PENGEMBANGAN MEDIA POP UP BOOK UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SDIT AL-ISTI’AANAH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19682Keywords:
media, interest in learning, pop up bookAbstract
The purpose of this study was to increase the interest in learning IPA materni water cycle of grade V SDIT Al-Isti'aanah students in the development of Pop Up Book media. This research uses the type of RnD research with the ADDIE development model. The validity test was carried out by validators who produced 92% for materni expert validation, 90% for linguist validation, and 94% for media expert validation. With the three validator scores, the average was 92%, which showed a very valid category to be tested. The 90% teacher response results prove that the media is very good and practical to use. The results of student responses to Pop Up Bose learning media resulted in 91.85%. The results of the effectiveness of learning interest produce an average percentage of 92% which shows a very effective category. Based on the results of the study, it can be concluded that Pop Up Book media can increase student interest in learning.Downloads
References
Al., R. et. (2022). Pengembangan Minat & Bakat Belajar Siswa.
Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., Fitriyah, L. A., Hasanah, H., Akbar, M. R., Arifianto, T., Kamaruddin, I., Malahayati, E. N., Hapsari, S., Jubaidah, W., Yanuarto, W. N., Agustianti, R., & Kurniawan, A. (2022). Media Pembelajaran.
Andarsyah, R., & Fadilla, R. (2020). Aplikasi Lelang Online Geographic Information System (WEBGIS) Intelligence PT. Pegadaian (Persero) Menggunakan Metode Research and Development. Jurnal Teknik Informatika, 12(2), 1–7. https://ejurnal.poltekpos.ac.id/index.php/informatika/article/view/868
Hidayat, R., Ag, S., & Pd, M. (2019). Buku Ilmu Pendidikan Rahmat Hidayat & Abdillah.
Hutabri, E. (2022). Validitas Media Pembelajaran Multimedia Pada Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital. Snistek, 296–301.
Hanun, S. F., Rahman, Y., & Husnita, H. (2023). Penerapan Metode Project Based Learning Untuk Meningkatkan Minat Belajar PAI Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 97–106. https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.112
Ika Evitasari Aris, F. A. (2022). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA DIORAMA TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF IPA MATERI SIKLUS AIR PADA SISWA KELAS V SD NEGERI KEBANYAKAN KOTA SERANG. 03(01).
Irfandi, & Murwindra, R. (2022). Respon Peserta Didik dan Guru terhadap Pengembangan Soal Berpikir Kritis Menggunakan Wondershare Quiz Creator pada Materi Hidrolisis Garam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4432–4436.
Krishnapatria, K. (2019). Pengembangan Buku Ajar Mata Kuliah Basic Analysis of Poetry Bermuatan Nilai-Nilai Moral Di Universitas Singaperbangsa Karawang. JUDIKA (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 7(1), 78–85.
M. Askari Zakariah, Vivi Afriani, K. M. Z. (2020). No Title. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=k8j4DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA82&dq=pengertian+R%26D&ots=14RtXl28tF&sig=JhLaC5Xl-2VVBOC-Bf0Yp9-L43A&redir_esc=y#v=onepage&q=pengertian R%26D&f=false
Muakhiroh, S. (2022). Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Ilmu Pengetahuan Alam Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(09), 796–803. https://doi.org/10.59141/japendi.v3i09.1148
Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23–33. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.589
Novalina Indriyani, Rahmi Hanifah, Y. F. (2023). PENILAIAN AUTENTIK PADA KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08 Nomor 0, 31.
Novalina Indriyani, R. H. & Y. F. (2023). PENILAIAN AUTENTIK PADA KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM (IPA) DI SEKOLAH DASAR. International Journal of Research in Science, Commerce, Arts, Management and Technology, 08, 410–421. https://doi.org/10.48175/ijarsct-13062
Nurhayati, & Nasution, J. S. (2022). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Pada Siswa Kelas Viii Smpit Fajar Ilahi Batam. Jurnal AS-SAID, 2(1), 100–115.
Raharja, E. P. (2022). Pop-Up Book untuk Mendorong Minat Belajar Peserta Didik Kelas V. 01(01), 33–41. https://doi.org/10.56741/jgi.v1i01.18
Risal, Z., Hakim, R., & Abdullah, A. R. (2022). Metode Penelitian dan Pengembangan Research and Development (R&D).
Simbolon, M. E., & Fitriyani, Y. (2021). Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 34. https://doi.org/10.25078/aw.v6i1.1810
Syauqi, M. I. (2022). Pengembangan media kartu berpasangan untuk meningkatkan minat belajar siswa dengan model make a match pada mata pelajaran aswaja. 1–23.
Wiwin Yuliani, N. B. (2021). Metode penelitian pengembangan (rnd) dalam bimbingan dan konseling. 5(3), 111–118. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.