ANALISIS PENGGUNAAN WORDWALL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR

Authors

  • Rahardian Adi Nugroho Universitas Negeri Semarang
  • Tri Joko Raharjo Universitas Negeri Semarang
  • Eko Handoyo Universitas Negeri Semarang
  • Sri Sumartiningsih Universitas Negeri Semarang
  • Agus Yuwono Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21077

Keywords:

wordwall, learning motivation, interactive learning, mathematics learning

Abstract

This study aims to analyse the use of the Wordwall platform as an interactive learning media in increasing the motivation to learn mathematics of grade II students at SDN Sungai Bambu 01. In the era of the Industrial Revolution 4.0, technological advances have a major impact on various aspects, including education, which requires educators to take advantage of technology in learning. Interesting and interactive media is proven to help overcome common problems in education, namely low student interest and motivation to learn, especially in mathematics lessons which are often considered monotonous. This research uses descriptive qualitative method with data collection techniques such as observation, questionnaire, and literature study to obtain data related to the effectiveness of Wordwall. The results show that Wordwall is able to increase students' participation and motivation to learn, which can be seen from their activeness, enthusiasm, and courage to ask questions and actively participate in the learning process. By using Wordwall media, the learning environment becomes more dynamic, fun and conducive, thus contributing positively to students' understanding and interest in mathematics materials. This research contributes to the development of technology-based learning media and suggests educators to integrate Wordwall in learning activities to improve the effectiveness and efficiency of the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrochim, P. L., et al. (2022). Pengembangan aplikasi BEAT (Belajar Asyik Tentang) Pendidikan Agama Islam untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan agama islam siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3).

Agus Mujahidin, A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative, 1(2), 552-560.

Aini, N., & Asror, M. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter di Masa Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) pada Jenjang SD/MI. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 8(1), 16–24.

Aprillia, M., et al. (2023). Penggunaan Video Animasi Powtoon untuk Menteladani SHATAFAT (sidiq, amanah, tabligh, fathonah) bagi Peserta didik SD. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 3(4), 141–149.

Arrosyad, M. I., & Nugroho, F. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Membaca dan Numerasi di Tengah Evolusi Konsep Literasi. Jurnal Basicedu, 5(6), 6378–6384. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1758.

Arrosyad, M. I., & Nugroho, F. (2022). Pengembangan Digital Transformasi Role Playing Games (RPG) Base Learning pada Pendidikan Kemuhammadiyahan Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3462–3472. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2626.

Azizah, H. N. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall. Alsuniyat, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24212.

Dores, O. J., Huda, F. A., & Riana, R. (2019). Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 4 Sirang Setambang Tahun Pelajaran 2018/2019. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38-48.

Ermawati, D., Damayanti, I. P., Mahmud, R., & Wistiana, H. J. (2024). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Matematika di Kelas IV SD Muhammadiyah Birrul Walidain Kudus. Journal of Cross Knowledge, 2(1), 198-2014.

Fauqannuri, I. R. (2022). Penerapan Media Berbasis Wordwall dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII B Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN 2 Panji Situbondo Tahun Pelajaran 2021/2022. UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.

Isnawati, A. U. (2021). Penerapan Gamifikasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas II MI Ma’arif Cekok Tahun Pelajaran 2020/2021. IAIN Ponorogo.

Kholfadina, K. (2022). Penggunaan Educandy dan Dampaknya Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2).

Kristina, H., Vitasari, M., & Taufik, A. N. (2022). Pengembangan E-modul Berbasis Literasi Sains Tema Ayo Siaga Bencana untuk Melatih Kemandirian Belajar Siswa SMP. PENDIPA Journal of Science Education, 6(3), 754–763.

Maghfiroh, K. (2018). Penggunaan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda. Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 64-70.

Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall dalam Pembelajaran Matematika terhadap Motivasi Belajar.

Pebriana, S. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Matematika dengan Menerapkan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), xx-xx.

Pradani, T. G. (2022a). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.162.

Pradani, T. G. (2022b). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter, 1(5), 452–457.

Purnamasari, S., Rahmanita, F., Soffiatun, S., Kurniawan, W., & Afriliani, F. (2022). Bermain Bersama Pengetahuan Peserta Didik Melalui Media Pembelajaran Berbasis Game Online Word Wall. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 70-77.

Sari, E., Idris, I., & Azir, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Rumah Tema Digital untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Kelas IV di MIS Nurul Yaqin. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Sugiyono, F. X. (2017). Neraca Pembayaran: Konsep, Metodologi dan Penerapan. Pusat Pendidikan dan Studi Kebanksentralan (PPSK) Bank Indonesia.

Tanama, J., Degeng, I. N. S., & Sitompul, N. C. (2023). Pengembangan E-Modul Sejarah Indonesia dengan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Semangat Belajar Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 8(1), 71–83.

Widyardi, T., Sulianto, J., & Kurniasari, N. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran PowerPoint terhadap Hasil Belajar Kelas 4 di SD Negeri Sawah Besar 01. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 4567–4573.

Downloads

Published

2024-12-30

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>