TRANSFORMASI PENDIDIKAN ABAD 21: RELEVANSI FILSAFAT PENDIDIKAN DENGAN PEMBENTUKAN KARAKTER NASIONAL
Keywords:
Globalization, Educational Philosophy, National CharacterAbstract
Globalization and technological development in the 21st century bring new challenges to the education system, especially in shaping the character of the younger generation. This article discusses the relevance of educational philosophy in shaping a resilient and dignified national character. Through a literature study approach, it analyzes the concept of educational philosophy which includes goals, values, and learning methods. Philosophical approaches such as humanism, existentialism, pragmatism, and nationalism prove relevant in instilling national values such as integrity, tolerance, and love for the country. Implementation strategies include curriculum integration, moral role models, contextual learning, and strengthening multiculturalism. The results show that philosophy of education is able to create a generation that is academically competent, moral, and able to adapt to global challenges without losing cultural identity. This conclusion emphasizes the importance of philosophy of education as a strategic foundation in building the character of a sovereign and dignified nation.Downloads
References
Abdi, G. P (2020). Peranan Pembelajaran Sejarah untuk Pembentukan Karakter Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tembusai: 209-214.
Amirudin, N. (2018). Filsafat Pendidikan Islam. Gresik: Komunikasi Caremedia.
Aryani, M., & Najwa, L. (2019). Peran Pendidikan Kewirausahaan sebagai Upaya Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan di bidang Administrasi Pendidikan: 1-4.
Clark, John. 2006 Philosophy of Education in Today’s World and Tomorrow’s: A View from ‘Down Under’. Paideusis: Journal of the Canadian Philosophy of Educations Society. Vol.15 (1): 21-30.
Dewi, D. A, & Ulfiah, Z. (2021). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan terhadap Pembangunan Karakter Bangsa . Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha. Vol. 9 (2): 499-505.
Ekanem, Samuel A. 2021. Philosophy of Education: A Brief Analysis from Modernist and Post-Modernist Perspective. Jurnal Ilmu Sosiologi Dialektika Kontemporer. Vol. 9 (2): 91-93
Gede Mudana, I. A (2019). Membangun Karakter dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Filsafat Indonesia, Vol.2 (2):75-80
Harisah, A. (2018). Filsafat Pendidikan Islam: Prinsip dan Dasar Pengembangan. Jurnal Pendidikan Tembusai: 209-214.
Humaeroh, S., & Dewi, D.A (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan di Era Globalisasi dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan: 216-219.
Ilham, D. (2020). Persoalan-persoalan Pendidikan dalam Kajian Filsafat Pendidikan Islam. DIDAKTIKA, Jilid 9, Nomor 2: 179-187.
Iriyani, SA, Hadi, HS, & Marlina. (2023). Pengantar Filsafat Pendidikan. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Izma, T., & Kesuma, VY (2019). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membangun Karakter Bangsa. Wahana Didaktika, Jilid 17, Nomor 1: 84-92
Khomairroh, S., Muhammad N., dan Sudjarwo. 2022. Implementasi Pendidikan Karakter Pada Lembaga Pendidikan Formal Menurut Kajian Filsafat Progresivisme. Jurnal Pendidkkan Dasar Dan Sosial Humaniora. Vol. 1 (2): 2393-2405.
Muhibbin, A., & Fathoni, A. (2021). Filsafat Pendidikan. Surakarta: Muhammadiyah Pers Universitas.
Muslim, A. (2020). Telaah Filsafat Pendidikan Esensialisme dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Visioner, Vol.10 (2): 37-41.
Ningsih, T. (2019). Peran Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Siswa di Era Revolusi Industri 4.0 pada Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Banyumas. Insania, Jilid 24.(2): 220-229.
Rahmania, S., & Tabroni, I. (2021). Relevansi Pendidikan Agama Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Digital. LEBAH, Volume 14, Nomor 2: 42-45.
Saragih, Erikson. 2012. Implivation of Philosophy in Modern Education. Proceeding Book INTERNATIONAL SEMINAR ON EDUCATION 2012. 1-12
Susilawati, N. (2021). Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Humanisme. Jurnal Sikola : Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran, Vol.2 (3): 213-217.
Taufik, A. (2019). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. el-Ghiroh, Jilid XVII, Nomor 02, 81-100.
Zahroh, N. I., Desi Y. W. C., dan M. Yunus. A. B. 2021. Pendidikan Karakter dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Metaedukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan. Vol. 4 (2): 112-122
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.