PENGEMBANGAN FLIPBOOK DIGITAL BERBASIS CANVA PADA MATERI LINGKARAN TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA KELAS VIII
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22405Keywords:
flipbook, canva, problem-solving skillsAbstract
This research aims to create a Canva-based digital flipbook on circle material to enhance the problem-solving skills of eighth-grade students. The research design used in this Research and Development (R&D) study is the ADDIE development model, which consists of five stages: Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluating. Based on the research results and discussion, the first is the average of the percentage calculation from material experts and media experts, which is obtained at 94.80% with very valid criteria. The second average from the calculation of the percentage of teacher response questionnaires and student response questionnaires is 88.56% with the criteria of very practical. As for the third, the calculation of the posttest results for students reached an effectiveness level of 66.67% with an effective criterion.Downloads
References
Amalia, S. N., & Fathurrahman, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pelajaran IPS. Joyful Learning Journal, 12(1): 53-58. https://doi.org/10.15294/jlj.v12i1.68004
Amir, Hamzah. 2019. Metode Penelitian & Pengembangan R&D. Yogyakarta: Literasi Nusantara.
Anggraeni, S. T. (2020). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(1), 25– 37.
Arikunto, A. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3. Jakarta: PT Bumi Aksara
Ayu, Y. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Xi Mipa Sma Negeri 1 Kota Jambi. Jurnal Ilmiah DIKDAYA ANALISIS, 12–19.
Cahyono, B, T,. Nurryna, A, F., Natasari, K, N., & Suparmin. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Digital Flipbook Sebagai Media Pembelajaran di Era Teknologi Digital. Jurnal Dharmabakti Nagri, 1(2): 58-64.
Darma, Y., Firdaus, M., & Haryadi, R. (2016). Hubungan kemandirian belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa calon guru matematika. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 14(1), 169-178.
Diani, R., & Hartati, N. S. (2018). Flipbook Berorientasi Literasi Islam: Pengembangan Media Pembelajaran Fisika dengan 3D Pageflip Professional. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(2), 234-244
Eka Lestari, K., & Yudhanegara, M. R. (2018). Penelitian Pendidikan Matematika: : panduan praktis menyusun skripsi, tesis, dan laporan penelitian dengan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan kombinasi disertasi dengan model pembelajaran dan kemampuan matematis (cet-3).Bandung: Refika Aditama
Fadillah, Syarifah. (2009). Kemampuan pemecahan Masalah Matematis Dalam pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Universitas Negeri Surabaya. 16 Mei 2009. 553-558.
Fitriani, D., & Fitri, I. (2018). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Dengan Pendekatan Struktural Think Pair Share Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 88–96. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V2i1.35
Fitriani, N., Okyranida, Y., & Setyowati, L. (2022). Prosiding Seminar Nasional Sains Pengembangan FLIPBOOK Berbasis Discovery Learning Berbantu Canva Pada Materi Usaha Dan Energi. Prosiding Seminar Nasional Sains, 3(1), 96– 101.
Gunantara, G., Suarjana, M., & Riastini, P. N. (2014). Penerapan Strategi Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahahan Masalah Matematis Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 146-152. https://doi.org/jjpgsd.v2i1.2058.
Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian & Pengembangan Research & Development. Malang: CV. Literasi Nusantara.
Hairunnisa, K., (2023). Pengembangan Bahan Ajar Digital Flipbook Berbasis Realistic Mathematics Education untuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Skripsi, Universitas Islam Negri Syarif Hidayatullah Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/7428
Hapsari, G. P. P. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva pada Pembelajaran IPA. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 6(1), 22–29.
Hapsari, H. H., Riyadi, R., & Budiharto, T. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Flipbook Melalui Canva Pada Materi Satuan Waktu untuk Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 11(4), 1-12. https://jurnal.uns.ac.id/JDDI/article/view/76724
Harahap, E. R., & Surya, E. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Vii Dalam Menyelesaikan Persamaan Linear Satu Variabel. Edumatica, 27(2), 635–637
Hendriana dan Soemarmo. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: PT Refika Aditama
https:// admin,+197.+Sarah+Rizqi+Ramadhina+7265+-+7274.pdf
Hutasuhut, S. H. (2022). Peranan Statistika Dalam Penelitian Pendidikan Matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 7(2), 60-69. https://doi.org/10.30743/mes.v7i2.5186.
