PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS PBL UNTUK MENANAMKAN SIKAP DISIPLIN DALAM PEMBELAJARAN PPKN UNTUK SISWA KELAS 4 SDN TIRON 3

Authors

  • Violien Maya Seftiana PGSD Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Frans Aditia Wiguna PGSD Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Farida Nurlaila Zunaidah PGSD Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16680

Keywords:

Multimedia Development, Interactive, PBL, Discipline Attitude, PPKN learning

Abstract

Based on the results of observations at SDN Tiron 3 in Kediri Regency, it was found that grade 4 elementary school students still did not show a disciplined attitude during learning. During the learning process, there are still students who are late, talk to friends when the teacher explains, eat during learning, do not wear full uniforms, and some students do not collect assignments. The problem is caused by a lack of awareness from students regarding disciplinary attitudes. The purpose of the researcher is to describe the validity, practicality and effectiveness.This researcher uses the Research and Development (R&D) method. The analysis technique used to determine the validity, effectiveness and practicality is using questionnaires and evaluation questions, the results of this study are from the results of this study 1) The assessment of the validity of the Animation Video learning media is very valid, with material experts giving a score of 90% and media experts 88% in the very valid category. (2) The assessment of the practicality of the learning media was very practical, with teachers giving a score of 96% and students 98.75% in the very practical category, (3) The assessment of the effectiveness of the learning media showed a result of 84.5% in the very effective category. The conclusion of this study is that the media used is valid, practical and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, A. (2022). Pengembangan Karakter Sopan Santun Peserta Didik: Studi Kasus Upaya Guru Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 278–296. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).8753

Akbar, M., Taman Siswa Bima Akbar, S., & Info Abstrak Tanggal Publikasi, A. (2019). Pengembangan Alat (Sit Up Bench) Dari Limbah Kayu sebagai Alat Kebugaran Jasmani pada Masyarakat Desa Sakuru Kecamatan Monta. In Seminar Nasional Taman Siswa Bima Tahun. http://semnas.tsb.ac.id/index.php/semnastsb2019/index

Azizah Mashami, R. (n.d.). Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia Pengembangan Multimedia Interaktif Kimia Berbasis PBL (Problem Based Learning) untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Siswa. 8(2). http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/hydrogen/

Dewi, S. R., & Haryanto, H. (2019). Pengembangan multimedia interaktif penjumlahan pada bilangan bulat untuk siswa kelas IV sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(1), 9. https://doi.org/10.25273/pe.v9i1.3059

Djuwita, P., Guru, P., & Dasar, S. (n.d.). PEMBINAAN ETIKA SOPAN SANTUN PESERTA DIDIK KELAS V MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI SEKOLAH DASAR NOMOR 45 KOTA BENGKULU.

Firmansyah, M. R. (n.d.). Artikel Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Fitri, F., & Ardipal, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Kinemaster pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6330–6338. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1387

Halim Rohman, A., Wayan Gunada, I., Pendidikan Fisika, P., Mataram, U., Majapahit No, J., Selaparang, K., Mataram, K., & Tenggara Barat, N. (n.d.). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis PBL Pada Materi Gerak Parabola Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. In Desember 2021 (Vol. 5, Issue 2). http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/kpj/index

Istiqlal, M. (n.d.-a). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA.

Istiqlal, M. (n.d.-b). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA.

Jamu, M. E., & Tauk, A. C. (2023). Pemberdayaan Masayarakat Desa Watu melalui Kewirausahaan. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 37–43. https://doi.org/10.37478/mahajana.v4i1.2557

Jurnal, J. (jurnal N. P., Matematika ; Yustianingsih, R., Syarifuddin, H., & Dan Yerizon, Y. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas VIII. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 258–274.

Kimianti, F., & Prasetyo, Z. K. (2019). PENGEMBANGAN E-MODUL IPA BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN LITERASI SAINS SISWA. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 91. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n2.p91--103

Marisa Puji, K., Gulö, F., & Rachman Ibrahim, A. (2014). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF UNTUK PEMBELAJARAN BENTUK MOLEKUL DI SMA (Vol. 1, Issue 1).

Muhson, A. (2010). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI. In Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia: Vol. VIII (Issue 2).

Nurkholifah, E., Muzakki, J. A., Khaeriyah, E., Islam, P., Dini, A. U., Syekh, I., & Cirebon, N. (n.d.). PENINGKATAN SIKAP SOPAN SANTUN MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL KARTUN. https://doi.org/10.24235/ath.v%vi%i.6415

Priyanto, D. (n.d.). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Komputer.

Putri, S. D. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis dalam Problem-Based Learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 125–135. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v6i1.648

Putri, S. U., & Taqiudin, A. A. (2021). Steam-PBL: Strategi Pengembangan Kemampuan Memecahkan Masalah Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 856–867. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1270

Rahmi, S. M., Arif Budiman, M., Widyaningrum, A., & Kunci, K. (2019). LOGO Jurnal Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku A R T I C L E I N F O. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178–185. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE

Saputro, D. B., Hidayati, A., Arief, M., Program, M., Bimbingan, S., & Konseling, D. (2020). PERAN LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK MODELING TERHADAP SIKAP SOPAN SANTUN Article Info ABSTRAK. Jurnal Advice, 2(2), 132–145.

Serambi Ilmu, J., Mahya Sari Suci Mahya Sari adalah Guru pada SMA Negeri, S., & Banda Aceh, K. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Pembelajaran Matematika di SMA.

Taqiya, T. B., Sugiyono, T., & Nugroho, A. A. (2021). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Tema 8 Peristiwa Alam melalui Model Kooperatif Tipe STAD di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Paedagogy, 8(3), 369. https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3892

Tarigan, D., & Siagian, D. S. (2015a). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA PEMBELAJARAN EKONOMI. In Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan (Vol. 2, Issue 2).

Tarigan, D., & Siagian, D. S. (2015b). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA PEMBELAJARAN EKONOMI. In Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan (Vol. 2, Issue 2).

Yuliani, W., Banjarnahor, N., kunci, K., Penelitian Pengembangan, M., & dan Konseling, B. (2021). METODE PENELITIAN PENGEMBANGAN (RND) DALAM BIMBINGAN DAN KONSELING. 5(3). https://doi.org/10.22460/q.v2i1p21-30.642

Downloads

Published

2024-06-30

Most read articles by the same author(s)