HUBUNGAN KEMAMPUAN LITERASI MEMBACA DENGAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA KELAS V SDN 14 SINGKAWANG

Authors

  • Novilia Christin PGSD ISBI Singkawang
  • Nindy Citroresmi Prihatiningtyas PGSD ISBI Singkawang
  • Dodik Kariadi PGSD ISBI Singkawang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.20164

Keywords:

ability, reading literacy, result of learning Indonesian

Abstract

This research aims to: 1) analyze the reading literacy abilities of fifth grade students at SDN 14 Singkawang, 2) determine the Indonesian language learning outcomes of fifth grade students at SDN 14 Singkawang, 3) determine the relationship between reading literacy abilities and Indonesian language learning outcomes in elementary school. The type of research used is quantitative, correlational with an associative research design. The population in this study was class V students at SDN 14 Singkawang with a total of 31 students. The sampling technique is total sampling, the sample in this study was class V students at SDN 14 Singkawang, totaling 31 students. The data collection technique in this research is in the form of tests and adapted questionnaires from Sudaryono (2016), Arikunto (2018) and documentation studies. Data analysis techniques are the overall average and Pearson product moment correlation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Haris, Asep Jihad. (2012) Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

Agung. A. A. G. 2014. Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media Publishing.

Arikunto, S., & Jabar, C. A. (2018) Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Dimyati dan Mudjono 2013 belajar dan pembelajaran. Jakarta. Rineka Cipta.

Farida Rahim, 2011. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar Jakarta: Bumi Aksara.

Hairuddin, 2014. Membentuk Karakter Anak Dari Rumah Jakarta Elex Media Komputindo.

Iskandar Wassid dan Dadang Suwanda, 2014. Strategi Pembelajaran Bahasa Jakarta Remaja Roskadakarya.

Nahar, N. I. (2016). Penerapan teori belajar behavioristik dalam proses pembelajaran. NUSANTARA: jurnal ilmu pengetahuan sosial, 1(1).

Puspitasari, Esthi Prasetyaning (2015) Hubungan kemampuan literasi dengan hasil belajar siswa kelas V di SDN Bunolrejo 3 Kota Malang / Esthi Prasetyaning Puspitasari. Diploma thesis. Universitas Negeri Malang.

Pratiwi Anggun, Tristya. 2016. :Hubungan Minat Baca Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD”. Diunduh pada https://lib.unnes.ac.id/28875/1/1401412026.

Sari, Ni Made Ayu Yulina, 2017. “Hubungan Antara Kemampuan Literasi Dengan Kompetensi Inti Pengetahuan Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Gugus Letkol Wisnu Denpasar Utara”. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Genesha. Vol. 1. Nomor 2. Tahun 2016. (hlm 94-103).

Subadiah, Heny. 2015. “ Pembelajaran Literasi dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia”. http://ejournal.fbs.unesa.ac.id

Sudaryono. (2016). Metode Penelitian Pendidika. Jakarta: Prenadamedia Group.

Susanto, Ahma. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Downloads

Published

2024-09-30