STUDI LITERATUR: ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN ULAR TANGGA PADA PEMBELAJARAN IPA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16487Keywords:
Learning Media, Snakes and Ladders Game. Learning OutcomesAbstract
Snake and ladder learning media is a visual media using images such as snakes, ladders, and images that can be adjusted in learning materials, one of which is science subjects. The benefits of this research can improve student learning outcomes in science learning by using snake and ladder learning media. This study aims to be able to determine the learning outcomes of students in science learning by using snake and ladder learning media. This research is a qualitative research conducted by the literature method. By conducting an assessment of the concepts and theories used based on the available literature. The results of the study show that the learning process is assisted through the use of snake and ladder game media is very petrified. Both stated the success of the use of snake and ladder learning media on students' learning interests and learning outcomesDownloads
References
Adhimah, D. R., & Hidayah, F. F. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Ular Tangga untuk Meningkatkan Kualitas Belajar IPA Kelas 5 SDN 1 Kedungkumpul Lamongan Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional UNIMUS, 5, 733–743. https://prosiding.unimus.ac.id/index.php/semnas/article/view/1236%0Ahttps://prosiding.unimus.ac.id/index.php/semnas/article/download/1236/1237
Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993
Dewi, P., MZ, A. F. S. A., & Kharisma, A. I. (2023). Pengembangan Media Ular Tangga Berbasis Digital pada Mata Pelajaran IPA Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 1953–1964. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.5419
Ester, G., & Ramadhani, S. P. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis ular tangga “sumber energi” siswa kelas IV Sdn Pengadegan 07 Jakarta Selatan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 125–138.
Fujianita, Y. W. I. U. F. W. N. L. S. (2020). Faktor-Faktor Determinan Hasil Belajar Siswa. In Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Lestari, I. C. (2021). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 79–87.
Lumbantobing, W. L., Silvester, S., & Dimmera, B. G. (2022). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Di Wilayah Perbatasan. Sebatik, 26(2), 666–672. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i2.2170
Mahmudi, I., Athoillah, M. Z., Wicaksono, E. B., & Kusumua, A. R. (2022). Taksonomi Hasil Belajar Menurut Benyamin S. Bloom. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(9), 3507–3514.
Marini, A. N. K. C. U. A. A. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP DUNIA PENDIDIKAN (STUDI LITERATUR). Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(6), 749–755.
Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, 21(2), 151–172. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252
Oktasari, W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Sains Berbasis Aplikasi Android Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Ipa Pada Siswa Kelas Iii Sd/Mi Skripsi. 1–182.
Sugiyono. (2023). Metode PENELITIAN PENDIDIKAN (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung : ALFABETA .
Sapriyah. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Setiawati, E., Desri, M., & Solihatulmilah, E. (2019). Permainan Ular Tangga Dalam Mengingkatkan Kemampuan Moral Anak. Jurnal Petik, 5(1), 85–91. https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i1.494
Suartika, D. F. N. K. I. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI MI Pui Hegarmanah. Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 3(1), 44–48.
Sulastri, Imran, & Firmansyah, A. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas V SDN 2 Limbo Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Online, 3(1), 90–103.
Sunarti, S., M, A., & Vebrianto, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Sains Untuk Mendukung Pemahaman Konsep Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 12(1), 76–80. https://doi.org/10.17509/eh.v12i1.18508
Suranto, S. S. W. T. (2022). Pengembangan Game Ular Tangga untuk Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. DIDAKTIKA, 2(4), 661–670.
Ulfah, & Arifudin, O. (2023). Analisis Teori Taksonomi Bloom pada Pendidikan di Indonesia. Jurnal Al-Amar (JAA), 4(1), 13–22.
Widiana, I. W., Parera, N. P. G., & Yuda Sukmana, A. I. W. I. (2019). Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Pada Kompetensi Pengetahuan Ipa. Journal of Education Technology, 3(4), 315. https://doi.org/10.23887/jet.v3i4.22556
Widowati, F., & Mulyani. (2014). Penggunaan Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Hiburan. Jurnal Universitas Negeri Surabaya, 2(1), 3.
Yudiyanto, M., Arifillah, M. J., & Ramdani, P. (2022). Penerapan Permainan Ular Tangga Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Murabbi, 1(1), 1–13. http://junal.staisabili.net/index.php/murabbi/index
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.