pendekatan realistic mathematics education (RME) dalam setting pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (TGT) ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah dan partisipasi siswa SMP Negeri 2 Yogyakarta kelas. Pendidikan Matematika-S1, 5(5), 1–10.
Fauziyah, N. E. H., & Anugraheni, I. (2020). Pengaruh model pembelajaran TGT (teams games tournament) ditinjau dari kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 850–860.
Fauziyah, N., Nulinnaja, R., & Al Aziizah, H. (2020). Model team games tournaments (TGT) dalam meningkatkan partisipasi belajar IPS siswa. Jurnal Socius, 9(2), 144–154.
Gusti Satria, T. (2024). Kinerja guru dalam memilih bahan ajar pada pembelajaran di SD. CV Bintang Semesta Media. https://www.google.co.id/books/edition/Kinerja_Guru_dalam_Memilih_
Bahan_Ajar_pa/kS4UEQAAQBAJ
Hayati, F. (2021). Karakteristik perkembangan siswa sekolah dasar: Sebuah kajian literatur. Jurnal Pendidikan, 5, 1809–1815.
Hikmah, N. (2019). Perkembangan peserta didik sekolah dasar. Indonesian Journal of Education Methods
Development, 1(1), 1–184. https://doi.org/10.21070/ijemd.v21i.718
Ilmiyati, N., & Maladona, A. (2023). Perencanaan pembelajaran (Konsep dasar kurikulum prototipe)
(Efitra, Ed.; 1st ed.). PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=Q7OpEAAAQBAJ
Indriani, F. (2021). Perkembangan peserta didik terintegrasi dengan nilai-nilai keislaman. https://www.google.co.id/books/edition/Perkembangan_Peserta_Didik_
Terintegrasi/dwY_EAAAQBAJ
Jayanti, I., Arifin, N., & Nur, D. R. (2020). Analisis faktor internal dan eksternal
kesulitan belajar matematika di sekolah dasar. Sistema: Jurnal Pendidikan, 1(1), 2.
https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/sjp
Kholifah, U., Hanifah, H., Siagian, T. A., & Utari, T. (2021). Analisis soal matematika ujian
akhir semester ganjil ditinjau dari aspek kognitif pada siswa kelas VII SMP Negeri 13
Mukomuko tahun ajaran 2019/2020. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 5(1), 99–110. https://doi.org/10.33369/jp2ms.5.1.99-110
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.