IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA TEMA REKAYASA TEKNOLOGI DALAM PENGUATAN KETERAMPILAN 4C PADA SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.22585Keywords:
Strengthening, P5, Technology, Skill, 4CAbstract
This research discusses the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) with the theme of Technological Engineering in strengthening 4C skills (Communication, Collaboration, Critical Thinking, and Creativity) for elementary school students. The Merdeka curriculum implemented in Indonesia emphasizes the importance of strengthening student character through project-based learning. This research was conducted at SD Labschool UNNES with a descriptive qualitative approach, using observation, interview, and documentation techniques to collect data. The results showed that the implementation of P5 with the theme of Technological Engineering was able to strengthening students' critical thinking, communication, creativity, and collaboration skills through various projects, such as making creative houses, aesthetic lanterns, swing wheels, and simple robots. In addition, the integration of technology in learning also helps students understand technology concepts more deeply and applicatively. Therefore, the implementation of P5 based on Engineering Technology can be an effective strategy in strengthening 4C skills for elementary school students.Downloads
References
Angga, A., Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan pendidikan karakter dengan model pembelajaran berbasis keterampilan abad 21. Jurnal Basicedu, 6(1), 1046-1054.
Annisa, I. S., & Mailani, E. (2023). Analisis faktor penyebab kesulitan siswa dalam pembelajaran tematik dengan menggunakan metode Miles dan Huberman di kelas IV SD Negeri 060800 Medan Area. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 6460-6477.
Anton, A., & Trisoni, R. (2022). Konstribusi Keterampilan 4c Terhadap Projek Penguatan Propil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(03), 528-535.
Arifah, N. A., & Utami, R. D. (2023). Implementasi keterampilan pembelajaran abad 21 berorientasi kurikulum merdeka melalui projek penguatan profil pelajar pancasila di sekolah dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27-41.
Astuti, N. R. W., Fitriani, R., Ashifa, R., Suryani, Z., & Prihantini, P. (2023). Analisis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 26906-26912.
Aulia, D. (2023). Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Melalui Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 122-133.
Bunu, Y. Helmuth. 2022. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandar Lampung: Pusaka Media.
Direktorat Pembinaan Sekolah Atas, Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah, Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan. 2017. Implementasi Pengembangan Kecakapan Abad 21 Dalam Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran (RPP)
Hidayah, N., Andaryani, E. T., Utomo, U., Raharjo, T. J., & Wadiyo, W. (2024).Implementasi Pembelajaran Mengenal Macam-Macam Alat Musik Dengan Model Project Based Learning Berbantuan Media Flipbook. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(04), 331-344.
Hidayah, N., Sumartiningsih, S., Fuchs, P. X., & Raharjo, T. J. (2024). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN MEMBACA TEKS PETUNJUK DENGAN MODEL PROJECT BASED LEARNING BERBANTUAN SALINDIA INTERAKTIF & DENAH. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 309-323.
Hidayat, H., Mulyani, H., Nurhasanah, S. D., Khairunnisa, W., & Sholihah, Z. (2020). Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 57-65.
Izzah, I. (2024). Analisis Manifestasi Implementasi School Based Management Pada Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) di Lembaga Pendidikan. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 93-109.
Khairiyah, U., Gusmaniarti, G., Asmara, B., Suryanti, S., Wiryanto, W., & Sulistiyono, S. (2023). Fenomena penerapan kurikulum merdeka dalam pembentukan karakter profil pelajar Pancasila siswa sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 172-178.
Khairunnisa, A. A., Isrokatun, I., & Sunaengsih, C. (2024). Studi Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Meningkatkan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(1), 242-250.
Khasanah, I., Musa, M. M., & Rini, J. (2023, July). Kurikulum Merdeka Belajar melalui Pembelajaran Abad 21 untuk Meningkatkan Kompetensi 4C Siswa Madrasah Ibtidaiyah. In Prosiding SEMAI: Seminar Nasional PGMI (Vol. 2, pp. 22-34).
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40.
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori belajar konstruktivisme dan implikasinya dalam pendidikan dan pembelajaran. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49-57.
Maulidah, E. (2021). Keterampilan 4C dalam pembelajaran untuk anak usia dini. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 52-68.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mu'minah, I. H. (2021, October). Studi Literatur: Pembelajaran Abad-21 Melalui Pendekatan Steam (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) Dalam Menyongsong Era Society 5.0. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 3, pp. 584-594).
Nasser, A. A. (2021). Sistem Penerimaan Siswa Baru Berbasis Web Dalam Meningkatkan Mutu Siswa Di Era Pandemi. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 100–109
Ngabiyanto, Yanitama, A., Widiatami, A. K., Saputro, I. H., Widiatami, A. K. ., Liana, N. I. ., Alfatimi, N. A. ., Rizki, W. D. ., Rachmawati, A. ., & Widhiyanto, R. . (2021). Peningkatan Inovasi Pembelajaran Melalui Pelatihan Virtual Sebagai Penguatan Kompetensi Kepala Sekolah. Jurnal Implementasi, 1(2), 117-121. Diambil dari http://jurnalilmiah.org/journal/index.php/ji/article/view/50
Nur'aini, S. (2023). Implementasi Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P2RA) Dalam Kurikulum Prototife Di Sekolah/Madrasah. JURNAL PEDAGOGY, 16(1), 84-97.
Palihah, A., & Andriany, L. (2024). Perwujudan Profil Pelajar Pancasila Pada Pembelajaran Abad 21 Di SMA N 2 Medan. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 3(2), 84-90.
Silvia, S., Pebriana, P. H., & Sumianto, S. (2021). Penerapan Metode Silaba Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 7-12.
Suriani, L., Nisa, K., & Affandi, L. H. (2023). Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Tema Gaya Hidup Berkelanjutan di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1458-1463.
Wadiyo, W., & Haryono, S. (2019). IBM KKG SD GUGUS DIPAYUDA BANJARNEGARA. Rekayasa: Jurnal Penerapan Teknologi dan Pembelajaran, 16(2), 155-164.
Wahidah, N., Zubair, M., Fauzan, A., & Alqodri, B. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila di SMP Negeri 1 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 696-703.
Wahyuningsih, F. S., Khairani, P., & Sitorus, F. R. (2023). Penerapan Kearifan Lokal Syair Manoe Pucok Melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5). Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 5(2), 108-118.
Waruwu, M. (2024). Pendekatan penelitian kualitatif: Konsep, prosedur, kelebihan dan peran di bidang pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198-211.
Yulianti, Y. (2024). PERAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR. Indonesian Journal of Islamic Elementary Education, 4(1), 45-53.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.