ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAAN MASALAH PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL (SPLDV) DITINJAU DARI GAYA BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 9 MATARAM TAHUN AJARAN 2024/2025

Authors

  • Ulul Azmi PMAT FKIP Universitas Mataram
  • Nani Kurniati PMAT FKIP Universitas Mataram
  • Junaidi PMAT FKIP Universitas Mataram
  • Laila Hayati PMAT FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25525

Keywords:

Problem-Solving Abilities, Learning Styles

Abstract

The purpose of this research is to describe the problem-solving abilities of students in linear equation systems of two variables (SPLDV) material with visual, auditory, and kinesthetic learning styles. This type of research is qualitative with a descriptive method. The instruments used in this research are learning style questionnaires, problem-solving ability tests, and interview guidelines. Subjects were taken from each learning style, with 2 students from each style being interviewed to deepen the data. The results of the study show that students with visual learning styles are able to meet all indicators of problem-solving abilities, namely understanding the problem, making a problem-solving plan, implementing the plan, and re-examining the solution obtained. Students with kinesthetic learning styles are only able to meet three indicators of problem-solving abilities, namely understanding the problem, making a problem-solving plan, and implementing the plan. Students with auditory learning styles are only able to meet one indicator, namely understanding the problem. This shows that the problem-solving abilities of students with visual and auditory learning styles are better compared to students with kinesthetic learning styles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aswar, A & Munir, N, P. (2016). Pengaruh Gaya Belajar VAK Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Proseding Seminar Nasional, 2(1), 233-40.

Boneva, D. & Mihova, E. (2012). Learning Styles and Learnig Preferences. Bulgaria: Dyslexia Association

DePorter, B., & Hernacki, M. (2007). Quantum Learning (S. Meutia (Ed.)). Bandung: PT Mizan Pustaka.

Gani, M., Tahmir, S., & Asdar. (2019). Deskripsi Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Open Ended Ditinjau dari Gaya Kognitif Kelas IX SMP Negeri 1 Suli. Jurnal Pedagogy, 3(2), 79-86.

Gumelar, W., & Afrilianto, M. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMP Dalam Menyeleaikan Soal Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Pembelajaran Matematika inovatif, 4(6), 1481-1488.

Helmiati, H., Sopamena, P., & Lasaiba, I. (2013). Hubungan Strategi Think Pair Share Terhadap Kemampuan Metakognisi Peserta Didik Pada Materi Spldv Kelas Viii Smp Al Hijrah Ambon. Matematika Dan Pembelajaran, 1(1), 17-31.

Inastuti, I. G. A. S., Subarinah, S., Kurniawan, E., & Amrullah, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Pola Bilangan Ditinjau Dari Gaya Belajar. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(1), 66–80.

Khoirunnisa, A., & Soro, S. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis pada Materi SPLDV Ditinjau dari Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2398-2409.

Kristanti, Y. D., & Kriswandani. (2018). Analisis Penalaran Adaptif dalam Menyelesaiakan Soal Polyhedron Ditinjau dari Gaya Belajr dan Gaya Berpikir. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesiai. Unversitas Kristen Satya Wacana Salatiga.https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/etnomatnesia/article/view/2323/1286

Mahmudi, A. (2010). Pengaruh Pembelajaran Dengan Strategi MHM Berbasis Masalah terhadap kemampuan birfikir kreatif,kemampuan pemecahan masalah, dan disposisi matematis, serta persepsi terhadap kreativitas. Desertasi. Universitas Pendidikan Indonesia.http://repository.upi.edu/id/eprint/7965

Muhlisa, M., Samsuadi, A & Satriani, S. (2023). Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Materi Pecahan Ditinjau Dari Gaya Belajar Pada Siswa Kelas VII MTs Pergis Ganra. JRGI, 2(1), 48-58.

Nabilah, Amrullah, Lu'luilmaknun, U., & Sripatmi. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar. Journal Of Classroom Action Research, 5(1), 185-191.

Nahdataeni, I. (2015). Proses Berpikir Siswa Dalam Memecahkan Masalah Persamaan Linear Dua Variabel Ditinaju Dari Gaya Belajar Di Kelas SMA Negeri 2 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(4), 203-215.

Nurvitasari, T., Subarinah, S., Kurniawan, E & Arjudin. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau Dari Gaya Belajar Pada Siswa Kelas VIII. Journal Of Classroom Action Research, 1(6), 9-16.

Padian,B. H. L., Subarinah, S., Tyaningsih, R. Y., & Soeprianto, H. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Journal Of Classroom Action Research, 5(2), 73-79.

Rahmatika., Krairiani., & Akmal, N. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar. Jurnal pendidikan Matematika, 3(1), 10-19.

Rambe, M, S., & Yarni, N. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Dian Andalas Padang. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 2(2), 291-296.

Safitri, E. L., Prayitno, S., Hayati, L., & Hapipi. (2021). Analisis Kesalahan Dalam MenyelesaikanSoal Cerita Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Aplication, 1(3), 348-358.

Sugiyono, P. D. (2014). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Willia, A., Annurwanda, P., & Fiantini, R, W. (2020). Proses Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Nasional, 6(2), 116-128.

Winarni, E. S., & Harmini, S. (2017). Matematika Untuk PGSD. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2025-05-18

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3