Indarwati. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Digital Flipbook Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SDN 1 Sidorenggo Kecamatan Ampelgading Materi Ekosistem. Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 7(1), 1-12. https://conference.unikama.ac.id/artikel/index.php/pgsd/article/view/871
Irmayanti, L. W. (2021). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Materi Persamaan Kuadrat Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Maragasari Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2019/2020. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(5), 439– 448.
Isnaini, N., Ahied, M., Qomaria, N., & Munawaroh, F. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Teori Polya Pada Siswa Kelas Viii Smp Ditinjau Dari Gender. Natural Science Education Research, 4(1), 84–92. Https://Doi.Org/10.21107/Nser.V4i1.8489
Kamila, Z., & Kowiyah, K. (2022). Pengembangan MediazPembelajarankInteraktif Berbasis Canva padaiMateriiPecahan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 72–83. https://doi.org/10.31004/cendekia.v 7i1.1663
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian pendidikan matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Maryunani, M. (2021). Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Melalui Aplikasi Canva Untuk Kelas Vi Sdn Krembangan Selatan Iii Surabaya. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(4), 190–196.
Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika, Yogyakarta: Deeppublish.
Murtiyasa, B. (2016). Tantangan Pembelajaran Matematika Era Global. Universitas Muhammadiyah Surakarta. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/6005
Pangestu, R. A., & Sutirna, S. (2021). Analisis kepercayaan diri siswa terhadap pembelajaran matematika. Maju: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 118-125.
Putri, R. J., & Mudinillah, A. (2021). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas VI di SDN 02 Tarantang. Madrosatuna: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 65–85. https://doi.org/10.47971/mjpgmi.v4i2.377
Rahmawati, D., Wahyuni, S., & Yushardi. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Pada Materi Gerak Benda di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(4), 326–332.
Rahmawati, R., Yandari, Indhira, A. V., Sukirwan., & Pamungkas, A. Subhan., (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Flipbook Menggunakan Aplikasi Canva Dalam Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 9(2), 337-350.
Ramadhina, S. R., & Pranata, K. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Aplikasi Flipbook di Sekolah Dasar, 6(4), 7265 - 7274.
Riyanto, Y. (2009). Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Prenada Media Group.
Robbins, P. S dan Judge, T. A. (2017). Organizational Behaviour, Edisi 13, Jilid 1, Salemba Empat. Jakarta
Sari, N. K. (2019). Pengaruh Kedisiplinan, Rasa Percaya Diri, dan Kecerdasan Logis Matematis Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan, 8(1), 49– 59.
Silfia, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Berbasis Literasi Sains untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Skripsi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/74807
Situmorang, B. (2016). Matematika sebagai Bidang Studi yang Mendukung Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi di Era Global. Jakarta: Penerbit Graha Ilmu.
Sriwahyuni dan Maryati (2022) Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 2, Nomor 2, halaman 335-344
Sudaryono, Margono, G., & Rahayu, W. (2013). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryani, Jufri, & Putri (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 9, Nomor 1, Januari 2020
Suryani, N. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdakarya
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika Rahma Elvira Tanjung 1), Delsina Faiza 2) 1. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(2), 79– 85.
Tegeh, Made Dkk. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Yokyakarta: Graha. Ilmu.
Vendiagrys, L., & Junaedi, I. (2015). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Soal Setipe Timss Berdasarkan Gaya Kognitif Siswa Pada Pembelajaran Model Problem Based Learning. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 4(1), 34–41.
Wahyudi, M.Pd. (2013). Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar 2. Surakarta: Universitas Sebelas Maret
Yusri, A. Y. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII Di SMP Negeri Pangkajene. Jurnal “Mosharafa”, Volume 7, Nomor 1, Januari 2018
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.