PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN POWTOON TERHADAP PEMAHAMAN SISWA KELAS VI PADA MATERI WAWANCARA BAHASA SUNDA

Authors

  • Iqna Nafilatul Faujiyah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Akhmad Nugraha Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dwi Alia Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17142

Keywords:

powtoon media, student understanding, interview material

Abstract

This research aims to determine the effect of powtoon media on the understanding of class VI students. This type of research is quantitative, non-equivalent control group design, quasi-experimental type. The population in this study was all two classes of VI class with a total of 40 students. The sampling technique used by researchers is a non-probability sampling technique with a saturated sampling technique. . The data collection techniques used are tests, questionnaires and documentation. The research results showed that the average pretest for the experimental class was 56.00 and the pretest for the control class was 59.00. The average posttest for the experimental class was 77.50, while the average posttest for the control class was 66.50. Hypothesis testing using the Paired Sample T-test shows Sig (2-tailed) < 0.005 (0.000 < 0.05) which means Ho is rejected and Ha is accepted. In the N-Gain test for the experimental class it was 0.435 in the "medium" category, while in the control class it was 0.17 in the "low" category. So it can be concluded that Powtoon media influences students' understanding of Sundanese language interview material in class VI.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. PT.Rajagrafindo Persada

Basari, 2014. Penguatan Kurikulum Muatan Lokal dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Seminar Nasional 2014.

Fadilah, 2022. Analisis Pemanfaatan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Belajar siswa pada pembelajaran Tematik Di Kelas 5 SD Negeri Karang Tengan 11 Kota Tanggerang. Sibatik Jorunal, 1(9) 2022.

Ghozali, 2019. Pengaruh Lingkungan dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar.

Kustandi & Darmawan, 2020. PengembanganMedia Pembelajaran : Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Jakarta:Kencana

Lisnawati, 2022. Pengaruh Penggunaan Media Powtoon Terhadap Pemahaman Siswa Pada Materi Pecahan Kelas 3 SDN Sukamaju jonggol Melalui Whasapp Group. Journal if Elementary Education. 6(2), Desember 2022.

Meiliani, 2023. Pengembangan Media Wayang Sukuraga terhadap Penguasaan Kosakata dalam Pembelajaran Bahasa Sunda di Sekolah Dasar. Volume 7 Nomor 1 Tahun 2023 Halaman 681 – 690

Nurdiansyah, E., Faisal, E. El, & Sulkipani, S. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis PowToon pada perkuliahan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 1–8.

Nuryadi, 2017. Bab 7 Uji homogenitas Data dan Homogenitas Data. In Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta

Rabbani, 2023. Analisis pembelajaran bahasa sunda siswa kelas V Sekolah Dasar. Journal of Elementari Education. 6(2), Maret 2023

Riyana, 2017. Pengaruh Penggunaan Media Powtoon Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Terpadu. 3(2).

Setiadi, 2022. Pengaruh Penggunaan Media Powtoon terhadap Motivasi dan hasil belajar materi IPS pada siswa kelas IV Sekolah dasar kecamatan cluwak kabupaten pati. Jurnal Ilmiah wahana Pendidikan. 8(18), 132-144. Oktober 2022

Sugiyono, 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Alfabeta, Bandung.

Sugiyono, 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Alfabeta, Bandung

Sugiyono, 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Alfabeta, Bandung

Sulastini. (2012). Persepsi Siswa Tentang Penerapan Media Lagu Dihubungkan Dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar Negeri 1 Keduanan Kabupaten Cirebon.

Pratiwi,dkk, 2022. Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon, Disiplin Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Keuangan Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Akuntansi. 10(1). 2022

Wulandari, 2020. Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon Pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 8(2), hlm. 269-279.

Yulia, 2017. Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa IIS Kelas X di SMA Negeri 17 Batam tahun pelajaran 2017.

Downloads

Published

2024-11-21

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>