PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENANAMKAN SIKAP TOLERANSI DI SEKOLAH DASAR NEGERI 77 BUTON KECAMATAN LASALIMU SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23666Keywords:
PAI teachers, tolerance, Islamic religious education, diversityAbstract
This study aims to analyze the role of Islamic Religious Education (PAI) teachers in instilling tolerance at SD Negeri 77 Buton, Lasalimu Selatan District. The research employs a qualitative approach with a case study method, allowing researchers to gain an in-depth understanding of teaching practices and social interactions in elementary schools. The findings reveal that PAI teachers play a crucial role in shaping students' tolerance through various teaching methods, such as classroom discussions, reflections on Islamic teachings that emphasize peace, and experience-based approaches. Challenges in implementing tolerance values include students' limited understanding of diversity, an unsupportive social environment, and the lack of educational resources addressing tolerance from an Islamic perspective. To address these challenges, PAI teachers apply innovative strategies such as collaboration with parents and the community, the use of technology in teaching, and extracurricular activities focused on cultural and religious diversity.Downloads
References
Andriyani, S. (2024). Toleransi beragama di lingkungan sekolah dasar: Jumat bersih, praktik dan koeksistensi. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 5(1), 45-60.
Araniri, M. (2020). Penggunaan teknologi dalam pendidikan agama Islam untuk menanamkan nilai toleransi di sekolah dasar. Jurnal Risalah, 8(2), 112-125.
Asep Mahyiddin. (2014). Kajian Dakwah Multiperspektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Batula, A. W., & Wulandari, A. (2023). Konsep toleransi dalam sudut pandang ormas Aswaja dan implikasinya terhadap pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Tarim: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 88-102.
Casram. (2016). Membangun Sikap Toleransi Beragama Dalam Masyarakat Plural. Jakarta: Wawasan Jurnal Ilmiah dan Sosial Budaya.
Departemen Pendidikan Nasional. (2014). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Keempat. Jakarta: PT Gramedia Pustaka.
Djollong, A., & Akbar, M. (2019). Pendidikan Islam inklusif dalam membangun sikap toleransi siswa. Jurnal Ibrah, 5(1), 88-101.
Estalita, Kelly. (2018). Pembentukan Sikap Toleransi Melalui Pendidikan Multikultural di Universitas Yudharta Pasuruan. Fakultas Psikologi.
Fadhallah. (2020). Wawancara. Jakarta Timur: UNJ Press.
Fattah, A. (2024). Strategi guru dalam menghadapi tantangan pendidikan toleransi di sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Islam, 12(1), 76-91.
Gustina, V. (2022). Pendidikan Agama Islam dalam pembentukan karakter toleransi beragama pada peserta didik di sekolah dasar negeri 101 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(3), 112-126.
Hamzah, B. Uno & Lamatenggo, N. (2022). Tugas Guru Dalam Pembelajaran: Aspek Yang Memengaruhi. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasyim, Hasanah. (2016). Teknik-Teknik Observasi. Jurnal At-Taqaddum, 8(1).
Heryana, D. (2024). Kebijakan pendidikan berbasis multikultural dalam memperkuat toleransi siswa. Jurnal Ta’dib, 14(2), 143-157.
Ihsan, M., Rahmat, R., & Fauzan, A. (2025). Pembelajaran berbasis pengalaman dalam meningkatkan toleransi siswa sekolah dasar. Jurnal Nabawi, 6(1), 98-112.
Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam dalam membina karakter religius siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 12(1), 67-80.
Julianty, Pradono, dkk. (2018). Panduan Penelitian dan Pelaporan Penelitian Kualitatif. Jakarta: Lembaga Penerbit Balitbangkes.
Kemendiknas. (2010). Bahan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai-nilai Budaya Untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.
Mumtahanah, L. (2020). Integrasi nilai multikultural dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam di sekolah dasar. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 134-150.
Mustafida, F. (2020). Integrasi nilai-nilai multikultural dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 8(1), 98-110.
Nawawi, H. (2023). Interaksi sosial sebagai faktor pembentuk toleransi siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 54-69.
Pratami, S. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam membangun kesadaran multikultural siswa. Jurnal Pedagogik, 9(3), 120-135.
Ramadani, S. (2024). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam berbasis multikultural dalam mewujudkan toleransi di sekolah dasar swasta Melati Kota Medan. Adabiyah Islamic Journal, 11(2), 155-170.
Riyanto, R. (2022). Moderasi beragama pada kurikulum Pendidikan Agama Islam di sekolah dasar (madrasah). International Conference on Islamic Education (ICIE), 4(1), 78-92.
Rozak, A. (2023). Integrasi pendidikan agama dan kewarganegaraan dalam membangun sikap toleransi siswa. Jurnal El Banar, 7(1), 134-150.
Setiawan, R. (2024). Implementasi program keberagaman dalam membangun sikap toleransi siswa sekolah dasar. Jurnal Al-Rabwah, 10(2), 89-104.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.