ANALISIS NILAI KARAKTER DALAM TRADISI TEPUNG TAWAR PADA PERNIKAHAN MELAYU ROKAN HULU SEBAGAI BAHAN BELAJAR SISWA SDN 003 KEPENUHAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22576Keywords:
tepung tawar process, character valuesAbstract
This research aims to analyze the character values contained in the tepung tawar tradition at Malay weddings in Rokan Hulu, which can be used as teaching materials for students at SDN 003 Kepunahan. The type of research conducted is qualitative research with an ethnographic method. The variables studied include the tepung tawar tradition process and the character values present in Rokan Hulu Malay weddings. The results show that the tepung tawar tradition process in Rokan Hulu Malay weddings is led by traditional leaders and involves a series of activities, such as sprinkling tepung tawar water on the bride and groom, touching tepung tawar leaves from the head to the feet of the couple, scattering yellow rice on their heads, and concluding with a prayer. Additionally, the values contained in the tepung tawar tradition at Rokan Hulu Malay weddings include religious values, unity, mutual cooperation, fostering relationships, and social values.Downloads
References
Abduh, M., Alawiyah, T., Apriansyah, G., Abdullah, R., & Afgani, M. W. (2023). JurnalPendidikan Sains dan Komputer Survey Design : Cross Sectional dalam PenelitianKualitatif Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(1), 31–39.
Amalia, N. A., & Agustin, D. (2022). Peranan Pusat Seni dan Budaya sebagai Bentuk UpayaPelestarian Budaya Lokal. Sinektika: Jurnal Arsitektur, 19(1), 34–40.
Hemafitria. (2019). Nilai Karakter Berbasis Kearifan Lokal Tradisi Tepung Tawar pada Etnis Melayu Sambas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 126.
Hendra, D. F., & Ariani, A. (2022). Tepuk Tepung Tawar Sebagai Simbol Ritual Budaya Melayu Kabupaten Karimun. Dance and Theatre Review: Jurnal Tari, Teater, Dan Wayang, 5(1), 1–8. https://journal.isi.ac.id/index.php/DTR/article/view/7657
Husna, H., Indriani, M., Mukarromah, M., & Khaliq, R. (2022). Nilai Nilai Kearifan Lokal Generasi Millenial di Kota Banjarmasin. Al-Hiwar : Jurnal Ilmu Dan Teknik Dakwah,10(1), 29. https://doi.org/10.18592/al-hiwar.v10i1.6935
Indarti, K. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam yang Terkandung dalam Tradisi Tepung Tawar di Prosesi Pernikahan Adat Melayu. Skripsi Fakultas Keagamaan Islam, 18-19.
Khairani, S. (2018). Tepung Tawar Dalam Masyarakat Melayu Langkat Tanjung Pura Sumatera Utara. Skripsi Universitas UIN Syarif Hidayatullah.
Melin, Suprapto, W., & Mulyani, S. (2023). Nilai-Nilai Tradisi Tepung Tawar Sebagai Sumber Belajar IPS Di SD. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 91-98.
Nasution, A. G., Harahap, K., Magfirah, N., & Zahroddar. (2023). Tepung Tawar pada Pernikahan Adat Melayu : Studi Terhadap Masyarakat Melayu di Pelabuhan Batu Selatan. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Sosial, Politik dan Humaniora (JURRISH) , 139-148.
Nilamsari, N. (2014). Memahami Studi Dokumen Dalam Penelitian Kualitatif.
Wacana, 13(2), 177–181.
Noor, M. A. (2018). Kebudayaan Dalam Kependidikan Makna Pendidikan dan Kebudayaan. 1–9.
Pajriati, N., & Rohmah, R. A. (2022). Nilai-nilai Tradisi pada Acara Tepuk Tepung Tawar Perkawinan Adat Melayu di Desa Rambah Hilir Timur. Journal of Social Science Education, 132.
Purba, T., Nauli, F. A., Utami, S., Studi, P., Keperawatan, I., & Riau, U. (2014). Provinsi Riau. Huio, bi(i), i.
Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital. AR- RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37.
https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.439
Raharja, A. D., Selvia, M., & Hilman, C. (2022). Revitalisasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal dalam Pendidikan yang Relevan dalam Mengatasi Permasalahan Global. Jurnal Inovasi,Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(2), 85–
89. https://doi.org/10.54371/jiepp.v2i2.215
Rahmawati, A., & Lokal, K. (n.d.). Pendidikan Dan Kearifan Lokal Di EraDigitalisasi : Harapan Dan Tantangan Di Masa.
Safitri, E. (2022). Pentingnya Nilai-Nilai Budaya dalam Pendidikan. 1–8. https://thesiscommons.org/73q8k/
Saidah, K., Aka, K. A., & Damariswara, R. (2020). Nilai-nilai Kearifan Lokal Masyarakat Indonesia dan Implementasinya dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Banyuwangi: LPPM Institut Agama Islam Ibrahimy Genteng Banyuwangi.
Sambas, M. (n.d.). RANGKAIAN ADAT PERNIKAHAN MELAYU SAMBAS DESA SUNGAI BARU KECAMATAN TELUK KERAMAT ( KAJIAN
ETNOLINGUISTIK ) Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra IndonesiaIKIP PGRI Pontianak Abstrak. 1
Singarimbun, J., Mas, N., Putri, Y., & Budaya, K. (2023). SETEPAK SIRIH SEJUTA PESAN : KAJIAN KOMUNIKASI SIMBOLIS KEARIFAN LOKAL BUDAYA MELAYU DI KOTA.1(1), 10–15.
Siregar, M., Haitami, M., & Yusuf, M. K. (2023). JOTE Volume 4 Nomor 3 Tahun 2023 Halaman 1-8 JOURNAL ON TEACHER EDUCATION Research &
Learning in Facultyof Education Penerapan Konsep Belajar Perspektif Al- Qur ’ an dalam Pembelajaran Matematika di SMPIT Nurul Fikri Bagan Sinembah Raya. 4, 1–8.
Syakhrani, A. W., & Kamil, M. L. (2022). Budaya Dan Kebudayaan: Tinjauan Dari BerbagaiPakar, Wujud-Wujud Kebudayaan, 7 Unsur Kebudayaan Yang Bersifat Universal. Journal Form of Culture, 5(1), 1–10
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.