HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR MUATAN PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS TINGGI DI SEKOLAH DASAR KABUPATEN PANGKEP
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.19838Keywords:
motivation to learn. connection. science learning outcomesAbstract
This quantitative correlational research aims to determine whether students' science learning outcomes at Pangkep Regency Elementary Schools are related to their learning motivation. The independent variable (learning motivation) and the dependent variable (science learning outcomes) are the two variables in this research. A sample of 100 students from a population of 36,794 elementary school students in Pangkep Regency was used in this research. For the 2023–2024 academic year, data was collected through questionnaires and midterm exam scores for science subjects. Data were analyzed using correlation methods and significance tests. The results of descriptive statistical analysis show that student learning motivation is in the high category with a percentage reaching 54%. On the other hand, science learning results show a very good score of 78%. H0 is rejected and H1 is accepted after correlation analysis produces a significance value of 0.002, which is less than 0.05. The low correlation between student learning motivation and learning outcomes is shown by a correlation coefficient of 0.227.Downloads
References
Ajhuri, K. F. (2021). Urgensi Motivasi. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka.
Asmelia, S. P., & Fitria, Y. (2020). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(10), 77–78.
Azhar, M., & Wahyudi, H. (2024). Motivasi Belajar: Kunci Pengembangan Karakter dan Keterampilan Siswa. Uluwwul Himmah Education Research Journal, 1(1), 6–7.
Aziz, A., & Samsudin, M. A. (2018). Peranan Motivasi Dalam Kerajinan Belajar Siswa. Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 13(1), 1–11.
Erikasari. (2019). Peranan Motivasi, Kreativitas Dalam Proses Belajar dan Pembelajaran. Jurnal E-Tech, 7(2).
Esterina, S., Marhayani, D. A., & Mertika. (2022). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial (JPIPS), 1(14), 1–6.
Fitri, Y., Desyandri, & Erita, Y. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar: Penerapan Pendekatan Pembelajaran Konstruktivis. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(2), 2985.
Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Dari Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan, 6(2), 165–175.
Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164.
Herlina, S. (2023). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Kelas Tinggi SDN 05 VII Kota Sungai Sarik Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 10(5), 2803–2818.
Hilmiatussadiah. (2020). Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi dengan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 1(2), 67–71.
Indriyani, T., Gumala, Y., & Ruby, A. C. (2023). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswaa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3910.
Kelana, & Wardani. (2021). Model Pembelajaran IPA SD. Cirebon: Edutrimedia Indonesia.
Kurniawan, A., & Affandi, G. R. (2022). Gambaran Efikasi Diri Akademik Siswa Sma “X” Sidoarjo. Jurnal Pemeriksaan, 1(1), 24–37.
Maryam, S., Zainal, Z., & Armila. (2019). Penerapan Metode Problem Solving untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV UPT SD Negeri 95 Kecamatan Suppa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 1–3.
Masitoh, S. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Strategi Komplementer Melalui Motivasi Belajar. Sumedang: CV. Mega Press Nusantara.
Mukhlisa, N. (2024). Transformasi Literasi Membaca di Abad ke-21: Analisis Kepustakaan tentang Metode dan Pendekatan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 89–90.
Muslimin. (2024). Kajian Literatur Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Sains SD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 78.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c). Karawang: Universitas Singaperbangsa Karawang.
Nasrah, & Muafiah, A. (2020). Analisis Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 207–213.
Prananda, G., & Hadiyanto. (2019). Korelasi Antara Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 909–915.
Rahmadani, D., & Syuraini. (2021). Hubungan Suasana Lingkungan Belajar dengan Motivasi Belajar Warga Belajar Program Kejar Paket C di Spnf Padang Panjang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 362–369.
Rambe, P. (2022). Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran Online Selama Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Tsaqifa Nusantara, 1(2), 123–134.
Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan dan Eksperimen. Deepublish.
Simatupang, A. (2021). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia di SMA Negeri 2 Kota Jambi. Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 1(3), 205.
Supardi, K. (2017). Media Visual dan Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.