ANALISIS MISKONSEPSI PADA MATERI ORGAN PERNAPASAN MANUSIA DI KELAS V SDN CIBATU

Authors

  • Ashfi Nurul Fauziah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Akhmad Nugraha Universitas Pendidikan Indonesia
  • Pidi Mohamad Setiadi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17897

Keywords:

natural science, misconceptions, human respiratory organs

Abstract

Low understanding of concepts continues to be a problem in the world of education. Students' ability to understand concepts is very important because concepts are the basis for thinking to define and differentiate objects which can reduce conceptual errors. The aim of this research is to analyze students' misconceptions about human respiratory organs in class V at SDN Cibatu and find out the causes of students' misconceptions about human respiratory organs at class V at SDN Cibatu, as well as provide recommendations for overcoming the problem of students' misconceptions about human respiratory organs. in class V at SDN Cibatu. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The subjects in the research were 24 class V students at SDN Cibatu. The data collection techniques include observation, tests, interviews and documentation. The results of this research indicate that there are misconceptions among class V students at SDN Cibatu. The most common misconception in question number 2 was regarding the function of the pharynx with a percentage of 83%. The things that cause students' misconceptions come from the students themselves, namely wrong preconceptions, wrong intuition, students' associative thinking, and students' lack of ability. Apart from that, the reason students come from educators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, H. Z. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.

Dewi, N. P., Martini, M., & Purnomo, A. R. (2021). Analisis Miskonsepsi Peserta Didik pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. Pensa: E-Jurnal Pendidikan Sains, 9(3), 422-428.

Dwilestari, D., & Desstya, A. (2022). Analisis Miskonsepsi pada Materi Fotosintesis dengan Menggunakan Peta Konsep pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3343-3350.

Febrianti, A. W. (2023). Analisis Miskonsepsi Konsep Fotosintesis Siswa di Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Ghaniem, A. F., Rasa, A. A., Oktora, A. H., & Yasella M. (2021). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial. Badan Standar, Kurikulum dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Haryani, V., & Ami, M.S. (2021). Modul Pembelajaran Biologi Materi Sistem Pernapasan Pada Manusia. Jombang: LPPM.

Hermita, N., Suhandi, A., Syaodih, E., & Samsudin, A. (2017). Level conceptual change mahasiswa calon guru sd terkait konsep benda netral sebagai efek implementasi VMMSCCText. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 2(2), 71-76.

Ibrahim, M. (2019). Model pembelajaran P2OC2R untuk mengubah konsepsi IPA siswa. Zifatama Jawara.

Kumala, D. R., & Ami, M. S. (2021). Modul pembelajaran biologi berbasis reading questioning & answer (RQA): materi sistem respirasi manusia untuk peserta didik sma/ma/sederajat kelas XI. LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah.

Lia, L. (2015). Multimedia interaktif sebagai salah satu alternatif pembelajaran dalam bidang pendidikan sains. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 132-140.

Majid, A. A., Ratnasari, J., & Ramdhan, B. (2023). Miskonsepsi Siswa Dengan Two-Tier Test Berbantuan CRI Melalui Model Conceptual Change Pada Materi Sistem Pernapasan. ORYZA: JURNAL PENDIDIKAN BIOLOGI, 2(2), 243-251.

Moleong, L. J. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). PT Remaja Rosdakarya. (Buku, halaman 6, 11, 187)

Mukhlisa, N. (2021). Miskonsepsi pada peserta didik. SPEED Journal: Journal of Special Education, 4(2), 66-76.

Nahdi, D. S., Yonanda, D. A., & Agustin, N. F. (2018). Upaya meningkatkan pemahaman konsep siswa melalui penerapan metode demonstrasi pada mata pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 9-16.

Nurfiyani, Y., Putra, M. J. A., & Hermita, N. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa SD Kelas V Pada Konsep Sifat-sifat Cahaya. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 77-86.

Nurhidayatulah, N., & Prodjosantoso, A. K. (2018). Miskonsepsi materi larutan penyangga. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(1), 41-51.

OECD. (2019). Programme For International Student Assesment (PISA) Result From Pisa 2018. OECD Publishing.

Oktaviani, Y. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Payaraman Oagan Ilir (Doctoral dissertation, UPT Perpustakaan UIN Raden Fatah Palembang

Putra, V. A. (2013). Alat Peraga Torso Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA SD Negeri Binawarga Cianjur (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Putri, A. N., & Hindrasti, N. E. K. (2020). Identifikasi miskonsepsi mahasiswa pada konsep evolusi menggunakan Certainty of Response Index (CRI). Jurnal Kiprah, 8(1), 12-18.

Rusnadi, N. M., & Arini, D. P. P. N. W. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPA. Mimbar PGSD Undiksha, 1(1).

Siskawati, F. S., A'yun, A. A. S. Q., & Irawati, T. N. (2022). Analisis Kelayakan Butir Soal pada Media INTERMATHLY (Interesting Mathematic Monopoly). Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 634-654.

Suparno, P. (2013). Miskonsepsi & perubahan konsep dalam pendidikan fisika. Gramedia Widiasarana.

Yuerae, N. A., Agustiningsih, A., & Hutama, F. S. (2024). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Organ Pernapasan Manusia Berbantuan Media Video. Jurnal Edukasi, 10(2), 93-101.

Yuliati, Y. (2017). Miskonsepsi siswa pada pembelajaran IPA serta remediasinya. Bio Educatio, 2(2), 279470.

Downloads

Published

2024-11-22

Most read articles by the same author(s)