PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN COURSE REVIEW HORAY BERBANTUAN MEDIA KARTU SOAL TERHADAP LITERASI BACA TULIS SISWA DI UPTD SD NEGERI 28 PAREPARE
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.15879Keywords:
Course Review Horay, Question Card Media, Reading and Writing LiteracyAbstract
This research aims to determine whether or not there is an influence of the course review horay learning model assisted by question card media on students' reading and writing literacy at UPTD SD Negeri 28 Parepare. The approach used in this research is a quantitative approach with a Quasi Experimental research design in the form of a Nonequivalent Control Group Design. The population in this study was all 375 UPTD students at SD Negeri 28 Parepare, while the sample was class IV.1 as the control class and class IV.2 as the experimental class. The data collection technique used is a test in the form of multiple choice and description. The data analysis technique used is descriptive statistics and inferential analysis techniques with the Independent Sample T-test. Based on the results of inferential statistical analysis, it shows Sig (2 - tailed) = 0.011 < 0.05, so H0 is rejected and H1 is accepted. Thus, the conclusion of this research is that the course review horay learning model assisted by question card media has an effect on increasing students' reading and writing literacy at UPTD SD Negeri 28 Parepare.Downloads
References
Aspini, N. N. A. (2020). Implementasi Pembelajaran Pbl Berbantuan Media Kartu Soal Untuk Meningkatkan Kemampuan Hots Pada Siswa Kelas Vi Sd. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 72. Https://Doi.Org/10.23887/Jeu.V8i1.27087
Astutie, C. S. A. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 Di Sdn Barabali. 1–26.
Aziza, D. Z., Khamdun, & Kironoratri, L. (2023). Pengaruh Model Course Review Horay Berbantuan Media Papinka Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Di Sd Negeri Pati Wetan 03. 08.
Bu’ulolo, Y. (2021). Membangun Budaya Literasi Di Sekolah. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 3(1), 16–23. https://doi.org/10.34012/bip.v3i1.1536
Cleopatra, M., Sahrazad, S., Ati, A. P., & Sandiar, Loecita, Widiarto, Toto dan Widiyarto, S. (2021). Penyuluhan Literasi Baca Tulis Pada Siswa SMA. Jurnal Pengabdian Untuk Mu NegeRI, 5(1), 115–121.
Fitriani. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas V D Inpres Paccinongang Kabupaten Gowa. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Halik, A., & Hakim, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Grafis Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Negeri 55 Parepare. Klasikal: Journal Of Education, Language Teaching And Science, 2(1), 27–34.
Hijjayati, Z., Makki, M., & dan Itsna, O. (2022). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Baca Tulis Siswa Kelas 3 Di Sdn Sapit. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidiikan, 7(3b), 1435–1443.
Ilmi, N. dan, & Tajuddin, R. (2021). “Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Siswa Sekolah Dasar.” SOCIETIES: Journal of Social Sciences and Humanities, 1(1), 38–44. https://ojs.unm.ac.id/societies/article/view/19418
Kaharuddin, A., & Nining, H. (2020). Pembelajaran Inovatif & Variatif Pedoman Untuk PTK dan Eksperimen. CV Berkah Utami.
Medyasari, L.T., Muhtarom, & S. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Group Investigation Berbantuan Kartu Soal. Aksioma, 8(1), 65–75.
Permana, I. K. A. (2023). Course Review Horay Berbantuan Media Kartu Soal Terhadap Kemampuan Literasi Baca-Tulis Siswa Kelas Iv Sd Gugus 11 Mengwi Tahun Ajaran 2022 / 2023 Skripsi Dan Memenuhi Syarat-Syarat Untuk.
Qurniawati, A., Nugroho, A. Dan, & Saputro, C. (2013). Efektivitas Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together ( Nht ) Dengan Media Kartu Pintar Dan Kartu Soal Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Hidrokarbon Kelas X Semester Genap Sma Negeri 8 Surakarta Tahun Pelajaran 2012 / 2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3), 166–174
wibowo, Wahyu, Ari dan Mustadi, A. (2017). Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Integratif di Sekolah Dasar. BMC Publik Healty, 5(1), 1–14.
Yulia, Ila, Israwaty, & Ramadhani, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. 2, 184–196.
Zainal, Z., Jasriani, A., & Hasnah, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Film Kartun Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sd Negeri 187 Pinrang. Saintifik, 5(2), 135–139. Https://Doi.Org/10.31605/Saintifik.V5i2.232
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.