EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA INTERAKTIF WORDWALL DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Pendekatan Kualitatif

Authors

  • Icha Elisa Uli Kudadiri Universitas negeri semarang
  • Haryono universitas negeri semarang
  • Sri Sumartiningsih universitas negeri semarang
  • Agus Yuwono universitas negeri semarang

Keywords:

Wordwall, learning interest, elementary school

Abstract

This study aims to analyze the effect of Wordwall learning media on students' learning interest. This study uses a qualitative descriptive research method with a literature study approach. Data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The research participants were fifth grade students of SDN 101770 Tembung. The results of the study indicate that the use of Wordwall learning media has a positive effect on increasing students' learning interest, which is characterized by increased enthusiasm, attention, active involvement, and enjoyment of students in learning, increased understanding of concepts, ability to remember material, and achievement of better evaluation scores. The basic factors that affect children's low learning interest are boring teaching techniques, wordwalls can be used to assess knowledge. Fun and varied media will make students more motivated in following the learning process. This study contributes to the development of digital technology-based learning strategies at the elementary school level and provides practical implications for educators in optimizing the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dikta. Pembelajaran Berorientasi Tri Hita Karana Sebagai Upaya Penguatan Kualitas Pendidikan Dasar Pada Abad Ke 21. Vol 4(1), 126– 136, 2020

Yunitasari, Ria dan Umi Hanifah. Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa Covid-19. Vol 2 (3), 232-243, 2020.

Bahar, M. F., Setyosari, P., & Kuswandi, D. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 7(2), 67-75, 2022.

Harefa, D., Gee, E., Ndruru, M., Sarumaha, M., Ndraha, L. D. M., Ndruru, K., & Telaumbanua, T. (Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika.Vol 6(1), 13-26, 2020.

Galuh, Tatsa Pradani. Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Vol 1(5), 2022.

Septiani, A. N. S. I., & Putra, D. A. Pengembangan Media Pembelajaran Wordwall pada Mata Pelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 121-132, 2022.

Haqiqi, Nur, and Benny Angga Permadi. “Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III Tema I Subtema I Di Mi The Noor. Vol 2(1):164–72, 2022.

Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russell, J. D. Instructional Technology and Media for Learning. 12th Edition. New York: Pearson Education, Inc, 2019.

Rasam, F., & Sari, A. I. C. Peran kreativitas guru dalam penggunaan media belajar dan minat belajar dalam meningkatkan prestasi belajar peserta didik SMK di Jakarta Selatan. Vol 5(1), 95-113, 2018.

Lestari, R. D. Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall DiKelas Iv Sd N 01 Tanah baya Tahun Pelajaran 2020/2021. Vol 2 (2), 1-6, 2021.

Sari, P. M., & Yarza, H. N. Pelatihan penggunaan aplikasi Quizizz dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-guru SDIT AlKahfi.SELAPARANG: Vol 4(2), 195-199, 2021.

Farhaniah, Siti. Penerapan Media Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar Negeri 127 Kota Jambi. 2021.

Downloads

Published

2025-07-09

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>