PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS PANTUN DENGAN MODEL THINK TALK WRITE PADA SISWA KELAS V SD

Authors

  • Bayu Widodo Universitas Negeri Semarang
  • Sri Sumartiningsih Universitas Negeri Semarang
  • Agus Yuwono Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19697

Keywords:

Poetry Writing Skills, Think Talk Write Model

Abstract

This research uses a classroom action research method with data collection techniques in the form of tests and non-tests (observations). The analysis technique uses quantitative descriptive. This research aims to improve the skills of class V-B students in writing rhymes. The results in class V-B, the average score of class V-B students in the cycle I rhyme writing test reached 69.4% with sufficient criteria. Meanwhile, the average score for class V-B students in cycle II reached 82.96% with Good criteria. The completion rate in cycle I still reached 40.7%. In cycle II, the completion rate in cycle II reached 85.2%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amir, M. F., & Kusuma W, M. D. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(1), 117–128.

Arikunto, S. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Gurning E. O. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen Melalui Metode Latihan Terbimbing Dengan Media Teks Lagu Pada Siswa Kelas XII MIA-1 SMA Negeri 16 Medan. Journal Educational Research and Social Studies, 151–160.

Khusna, A., Sulianto, J., & Widyaningrum, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Berbantu Media CD Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Penididikan, 10(2), 136–148.

Kusnandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Raja Pers.

Nasrulloh, M. F., & Umardiyah, F. (2020). EfektivitasStrategi Pembelajaran Think-Talk-Write (TTW) Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis dan Komunikasi Matematis. Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(1), 69–76. Diambil dari http://dx.doi.org/10.26486/jm.v5i1.1322W:http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/mercumatika

Pertiwi, K. (2020). Pengaruh Media Film Terhadap Keterampilan Menulis Narasi Pada Mata pelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas V SD 02 Pagi Cipayung. Jurnal Inovasi Pendidikan MH Thamrin, 4(1), 10–19. https://doi.org/10.37012/jipmht.v4i1.196

Ridwan, M., Razali, M., & Zahari, C. L. (2023). Perbedaan Model Pembelajaran Think Talk Write dan Think Pair Share pada Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 991–1002. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.2207

Siregar, E., & Nara, H. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Wibowo, D. C., & Mider, H. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Pantun Menggunakan Model Think Talk Write (Ttw) Pada Siswa Kelas V Sd Negeri 29 Sungai Puang Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Eduscience, 8(2), 58–63. https://doi.org/10.36987/jes.v8i2.2281

Downloads

Published

2024-12-31

Most read articles by the same author(s)