PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRI UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN PPKn DI SMK NEGERI 1 MATARAM

Authors

  • Edy Kurniawansyah Universitas Mataram
  • Ida Ayu Dwi Putri Ari Wandini PPKn FKIP Universitas Mataram
  • Mohammad Mustari PPKn FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15673

Keywords:

Inquiry Learning, posttest and pretest, SMK Negeri 1 Mataram

Abstract

Inquiry learning is a learning approach that emphasizes the process of inquiry, discovery, and problem solving. In inquiry learning, students are encouraged to question, investigate, and discover their own knowledge through active exploration and reflection on their learning experiences. The use of inquiry learning to increase student activeness in PPKn subjects at SMK Negeri 1 Mataram. Using a pseudo-experimental research design, the results showed a significant increase in student learning activity after the application of the inquiry learning model. Analysis of the data showed that posttest scores were statistically higher than pretest scores, with passing percentages increasing. This confirms that the inquiry learning method is effective in increasing student learning activity in PPKn. So based on inquiry learning makes an important contribution in the development of more effective learning methods to improve student learning outcomes in the context of PPKn learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama

Admin. 2024. Tentang SMKN 1 Mataram. [Online]. https://smknegeri1mataram.sch.id/profil-sekolah/. Diakses tanggal 25 Desember 2023.

Arifin. (2012). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Guru Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Aulia, C., Intiana, S. R. H., & Tahir, M. (2022). Pengaruh Metode Bermain Peran terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa. Journal of Classroom Action Research, 4(1), 58-61.

Budiasa, P., & Gading, I. K. (2020). Model pembelajaran Inkuiri terbimbing berbantuan media gambar terhadap keaktifan dan hasil belajar IPA. Mimbar PGSD Undiksha, 8(2), 253-263.

Fakhrudin, A. dan Inayanti, A. U. 2015. Pengembangan Media Boneka Tangan pada Tema Lingkungan Kelas II SD Negeri 02 Medayu Kabupaten Pemalang.

Ilhamdi, M. L., Novita, D., & Rosyidah, A. N. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPA SD. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 1(02), 49-57.

Kurniawansyah, E., Harianto, E., Sumardi, L., fauzan, A., PPKn, P., & Mataram, U. (2023). Pelatihan Model Pembelajaran Berbasis Tpack Pada Guru PPKn SMP se Kota Mataram Tpack Based Learning Model Training On PPKn Teachers In SMP Schools In The City Of Mataram. In Desember (Vol. 3, Issue 3). http://journal.ummat.ac.id/index.php/transformasi/index

Kusmaryono, H., & Setiawati, R. (2013). Penerapan inquiry based learning untuk mengetahui respon belajar siswa pada materi konsep dan pengelolaan koperasi. Dinamika Pendidikan, 8(2).

Mustari, M., Taufiq Rahman, M., & Persada, R. (2014). Manajemen Pendidikan. 227–237.

Pratiwi, E. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran PKN. BASIC EDUCATION, 5(29), 2-732.

Ramadhan, D., & Hasan, R. (2019, October). Pengaruh Pembelajaran Model Inkuiri terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Kognitif Siswa di SMK Negeri 2 Pagar Alam. In Seminar Nasional Sains & Entrepreneurship (Vol. 1, No. 1).

Santiasih. 2013. “Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri terbimbing terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD No.1 Kerobokan Kecamatan Kuta Utara Kabupaten Badung Tahun Pelajaran 2013/2014”. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar.

Sari, F. F. K., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Inquiry dan Discovery Learning Bermuatan Karakter terhadap Keterampilan Proses Ilmiah Siswa Kelas V dalam Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 1-7.

Siahaan, T., Harianja, S., & Harefa, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Metode Inkuiri Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Dan Budi Pekerti Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Muara Batangtoru Tapanuli Selatan Tahun Pembelajaran 2023/2024. Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 5(2), 213-230.

Umami, R., Lestari, B. A., Arifin, N., & Zulfaeda, A. (2023). Pengaruh Metode Inkuiri Terhadap Keaktifan Belajar Dan Keterampilan Menyimpulkan Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas X MAN 1 Kabupaten Lombok Barat. Otus Education: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi, 1(2), 86-92.

Wahyuni, R., Hikmawati, H., & Taufik, M. (2016). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing dengan metode eksperimen terhadap hasil belajar fisika siswa kelas XI IPA SMAN 2 Mataram tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4), 164-169.

Zulaikah, S. (2021). Peningkatan Kemampuan Menyimpulkan Informasi Berdasarkan Teks Hasil Pengamatan Melalui Metode Inkuiri. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 1421–1426.

Downloads

Published

2024-06-20

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>