IMPLEMENTASI PENDEKATAN TaRL BERBASIS METODE PEMBELAJARAN FUN TEACHING UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR PESERTA DIDIK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23662Keywords:
TaRL Approach, Fun Teaching Method, Learning Activity.Abstract
This study aims to implement the TaRL approach with the Fun Tecahing method to increase the learning activeness of students at SDN Sumur Welut III Surabaya. This type of research is Classroom Action Research developed by Kemmis and Mc Taggart which includes three stages namely; 1) planning (plan), 2) implementation and observation (act and observe), and 3) reflection (reflect). This research was conducted at SDN Sumur Welut III Surabaya. The subjects of this research were students of class IV-A as many as 28 people. The data collection techniques used were observation and documentation with research instruments in the form of rubrics and observation sheets of students' learning activeness. The results of this study indicate an increase in the learning activeness of students through the implementation of the TaRL approach with the Fun Teaching Method. This can be seen from the results of pre-cycle observations with a percentage of 52.38% in the less active category which then increased by 61.16% in the moderately active category after applying the TaRL approach in cycle 1. Furthermore, it increased again in cycle 2 with a percentage of 80.65% in the active category after applying the TaRL approach with the Fun Teaching method in the learning process. This research proves that the implementation of the TaRL approach with the Fun Teaching method can increase the learning activeness of students in class IV-A SDN Sumur Welut III Surabaya.Downloads
References
Ahmad, B. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8 (23), 274–283.
Azizah, A., & Fatamorgana, F. R. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3 (1), 15–22.
Budiwati, R., & Fauziati, E. (2022). Merdeka Belajar dalam Perspektif Ki Hajar Dewantara. Elementa: Jurnal Pgsd Stkip Pgri Banjarmasin, 4 (1).
Cahya, M. N. (2023). Implementasi Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Fisika. Universitas Negeri Surabaya.
Efendy, T. (2023). Konsep Sistem Among dala Pendidikan Menurut Ki Hadjar Dewantara. JMI: Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2 (6).
Indriani, D., & Ali, A. M. (2024). Penerapan Metode Fun Teaching untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III di SD Negeri 3 Wameo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (1).
Irmayanti, Auliyah, A., & Hasnawiyah. (2023). Peningkatan Sikap Kolaboratif Peserta Didik melalui Pembelajaran Kooperatif berbasis Teaching at The Right Level(TaRL). Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5 (3), 965–970.
Lestari, R. E. (2024). Penggunaan Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPAS Di Kelas V Sekolah Dasar. Universitas Jambi.
Mahesti, G., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Asean untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 1 Selamatkan Makhluk Hidup pada Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 9 (1).
Masruni. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Fun Teaching Mengguanakan Jarimatika untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran Matematika Perkalian 1-10 Siswa Kelas IV SDN 42 Ampenan Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Realita, 5 (2).
Mayah. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Fun Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar PKN Materi Keutuhan Negara Kesatuan Republik Indonesia. Wahana Didaktika, 19 (1).
Pratiwi, D. C., Saulina, H., Yusuf, M. E., Sabilia, O. P. A., & Dewi, Y. L. (2023). Penerapan Permainan Edukatif pada Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Peserta Didik Kelas IV SDN Polehan 1 Kota Malang. Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Pendidikan, 3(8).
Primasari, D. I. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VII E SMPN 11 Jember. PTK DAN PENDIDIKAN.
Putri, R. R., Rodiyana, R., & Natalia, D. (2024). Penerapan Pendekatan TaRL Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Media Pembelajaran Word Wall untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9 (4), 2548–6950.
Rahman BP, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2 (1), 1–8.
Sherly, Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2021). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. In UrbanGreen Conference Proceeding Library, (pp. 183-190).
Silvia, F. A., & Rigianti, H. A. (2023). Penerapan Penggunaan Metode Fun Teaching pada Pembelajaran Matematika. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9 (3).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.