IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN KOPUNKA (KOTAK PINTAR MENYUSUN KALIMAT) MENGATASI PERMASALAHAN MENYUSUN KALIMAT SISWA KELAS II DI SD MUHAMMADIYAH 05 BATU

Authors

  • Rizka Hanafiah Putri PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Malang
  • Maharani Putri Kumalasani PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Malang
  • Arina Restian PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Malang

Keywords:

Development, Media, Ability To Compose Sentences, Smart Box

Abstract

In the learning process taking place on the material on the ability to compose sentences in class II of SD Muhammadiyah 05 Batu, there is a problem where students do not understand how to compose sentences correctly according to the elements of SPOK. By using learning media, it is hoped that it can help teachers in providing learning information to students, by building students' learning motivation by learning while playing. Therefore, this research was carried out with the aim of producing kopunka learning media (smart boxes for composing sentences in Indonesian language learning. This research method is a Research and Development (RnD) type of research using the ADDIE model. The data analysis techniques used are qualitative data analysis and data analysis Quantitative There are also research findings in the use of kopunka, it can be concluded that the kopunka learning media (smart box for composing sentences) has an effect on improving the learning process, helping teachers provide students with an understanding of the material, the ability to compose sentences, and increasing students' learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Zaki, D. Y. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Pelajaran PKN SMA Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v7i2.618

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–150. http://www.aftanalisis.com

Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–150. http://www.aftanalisis.com

Hastuti, I. D., Milandari, B. D., & Rahman, N. (2023). Pengembangan Media Kartu Kata untuk Miningkatkan Kemampuan Menyusun Kalimat pada Siswa. 3, 408–417.

(Alwi, Soenjono Dardjowidjojo, Hans Lapoliwa, 1998)

SD Negeri 159 Palembang.

Hidayah, N., & Artikel, S. (2023). EFEKTIVITAS MEDIA GAPOK DENGAN MODEL TGT UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYUSUN POLA KALIMAT PADA SISWA KELAS 3 SD Info Artikel. 6(2), 68–75.

Maisaroh, K., & Surya, N. F. (2023). Jurnal Muara Pendidikan Vol . 8 No . 1 ( 2023 ) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KATAR ( KARTU PINTAR ) PADA E-ISSN 2621-0703 P-ISSN 2528-6250. 8(1), 240–248.

Pradipta, R. F., & Lesmana, L. (2021). Analisis Penyebab Kesulitan Anak Tunarungu Dalam Menyusun Kalimat Sederhana. Journal Orthopedagogik, 5, 2013–2015.

Putri, R. S. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyusun Kalimat Sederhana Siswa Kelas III SDIT Al – Uswah 02 Banyuwangi. Central Library Of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University Of Malang.

Kotak Pintar Keragaman di Indonesia untuk Siswa Kelas IV SD. 7(1), 140–149.

Sari, I. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Keragaman di Negeriku Di Kelas IV (Hanafi, 2017)

Sari, I. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Keragaman di Negeriku Di Kelas IV SD Negeri 159 Palembang.

Sumarni, S. (2019). Model penelitian dan pengembangan (RnD) lima tahap (MANTAP). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan, 1(1), 1–33.

Sukaryanti, A., Syaflin, S. L., & Syaflin, L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran

Trisari, M. N., Pendidikan, J., Sekolah, G., Pendidikan, F. I., Surabaya, U. N., & Surabaya, U. N. (2021). Pengembangan Media Kotak Misteri Dalam Pembelajaran IPS Materi Jenis-Jenis Usaha Ekonomi Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar Abstrak. 890–902.

Ulfa, M. S., & Nasryah, C. E. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POP – UP BOOK UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD beda dalam memahami konep pembelajaran . Hal ini dapat menjadikan mereka memiliki mudah , dan hasil belajar menjadi lebih baik . Dalam proses pembelajaran . Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 10–16.

Fariq, A. (2011). Perkembangan dunia konseling memasuki era grobalisasi. Pedagogi, II Nov 2011(Universitas Negeri Padang), 255-262.

Downloads

Published

2024-06-15