PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN PREVIEW, QUESTION, READ, REFLECT, RECITE, REVIEW (PQ4R) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA KELAS V UPTD SDN 229 PINRANG

Authors

  • Abdul Halik Universitas Negeri Makassar
  • Muslimin Universitas Negeri Makassar
  • Nurkhafifah Kasau Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21327

Keywords:

PQ4R method, learning process, reading comprehension ability

Abstract

The problem in this study is the low reading comprehension ability of fifth grade students of UPTD SDN 229 Pinrang, especially in the subject of Indonesian. This study aims to determine the improvement of the learning process and students' reading comprehension ability through the application of the Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) Learning Method. The approach used in this study is a qualitative approach with the type of research, namely classroom action research (PTK). Data collection techniques used in this study are observation, tests and documentation. The subjects of the study were teachers and fifth grade students totaling 12 students consisting of 8 female students and 4 male students. The study was conducted in two cycles, in cycle I the results of the study on the learning process were in sufficient qualification (C) and the results of the evaluation test were in sufficient qualification (C). Cycle II the results of the study on the learning process were in good qualification (B) and the results of the evaluation test were in good qualification (B). The conclusion in this study is that the application of the Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) learning method can improve the learning process and reading comprehension ability of fifth grade students of UPTD SDN 229 Pinrang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, L, A., Fauziah, A., Napitupulu, D, S., Sulistiyo, H., Fitriyanti., Sakti, B, P., Khusnia, A, N., Noveni, N, A., Tarjo, Suwarno, Chamidah, D., Puri, V, G, S., Salman, I., & Nurkanti, M. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Penerapannya. Indramayu: CV. Adanu Abimata.

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35-44.

Alpian, V. S., & Yatri, I. (2022) Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5573-5581.

Alvioni, C., Nuryani, P., & Mulyasari, E. (2019). Metode Pq4R Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahamansiswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 236-245.

Ayuningrum, S., & Herzamzam, D. A. (2021). Konsep dan Implementasi Pembelajaran Membaca Pemahaman di SD kelas VI. SHES : In Social, Humanities, and Educational Studies, 5(2), 232-238.

Dihan, W., Hidayat, M., & Nugraha, U. (2022). Penerapan Metode Pq4r untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Vi Sd. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 7(1), 88-100.

Djamarah, S. B., & A. Zein (2014). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ginanjar, D. R., Uswatun, D. A., & Amalia, A. R. (2019). Penerapan Metode Pq4r untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 140-152.

Halik, A., Ilmi, N., & Ruslan, R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Preview, Question, Read, Summarize, Test (Pqrst) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Uptd Sdn 7 Parepare. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 4283-4296.

Halik, A., Israwaty, I., & Monalisa, M. (2019). Penerapan Metode Directed Reading Thingking Activity (Drta) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN 65 Parepare. Jurnal Nalar Pendidikan, 7(2), 125–131.

Hasan, M., Harahap, T. K., Hasibuan, S., Rodliyah, I., Thalhah, S. Z., Rakhman, C. U., ... & Arisah, N. (2023). Metode penelitian kualitatif. Penerbit Tahta Media.

Ilmi, N. (2021). Analisis Pragmatik Imperatif dalam Novel Pulang Karya Tere Liye. JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(1), 154-160.

Israwaty, I., Usman, U., & Zakina, F. N. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Pop Up Book untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Uptd Sd Negeri 111 Barru. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4655-4667.

Jusrianti, Y., & Ilmi, N. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education, 1(1), 1-14.

Nurgiansah, T. H., Pratama, F. F., & Iman, A. S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas dalam Pendidikan Kewarganegaraan. JPPKn : Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. 2(1), 10-23.

Nurmina, N., Nurlaili, N., & Rahmansyah, R. (2023). Penerapan Metode PQ4R pada Materi Membaca Teks Petunjuk Penggunaan Alat Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JUPENDAS : Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 99-105.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.

Rikmasari, R., & Lestari, M. (2018). Metode Pembelajaran PQ4R dalam Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V di Bekasi. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 2(2), 265-275.

Saepudin, A., Syaripudin, T., & Heryanto, D. (2021) Penerapan Metode Pq4r untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 44-52.

Downloads

Published

2025-02-24