PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA JAM PECAHAN (JAPEC) TERHADAP KEMAMPUAN NUMERASI PADA MATERI PECAHAN SISWA KELAS V SD NEGERI 04 PEMANGKAT TAHUN AJARAN 2024

Authors

  • Marita Priola ISBI Singkawang
  • Zulfahita ISBI Singkawang
  • Dodik Kariadi ISBI Singkawang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19151

Keywords:

fraction clock media (JAPEC), numeracy ability, material for adding and subtracting fractions

Abstract

This research aims to: 1) To describe the differences in numeracy abilities in fraction material before and after being taught using fraction clock media (JAPEC); 2) to find out how much influence the use of fractional clock media (JAPEC) has on the numeracy skills in class V students of SD Negeri 04 Pemangkat for the 2024 academic year. The type of research used is quantitative research using the True Experimental Design method with a Posttest-only Control Group design. Design. The samples taken in the research were 23 VA class students. The data collection technique uses a multiple choice question test technique containing indicators of numeracy ability. Data analysis techniques use t-test and effect size. The results of this research are: 1) there is a difference in numeracy ability between classes that use fractional clock media and those that do not use fractional clock media, which is 3.70065 > 2.01537, which means there is a difference in numeracy ability between the experimental and control classes, 2) the use of media Fractional hours (JAPEC) has an effect, but not significantly, on students' numeracy abilities with an effect size of 0.70 and falls into the medium criteria at 0.20 < ≤ 0.80.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, S. A. A. S. (2023). Peningkatan Kemampuan Numerasi Dengan Media Permainan Dakon Dalam Menentukan Faktor Persekutuan Terbesar (FPB) Siswa Kelas IV SDN Sisir 01 Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(2), 1173-1194.

Amelia, N. P., & Ma’arif, S. (2022). Pengaruh Pengguna Media Sosial Tiktok Terhadap Kemampuan Numerasi Matematika Siswa Kelas Iv Di Sd. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1201-1207.

Afifah, N., & Hartatik, S. (2019). Pengaruh Media Permainan Ular Tangga terhadap Motivasi Belajar pada Pelajaran Matematika Kelas II SD Kemala Bhayangkari 1 Surabaya. MUST: Journal of Mathematics, Science and Technology, 4(2), 209-216.

Baharuddin, M. R., Sukmawati, S., & Christy, C. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 90-101.

Dwimarta, R. (2014). Pengaruh Media Pembelajaran Komik Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Pecahan (Penelitian Eksperimen Siswa Kelas V Sd Negeri Se-Gugus Gajah Mada Kecamatan Colomadu Kabupaten Karanganyar Tahun Pelajaran 2013/2014).

Hoban, H., Bera, L., & Timba, T. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan dengan menggunakan Media Puzzle Pecahan pada Siswa Kelas II SDN Wegoknatar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 3641-3646.

Linton, j. D.,dkk . (2020). Pengaruh Penggunaan Media Dakota Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas Iv Sdn 84 Kota Bengkulu. Anisa fitri juiwita, 14(2), 1–4.

Nadya putri amelia, & samsul ma’arif. (2022). Pengaruh Pengguna Media Sosial Tiktok Terhadap Kemampuan Numerasi Matematika Siswa Kelas Iv Di Sd. Jurnal cakrawala pendas, 8(4), 1201–1207. Https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2885

Poerwanti, JI (2014). Pengaruh Media Pembelajaran Komik Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Materi Penjumlahan dan Pengurangan Pecahan. Didaktika Dwija Indria , 2 (8).

Piyanti, O., & Tastin, T. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Grafik Lingkaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Pecahan di Madrasah Ibtidaiyah Al-Mujtahidin Sumber Harapan Ogan Komering Ulu Timur. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 1(1), 107-121.

Downloads

Published

2024-11-28

Most read articles by the same author(s)