PENERAPAN MEDIA SMART BOX UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS V SDN SIRAPAN 02 KABUPATEN MADIUN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19267Keywords:
Pancasila Education, Smart Box Media, Cognitive AbilitiesAbstract
This research evaluates the application of Smart Box media to improve students' cognitive abilities in Pancasila Education in class V of SDN Sirapan 02 Madiun Regency. The main problem is the low level of student interest and understanding due to uninteresting learning methods. The research aims to assess the effectiveness of Smart Box media and the factors that influence its success, using the classroom action research (PTK) method in two cycles. Results showed significant improvement, with average student test scores rising from 60 to 80 and the percentage of students achieving good grades increasing from 65% to 85%. These findings indicate that Smart Box media is effective in increasing student interest, motivation and understanding. Recommendations include further media development and additional training for teachers.Downloads
References
Aminah, S. (2022). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Sejarah dengan Menggunakan Media Pembelajaran VCD dan Metode Kerja Kelompok. Jurnal Edukasi Saintifik, 2(1), 35-49.
Aminah, S., & Yusnaldi, E. (2024). Pengembangan Media Smart Box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Madrasah Ibtidaiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3077-3086.
Cahyaningtyas, T. I., Maruti, E. S., Rulviana, V., & Rahmawati, R. Pengembangan Media Pembelajaran Smart Box Untuk Anak Tuna Grahita SDN Inklusi Sukowinangun 02 Magetan.
Fitria, Y., & Indrasari, W. (2020). Pengembangan model pembelajaran PBL berbasis digital untuk meningkatkan karakter peduli lingkungan dan literasi sains.
Jojor, A., & Sihotang, H. (2022). Analisis kurikulum merdeka dalam mengatasi learning loss di masa pandemi Covid-19 (analisis studi kasus kebijakan pendidikan). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5150-5161.
Maradika, A. P., Kumalasari, E., Azizah, W. A., Widodo, S. T., & Nurkhikmah, A. (2023). Pengaruh Media Smart Box dengan Model Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Kelas II SD Negeri Tugurejo 02 Materi Penerapan Nilai Pancasila. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2206-2220.
Nugraha, B., Subiyantoro, S., & Purwitasari, K. (2023). Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Materi Penyajian Data Mata Pelajaran Matematika Melalui Penggunaan Media Interaktif Canva. Edudikara: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(4), 166-177.
Nurohmah, A. N., & Dewi, D. A. (2021). Penanaman Nilai Moral dan Karakter di Era Pandemi melalui Pendidikan dengan Mengimplementasikan Nilai-Nilai Pancasila. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 119–127.
Sukaryanti, A., Murjainah, M., & Syaflin, S. L. (2023). Pengembangan media pembelajaran kotak pintar keragaman di Indonesia untuk siswa kelas IV SD. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 7(1), 140-149.
Sukmayadi, T., Maarif, M., Fitri, H. R., Dewi, A. K., Merkuri, Y. G., & Haryanti, A. N. (2024). Membangun Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa melalui Literasi Kewarganegaraan di Universitas Ahmad Dahlan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 245-256.
Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635-3645.
Vijayanti, N. L., & Cacik, S. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar PKn pada Materi Mengenal Lambang Pancasila Berbantuan Media Papan Pintar di Kelas II SDN 011 Tatoa Kabupaten Mamasa. Jurnal Pendidikan Refleksi, 13(1), 83-94.
Yuliastri, N. A., Fitriani, R., & Ilhami, B. S. (2021). Pengembangan Media Smart Box Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal CARE (Children Advisory Research and
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.