PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SMART BOX UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS 1 SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.19176Keywords:
smart box, learning outcomes , mathematicsAbstract
Students' low understanding of counting materials on subtraction and addition. This research aims to develop smart box learning media to determine the practicality and effectiveness of smart box media to improve student learning outcomes. This research uses the R&D method using the ADDIE model, namely: Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation. The subjects in the research are 3 validators (media experts, languages, materials) teachers and students. Data collection techniques use observation, interviews, questionnaires, tests and documentation. Data analysis uses qualitative data generated from interviews and the results of expert validation questionnaires, teacher and student responses. The results of the smart box media research that have been declared very valid by experts with an overall score of 94% of the category are very valid and the results of use or practicality of 96.8% of the category are very practical and the effectiveness is obtained by 0.85% of the category is very effective. The smart box media developed is valid, practical and effective to improve student learning outcomes in mathematics subjects.Downloads
References
Abdul Hamid, Ahmad Syahid, Mirnawati. (2022). Upaya Pemanfaatan Media Pembelajaran Tiga Dimensi Dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika. Ibtidai’Y Datokarama: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 40–47. https://doi.org/10.24239/ibtidaiy.vol3.iss1.37
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Aniqoh, A. N., Khan, R. I., & Iswantiningtyas, V. (2022). Strategi Guru Mengembangkan Kemampuan Berhitung Anak Menggunakan Papan Pintar. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 5, 826–832.
Arikunto. (2019). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan.
Cahyaningtyas. (2023). Media Edu Specials Kids.
Dalimunthe, A., & Ariani, N. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project. Jurnal Basicedu, 7(1), 1023–1031. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4812
Humaira, S., Satria, D., Riau, U., Bina Widya, K. K., Baru, S., Tampan, K., & Pekanbaru, K. (2023). Pengembangan Media Smart Dental Box Terhadap Pemeliharaan Kesehatan Gigi Anak Usia 5-6 Tahun Di TK As-Shofa Kecamatan Tembilahan Hulu. Journal on Education, 5(3), 7563–7673. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1549
Konseling, B. D. A. N. (2021). Metode penelitian pengembangan (rnd) dalam bimbingan dan konseling. 5(3), 111–118. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021
Magister, P., Dasar, P., & Surakarta, U. M. (2021). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. 3(2), 153–162.
Munawaroh, S. A., Andriana, E., & Setiawan, S. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA GIFT BOX BERBASIS MULTILITERASI SEKOLAH DASAR Pendahuluan Ilmu Pengetahuan Alam ( IPA ) pembelajarannya meliputi kegiatan percobaan maupun peserta didik dapat secara memperoleh Pratiwi pengetahuan kumpulan pengetahuan yang terdiri hanya. 9(2), 399–411.
Nurrita, T. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. 03, 171–187.
Oktavia, J., Zahra, V., Hanifah, N., & Nugraha, R. G. (2024). Penerapan Media Smart Box untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Kelas IV SD Materi Hak dan Kewajiban. 13(1), 545–554.
Pribadi, B. A. (2019). Model Desain Sistem Pembelajaran.
prof Dr H sutaryat Trisnamansyah. (2020). Evaluasi pembelajaran.
Rafianti, I., Anriani, N., & Iskandar, K. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dalam Mendukung Kemampuan Abad 21. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 123–138. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol3no2.2018pp123-138
RIDUWAN. (2018). Skala Pengukuran Variabel-variabel penelitian.
Septiani Mutiah, A., Rosa Sinensis, A., & Anisatur Rofiqah, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran EBOP (Explosions Box of Physics) untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. U-Teach: Journal Education of Young Physics Teacher, 3(2), 37–44. https://doi.org/10.30599/uteach.v3i2.180
Setyosari, M. E. (2020). metode penelitian Pengembangan dan Pendidikan.
Simbolon, F. J., Noer, S. H., & Gunowibowo, P. (2020). Pengaruh Pendekatan Resource Based Leaarning (RBL) Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 8(2), 77–88. https://doi.org/10.23960/mtk/v8i2.pp76-88
Sudijono. (2020). Evaluasi Pendidikan.
Sugiono, P. (2023). R&D, Metode Penelitian Kualitatif kuantitatif dan R&D.
Sunaryati, T., Sudharsono, M., & Misbah. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan untuk Meningkatkan Minat Belajar di Sekolah Dasar. Attadib: Journal of Elementary Education Edisi, 7(3), 2023.
Tiara Melinda, & Erwin Rahayu Saputra. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran Ipa Materi Perpindahan Kalor Di Sekolah Dasar. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(2), 96–101. https://doi.org/10.36928/jipd.v5i2.848
Wicaksono, D., & Iswan. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di Kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten. Jurnal Ilmiah PGSD, 3(2), 111–126.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.